In de complexe wereld van werk vraagt een nieuwe generatie de aandacht van werkgevers: Gen Z. 

Deze nieuwkomers betreden de arbeidsmarkt in volle vaart, maar hebben andere eisen dan medewerkers van voorgaande generaties. Zo zijn ze een stuk individualistischer ingesteld en willen ze meer vrijheid als het gaat om hun persoonlijke groei en de combinatie van werk en privé. Maar tegelijkertijd zijn ze op zoek naar iets wat groter is dan zichzelf en streven ze naar verbinding. Wat betekent dit voor jou als werkgever? En hoe kun je de jongste generatie op je werkvloer met succes aantrekken en binden?

gen z in het kort

  • de post-millennials - beter bekend als Gen Z - vallen in de leeftijdsgroep tussen de 18 en 27 jaar. Deze generatie zal uitgroeien tot de grootste en meest diverse generatie die er is. Ook zijn het de eerste mensen die opgroeien in een volledig digitale wereld. Als echte digital natives hebben Gen Z’ers de skills om informatie snel te vinden en te filteren. Dit stelt hen in staat om razendsnel te bepalen wat wel en niet relevant is, waardoor ze efficiënt kunnen navigeren door de overvloed aan online content. Of het nu gaat om het vinden van de juiste informatie voor schoolwerk of het ontdekken van nieuwe trends op sociale media, Gen Z'ers kunnen moeiteloos navigeren in de digitale wereld.
  • kenmerkend is ook dat deze generatie authenticiteit en vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel hebben staan. Transparantie en eerlijkheid zijn een voorwaarde om het vertrouwen van deze generatie te winnen. Een goed voorbeeld van de authenticiteit en vrijheid van meningsuiting die kenmerkend zijn voor deze generatie, zie je terug in de opkomst van influencer marketing. Jongeren hechten veel waarde aan eerlijke en transparante content, en hebben een scherp oog voor neppe reclames. Daarom vertrouwen ze liever op de mening van influencers die ze als betrouwbaar beschouwen. Deze influencers delen openhartig hun mening over producten en diensten, zonder bang te zijn om kritisch te zijn. Dit spreekt jongeren aan omdat het hen het gevoel geeft dat ze een eerlijk advies krijgen, in plaats van een verkooppraatje.

  • gen Z’ers staan bekend om hun sterke sociale bewustzijn en betrokkenheid bij maatschappelijke kwesties. Ze hechten veel waarde aan thema's zoals duurzaamheid, gelijkheid, genderrechten en diversiteit. Deze jongeren zien zichzelf als ‘agents of change’ en ze gebruiken social media als platform om hun stem te laten horen. Door middel van hashtags, petities en protestacties proberen ze positieve verandering teweeg te brengen en aandacht te vragen voor belangrijke kwesties. Gen Z toont daarmee een ongekende vastberadenheid en wilskracht om een impactvolle bijdrage te leveren aan de samenleving. 

  • de jongeren van nu groeien op in een tijd van economische onzekerheid, politieke conflicten, klimaatcrisis en maatschappelijke onrust. Dit zijn heel andere omstandigheden dan die van de vorige generaties. Terwijl hun ouders misschien zijn opgegroeid in een tijd van welvaart en stabiliteit, staan zij voor uitdagingen die veel groter zijn dan alleen het vinden van een baan en het betalen van rekeningen. Deze jongeren worden geconfronteerd met de harde realiteit dat onze planeet wordt bedreigd door klimaatverandering, dat politieke conflicten overal om hen heen plaatsvinden en dat de economie geen garantie biedt voor welvaart en zekerheid. Dit heeft ervoor gezorgd dat ze een realistische kijk hebben ontwikkeld op het leven. Ze begrijpen dat succes niet vanzelfsprekend is en dat ze hard moeten werken om hun doelen te bereiken. 

gevoel van onbegrip

Uit de 21e editie van de Randstad Workmonitor (januari 2024) blijkt dat medewerkers, vooral Gen Z, meer nadruk leggen op persoonlijke waarden en een gezonde werk-privébalans, ten koste van traditionele carrièredoelen (bijvoorbeeld financiële groei en verticale vooruitgang). Generatie Z verwacht ook meer betrokkenheid van werkgevers bij diversiteit en inclusiviteit, maar geeft aan een kloof te ervaren op deze gebieden. Er heerst een gevoel van onbegrip bij met name jongere generaties werknemers ten aanzien van werkgevers. Zo voelt 42% van Gen Z (40% wereldwijd) zich niet begrepen door hun werkgever. Als je als werkgever jong talent aan je organisatie wilt binden, moet je hun prioriteiten kennen en er iets mee doen. 

klaar voor gen z

Deze veelzijdige generatie vraagt om een werkgever die rekening houdt met de prioriteiten die deze jongeren belangrijk vinden. Deze praktische tips helpen je daarbij.

1. zie de verschillen & bied maatwerk

De verschillen binnen deze generatie zijn misschien wel groter dan de verschillen tussen deze en vorige generaties. Het is daarom belangrijk om te begrijpen dat Generatie Z heel divers is en dat individuele voorkeuren en waarden van Gen Z’ers kunnen variëren. Dat is overigens geen statisch gebeuren, want Gen Z’ers experimenteren door de tijd heen met verschillende manieren van levensinvulling. Door deze fluïde identiteit is een one-size-fits-all benadering van deze jongeren niet meer erg effectief. 

