NXP winnaar van de Randstad Award 2021 (profit)

Chipmaker NXP Semiconductors opereert in een snelle wereld, waarin producten van vandaag binnenkort achterhaald kunnen zijn. “Eigenlijk maken we niet louter chips. We maken producten die bijvoorbeeld het verkeer veiliger maken en gezondheidszorg beter”, zegt Bart Lugtenberg, Country HR Manager Netherlands. NXP past employer branding toe langs de as van ‘purpose’ en sociaal-maatschappelijke relevantie.

Lugtenberg’s statement is een antwoord op een vraag over de actuele employer branding praktijk van NXP, dat in Nederland ruim 2.000 medewerkers heeft, aangevuld met enkele honderden inhouse medewerkers van andere bedrijven. Hij maakt daarmee duidelijk hoe het bedrijf zich profileert in de slag om de slimste talenten. Niet zozeer de tech-uitstraling, maar vooral de focus op de mens én de samenleving bepaalt het employer brand van NXP, dat net als vorig jaar de Randstad Award wist te winnen.

überknappe uitvindingen

Voor de buitenstaander is NXP, met de hoofdvestiging in Eindhoven, een bedrijf waar supergeavanceerde producten worden gemaakt, een omgeving waarin Willie Wortels überknappe uitvindingen doen. De HR Manager stelt het beeld snel bij. “Willie Wortels hebben we zeker, vooral bij onze duizend medewerkers tellende R&D afdelingen. Maar deze Willie Wortels zijn geen wereldvreemde uitvinders. Zij zijn er trots op om uitvindingen te doen waar de samenleving behoefte aan heeft. Daar leggen wij in onze cultuur én in onze werving de nadruk op: wij zoeken mensen met een sterke probleemoplossende drive. Geen standalone nerdy uitvinders, maar slimme mensen die oplossingen vinden voor de bestaande en toekomstige vragen van de klant.”

‘war on talent’

NXP moet scoren op de arbeidsmarkt, want de vraag naar chips is op de wereldmarkt gigantisch. De behoefte aan nieuwe experts is stevig en de ‘war on talent’ is er voor NXP zeker. “Voor bepaalde engineering functies vissen wij in de Nederlandse vijver. Sommige talenten willen bij ons werken vanwege het innovatieve gehalte. Anderen voelen zich aangetrokken door het feit dat hier verschillende part-time professoren werken. Voor zeer gespecialiseerde engineers moeten wij in het buitenland werven – daarbij lijkt het of wij meer aan het solliciteren zijn bij de talenten dan andersom.”

Maar het merkverhaal gaat verder dan tech. De pitch van NXP is niet ‘chips because we can’, maar chips voor producten die relevant zijn, zoals een autoradar die het aantal verkeersdoden zal verkleinen. NXP profileert zich als een bedrijf met purpose en met focus op een beter functionerende wereld. Dat past de jonge talenten van vandaag. “Wat een talent bij ons maakt, dóet ertoe”, zegt Lugtenberg.

we laten ons zien zoals we zijn

Hoe past NXP employer branding toe? “We laten ons vooral zien zoals we zijn en zetten geen gelikte campagnes op poten”, zegt Lugtenberg. NXP profileert zich als employer brand onder meer op de websites van de onderneming en op social media. Martijn van der Linden, Director PR & Communications: “We zorgen dat we zichtbaar zijn in het nieuws, vooral door activiteiten op sociaal-maatschappelijk vlak. Een belangrijk speerpunt is onze betrokkenheid met kennis en actieve ondersteuning van engineers bijvoorbeeld bij de door zonnekracht aangedreven auto van Eindhovense studenten. Ook hier staat weer niet de chip zelf voorop, maar dat wij bijdragen aan de ontwikkeling van solar power technology, van de energietransitie.”

NXP winnaar van de Randstad Award 2021 (profit)

NXP winnaar van de Randstad Award 2021 (profit)

maatschappelijk relevant

NXP vertaalt zijn employer brand ook naar bedrijfsactiviteiten rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Als onderdeel van de vele acties die wij ondernemen op het gebied van ‘sustainability’ willen we ook zichtbaar zijn in goede, maatschappelijk relevante projecten. Wij zijn een divers bedrijf met 51 nationaliteiten in onze gelederen. Wij besteden veel tijd om technische beroepen onder de aandacht van (jonge) vrouwen te brengen. Denk aan Girls’ Day, waar onze medewerkers voor de klas gaan staan om meisjes te interesseren in technologie.” Ook helpen medewerkers op weekendscholen, om kinderen te helpen bij beroepskeuze. Andere collega’s geven sollicitatietraining, of leren kinderen programmeren. Maar, zo benadrukt Bart Lugtenberg, “dat doen wij niet voor de publiciteit, want ons bedrijf heeft niet veel aan naamsbekendheid. We doen het vooral om te laten zien hoe wij denken en werken. We zijn heel scherp op het vermijden van een dun vernislaagje – onze medewerkers besteden tijd aan maatschappelijke activiteiten omdat ze die belangrijk vinden. Die cultuur, de basis onder onze employer branding, is heel sterk en komt van binnenuit. Wat je van binnen niet bent, kun je naar buiten niet uitdragen. En wij zijn trots op deze medewerkers.”

“Onze brand is wat we doen en wie we zijn, niet wat we aspireren. We hebben het vertrouwen dat dat op den duur erkend en herkend wordt als iets dat wij als vooruitstrevend bedrijf doen”, aldus Bart Lugtenberg.

En natuurlijk gaat het bij de branding ook om de aantrekkingskracht van een bedrijf in de frontlinie van high-tech. Daarbij steunt het employer brand van NXP op woorden als dynamisch, innovatief en toekomstgericht. NXP werkt aan de toekomst waar sommige innovaties pas over 15 jaar in dan de meest nieuwe producten terecht komt, en jonge talenten kunnen daar deel van uitmaken. Dat appelleert aan professionele ambities van jonge engineers die het vak van de beste willen leren. Het verhaal: kom bij ons werken, dan ben je onderdeel van een bedrijf dat vooraan staat in technologie.”

succes én falen

Daarbij staat niet per se het succesverhaal van NXP centraal, want falen is minstens zo interessant. Martijn van der Linden vertelt hoe het bedrijf studenten met chips en kennis sponsorde om een raket de lucht in te schieten. “Het project mislukte jammerlijk, de raket ontplofte. Daar leren wij als innovatief bedrijf van, net als natuurlijk de studenten zelf. We hebben de studenten gevraagd om hun mislukte project bij ons te presenteren. Vierhonderd engineers hebben hun verhaal ademloos aangehoord. Die nieuwsgierigheid, het leren van mislukking, ook dat is onderdeel van onze cultuur van eerlijkheid en authenticiteit, die wij zo belangrijk vinden.”