Logisch: als je solliciteert, hoop je de baan te krijgen. En misschien ook wel logisch: een vacature waar veel meer ervaring of een andere opleiding voor vereist is, laat je schieten. Je voldoet dan immers niet aan de zogenoemde ‘harde eisen’ of ‘hard skills’. Maar werkgevers kijken ook nog naar iets heel anders: ‘soft skills’. Jeroen Oudshoorn, Senior Recruiter Retail bij Randstad, vertelt wat soft skills zijn én hoe je ze kunt inzetten bij het solliciteren

verschil hard en soft skills

Het verschil tussen hard en soft skills zit hem in de tastbaarheid. Jeroen: “Hard skills zijn meetbaar, functioneel of technisch. Denk aan je werkervaring, boekhoudvaardigheden of een specifiek diploma. Soft skills gaan meer om gevoel en persoonlijke kenmerken, zoals je luistervaardigheden, leiderschapskwaliteiten en je omgang met klanten. Soft skills krijg je dus niet per se door een opleiding te volgen. Het gaat voor een groot gedeelte over hoe anderen jou zien.”

het belang van soft skills

Bij de eerste ronde van een sollicitatieprocedure zijn hard skills vaak leidend. Aan de hand van je cv wordt dan gekeken of je de juiste opleiding hebt en hoe het zit met je relevante werkervaring. Kom je door die ronde? Dan worden je soft skills steeds belangrijker. “Ik zoek zelf mensen voor de retail,” vertelt Jeroen. “Klantcontact is dan natuurlijk belangrijk. Daarom kijk ik naar luistervaardigheden, uitstraling en overtuigingskracht.”

Wil je je onderscheiden, dan lukt dat volgens Jeroen het beste met soft skills. Als je een populaire opleiding hebt gevolgd, zijn er namelijk tientallen of honderden mensen met hetzelfde profiel. Jeroen: “Ik kan het verduidelijken met een voorbeeld. Bijna iedereen heeft herinneringen aan die ene leuke leraar van vroeger. Die heb je niet onthouden doordat hij bijvoorbeeld zo goed kon rekenen, want dat konden zijn collega’s ook. Je onthoudt hem omdat hij met passie en leuke voorbeelden de lesstof verduidelijkte. Rekenen hoort bij de basis, de hard skills. De energie die hij in de lessen stak, zijn de onderscheidende soft skills.”

ontdek jouw soft skills 

Weet je nog niet zo goed wat jouw sterkste soft skills zijn? Dan raadt Jeroen de gratis persoonlijkheidstest van Randstad aan. “Na deze online test krijg je een rapport waarin staat in wat voor organisatie je het beste past, welke rollen in een team je kunt invullen en welk type leidinggevende jou het beste ligt.” tips om je soft skills te verbeteren.

zo laat je jouw soft skills zien

Als je weet wat jouw soft skills zijn, is de volgende stap laten zien dat je die vaardigheden hebt. “Wij zijn geen gedachtelezers,” zegt Jeroen. “Schrijf dus in een motivatiebrief op waar je goed in bent of leg het uit tijdens een gesprek. Zeker in een brief is het de kunst dit een beetje subtiel te doen. Dreun dus niet je vaardigheden op, maar verweef het in een zin.” Bijvoorbeeld: ‘Mijn vorige werkgever typeerde mij als een sociaal persoon die goed is in het onderhouden van klantcontact.’

gebruik de juiste woorden

Het is niet zo dat bepaalde soft skills bij elke baan vereist zijn. Jeroen: “De grootste branches bij Randstad zijn retail, techniek en administratief werk. In de retail zal omgang met klanten belangrijk zijn, in de techniek misschien werken in teamverband en bij administratief werk juist je zelfstandigheid.”

Een succesformule is er dus niet, maar Jeroen heeft nog wel een belangrijke tip. “Werkgevers geven in vacatures vaak met een paar steekwoorden aan wat voor persoon ze zoeken. Met geautomatiseerde systemen doorzoeken recruiters vervolgens motivatiebrieven en cv’s. Neem de genoemde steekwoorden op en je zult worden gevonden.”