In hun werk zoeken deze jongeren een individueel groeipad, dat past bij hun eigen voorkeuren en talenten. Bied ze daarom de ruimte om zelf hun werk in te richten, eigen projecten te starten en nieuwe dingen uit te proberen. 

2. geef vertrouwen & goede begeleiding

Naast de vrijheid om hun eigen werk in te richten, hebben Gen Z’ers het vertrouwen nodig dat ze hun doelen zullen halen. Omdat deze generatie individualistischer is ingesteld, moeten ze actief vertrouwen ontvangen om samenwerking als iets positiefs te zien. Het is belangrijk dat je ze, als werkgever/leidinggevende, duidelijk maakt dat de verantwoordelijkheid voor hun succes bij henzelf ligt (ze houden immers van autonomie) maar dat je ze op alle denkbare manieren zult ondersteunen. Begeleid hen goed door regelmatige gesprekken over hun sterke punten en ontwikkelingsmogelijkheden, en laat zien hoe hun werk impact heeft op het succes van het team en de organisatie.

3. zorg voor groeimogelijkheden & leermomenten

Gen Z is ambitieus en streeft naar persoonlijke en professionele ontwikkeling. In hun ogen is er maar weinig belangrijker dan ‘het beste uit jezelf halen’.  Werkgevers die kansen bieden om te groeien, zijn aantrekkelijk voor deze generatie. Zo kun je Gen Z’ers:

  • tijd en een budget bieden voor opleidingen, trainingen en cursussen, zowel voor hun persoonlijke als hun professionele ontwikkeling

  • laten werken in wisselende, multidisciplinaire teams, zodat ze van anderen kunnen leren. Liever steeds een nieuw projectteam dan één vast team

  • koppelen aan ervaren collega’s, een leidinggevende of een mentor.  Het liefst aan alle drie, zodat ze extra veel kennis en ervaring meekrijgen.

Laat op je website en social media kanalen zien welke opleidings- en groeimogelijkheden er in jouw organisatie zijn, hoe je het mogelijk maakt dat ze nieuwe skills kunnen leren en welke netwerken met andere professionals je organisatie aanbiedt. 

4. communiceer digitaal & gebruik social media

Gen Z is opgegroeid met digitale technologie en zeer bedreven in het gebruik ervan. Als werkgever kun je digitale kanalen, zoals sociale media en online platforms, effectief inzetten om Gen Z-talent aan te trekken. Zorg voor een sterke online aanwezigheid als organisatie en een gebruiksvriendelijk en mobielvriendelijk sollicitatieproces. 


Praktische tip: zorg dat de vacature goed leesbaar is op smartphones en regel dat je zelf ook snel kunt reageren op vragen over de vacature, bijvoorbeeld via Whatsapp of chat.  Zorg ook dat je tempo maakt in je wervingsproces, om te voorkomen dat iemand al door een ‘snellere’ organisatie is weggekaapt.

Ook in de dagelijkse samenwerking geldt dat een appje sturen beter werkt dan bellen of mailen. 

5. focus op sociale bewustheid & authenticiteit

Gen Z heeft een sterk sociaal bewustzijn en hecht waarde aan maatschappelijke kwesties. Werkgevers die zich inzetten voor duurzaamheid, diversiteit en inclusie, en andere sociale waarden zijn aantrekkelijk voor deze generatie. Geef in je employer branding strategie en wervingsinspanningen aan hoe deze waarden in jouw organisatie en bedrijfscultuur tot uiting komen en bewijs dit in de praktijk. Gen Z’ers prikken meteen door een verhaal heen dat te mooi is om waar te zijn.

6. ben een verbinder & inspirator

Generatie Z heeft weinig op met hiërarchie of autoriteit. Dat iemand ouder is, een hogere functie heeft of het werk al langer doet dan zij, maakt hen eigenlijk niets uit. Deze jonge medewerkers zijn vooral onder de indruk van mensen die authentiek zijn en inhoudelijk overwicht hebben. 

De ideale leidinggevende volgens Gen Z:

  • ziet je voor wie je bent en geeft je vertrouwen

  • biedt je de mogelijkheid om je skills te laten zien en te groeien

  • geeft rugdekking in moeilijke situaties

  • stelt zich gelijkwaardig op en is een verbinder

  • geeft het goede voorbeeld en is een coach

  • inspireert.

Kortom, om klaar te zijn voor Gen Z moet je als werkgever rekening houden met individuele verschillen, vertrouwen geven, groeimogelijkheden bieden, open en transparant communiceren via digitale kanalen en aandacht besteden aan sociale bewustheid en authenticiteit. Wees een verbinder en inspirator voor deze jonge medewerkers en je zult succesvol zijn in het aantrekken en behouden van Gen Z-talent.

meer weten over employer branding?

Wil je meer informatie over het belang van jouw werkgeversimago in de strijd om talent op de arbeidsmarkt? Of wil je zelf aan de slag met het (verder) ontwikkelen van jouw employer brand? Bekijk dan onze artikelen over employer branding of download het employer branding onderzoeksrapport. Wil je altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom employer branding? Meld je dan nu hieronder aan voor onze nieuwsbrief.