NXP winnaar van de Randstad Award 2021 (profit)
Chipmaker NXP Semiconductors opereert in een snelle wereld, waarin producten van vandaag binnenkort achterhaald kunnen zijn. “Eigenlijk maken we niet louter chips. We maken producten die bijvoorbeeld het verkeer veiliger maken en gezondheidszorg beter”, zegt Bart Lugtenberg, Country HR Manager Netherlands. NXP past employer branding toe langs de as van ‘purpose’ en sociaal-maatschappelijke relevantie.
Lugtenberg’s statement is een antwoord op een vraag over de actuele employer branding praktijk van NXP, dat in Nederland ruim 2.000 medewerkers heeft, aangevuld met enkele honderden inhouse medewerkers van andere bedrijven. Hij maakt daarmee duidelijk hoe het bedrijf zich profileert in de slag om de slimste talenten. Niet zozeer de tech-uitstraling, maar vooral de focus op de mens én de samenleving bepaalt het employer brand van NXP, dat net als vorig jaar de Randstad Award wist te winnen.
überknappe uitvindingen
Voor de buitenstaander is NXP, met de hoofdvestiging in Eindhoven, een bedrijf waar supergeavanceerde producten worden gemaakt, een omgeving waarin Willie Wortels überknappe uitvindingen doen. De HR Manager stelt het beeld snel bij. “Willie Wortels hebben we zeker, vooral bij onze duizend medewerkers tellende R&D afdelingen. Maar deze Willie Wortels zijn geen wereldvreemde uitvinders. Zij zijn er trots op om uitvindingen te doen waar de samenleving behoefte aan heeft. Daar leggen wij in onze cultuur én in onze werving de nadruk op: wij zoeken mensen met een sterke probleemoplossende drive. Geen standalone nerdy uitvinders, maar slimme mensen die oplossingen vinden voor de bestaande en toekomstige vragen van de klant.”
‘war on talent’
NXP moet scoren op de arbeidsmarkt, want de vraag naar chips is op de wereldmarkt gigantisch. De behoefte aan nieuwe experts is stevig en de ‘war on talent’ is er voor NXP zeker. “Voor bepaalde engineering functies vissen wij in de Nederlandse vijver. Sommige talenten willen bij ons werken vanwege het innovatieve gehalte. Anderen voelen zich aangetrokken door het feit dat hier verschillende part-time professoren werken. Voor zeer gespecialiseerde engineers moeten wij in het buitenland werven – daarbij lijkt het of wij meer aan het solliciteren zijn bij de talenten dan andersom.”
Maar het merkverhaal gaat verder dan tech. De pitch van NXP is niet ‘chips because we can’, maar chips voor producten die relevant zijn, zoals een autoradar die het aantal verkeersdoden zal verkleinen. NXP profileert zich als een bedrijf met purpose en met focus op een beter functionerende wereld. Dat past de jonge talenten van vandaag. “Wat een talent bij ons maakt, dóet ertoe”, zegt Lugtenberg.
we laten ons zien zoals we zijn
Hoe past NXP employer branding toe? “We laten ons vooral zien zoals we zijn en zetten geen gelikte campagnes op poten”, zegt Lugtenberg. NXP profileert zich als employer brand onder meer op de websites van de onderneming en op social media. Martijn van der Linden, Director PR & Communications: “We zorgen dat we zichtbaar zijn in het nieuws, vooral door activiteiten op sociaal-maatschappelijk vlak. Een belangrijk speerpunt is onze betrokkenheid met kennis en actieve ondersteuning van engineers bijvoorbeeld bij de door zonnekracht aangedreven auto van Eindhovense studenten. Ook hier staat weer niet de chip zelf voorop, maar dat wij bijdragen aan de ontwikkeling van solar power technology, van de energietransitie.”