Solliciteren is spannend. Dat weten we. Maar het is ook leuk. Je kan laten zien wie je bent en wat je kan, maar hoe kan je dat het beste aanpakken? We vroegen het aan vijf corporate leaders. De topmannen en –vrouwen van Ben, EY, Friesland Campina, IBM en Randstad vertellen hoe zij het deden én hoe jij het zou moeten doen.
Hun advies en ervaring is even nuttig voor iemand die z’n eerste sollicitatiegesprek aangaat als voor iemand die al een tijd meedraait. Dus lees snel verder voor de beste sollicitatietips van succesvolle directeuren. Tried and tested.
solliciteren: zij deden het zo
“Op een sollicitatiedag maakte ik kennis met 40 bedrijven. Bij 39 kon ik starten en bij eentje niet. Daar ben ik uiteindelijk aan de slag gegaan.” Reiant Mulder, algemeen directeur van Randstad Nederland, kreeg een ‘nee’ op basis van zijn werkervaring, maar nam hier geen genoegen mee: “Ik klom gelijk de telefoon in. Ik had een enorme drive en die maakte ik kenbaar. Bij de eerste keer ‘nee’ werd ik alleen maar meer getriggerd. Dit was het bedrijf waar ik voor wilde werken.” Even doorzetten dus. Laat duidelijk blijken dat je voor een specifiek bedrijf kiest.“Als je eenmaal aan het werk bent, wordt solliciteren gelukkig een stuk makkelijker. Je kan dan vanuit die ervaring en dat netwerk doorgaan.” Dat hoeft niet per se bij hetzelfde bedrijf. Je leert vanuit je functie ook klanten, concurrenten of leveranciers kennen in jouw interessegebied.
Netwerken dus. Het lijkt soms intimiderend of nep, maar in de praktijk valt dat heel erg mee. “Ik dacht eigenlijk dat ik nooit netwerkte,” zegt Carola Boer, tot voor kort marketingdirecteur bij FrieslandCampina, “maar achteraf gezien deed ik dat juist heel veel, maar dan op een hele natuurlijke manier.” Boer was altijd actief in besturen en commissies. Zo ontmoette ze studiegenoten met dezelfde interesses. Zij zijn nu collega’s met relevante banen en connecties binnen haar vakgebied. Houd je studiegenoten dus goed in de gaten. “Nu met LinkedIn gaat het een stuk makkelijker.”
Ging het deze topmannen- en vrouwen dan altijd zo soepel af? Bella Krisifoe, CMO van IBM Benelux, vond van niet: “Hoe weet je of je goed doet? Stelde ik wel de juiste vragen? Ik was heel onzeker over solliciteren. Daarom deed ik een sollicitatiecursus.“ Als onderdeel van de cursus werd ze ook gefilmd. Krisifoe raadt iedereen aan om zichzelf ook eens te filmen. “De tips die ik kreeg waren door die video heel krachtig. Was ik overtuigend of kwam ik juist onzeker over? Ik zag heel duidelijk waar ik sterk in was en waar ik beter in kon worden.”
Tijdens sollicitatiegesprekken is er ook altijd ruimte om vragen te stellen. Tom Velema, IT Advisory Leader bij EY, maakte hier slim gebruik van: “Ik vroeg welk advies ze mij zouden geven voor de positie waar ik voor solliciteerde.” Met deze vraag kreeg Velema informatie over waar deze werkgever waarde aan hechtte. Dit inzicht kon hij gebruiken in de rest van het sollicitatiegesprek of in een eventueel tweede gesprek. 'Aan een eendheisworst hadden ze binnen dat bedrijf niks, dus 'blijf jezelf' was het advies. Daar heb ik in die functie nog veel aan gehad."
solliciteren: zo zou jij het moeten doen
Na hun eerste sollicitatie-ervaringen hebben deze directeuren natuurlijk vaak aan de andere kant van de tafel gezeten. Van welke sollicitanten waren ze onder de indruk en waarom? In alle gesprekken kwam één opvallend aspect terug: solliciteren werkt twee kanten op.
Leon Toet, directeur van Ben legt uit waarom: “Een sollicitatiegesprek is een two-way street. Niet alleen de werkgever moet weten waar hij of zij naar zoekt. Als sollicitant moet je ook weten wat je eruit wil halen. Dat maakt je een beter te beoordelen kandidaat, want als een kandidaat alleen maar ‘ja’ en ‘amen’ roept, weet ik ook niet wie er tegenover mij zit en of het een match is.”
Velema is het hierme eens: “Mensen bereiden vaak voor wat 'handig' is om te zeggen, maar daarmee moet je oppassen. Je praat al snel mee in een sollicitatiegesprek, maar probeer toch niet te veel in de waan van het moment te reageren. Zeg gewoon wat je denkt. Het werkt niet altijd. Jammer dan. Je kan jezelf wel in de spiegel aankijken en dat is op de lange termijn belangrijk.”
Wat te doen als 'gewoon zeggen wat je denkt' leidt tot een afwijzing? “Als je het niet geworden bent is het balen,” zegt Mulder, “maar probeer het niet te zien als afkeuring. Het was geen match en nu is het de kunst om zo snel mogelijk wél het juiste bedrijf te vinden.” Daarvoor is het belangrijk om voor jezelf op een rijtje te zetten waar je energie van krijgt en waar je toegevoegde waarde kan leveren. “Mensen die veel plezier uit hun werk halen zijn vaak succesvoller. Bij hen zie je dat de vervolgstappen ook sneller aan komen waaien.”
'Zeggen wat je denkt' kan op verschillende manieren. Probeer op een unieke manier te laten zien wie je bent en wat je kan: “Een starter solliciteerde op een functie als social media manager met een filmpje," vertelt Toet, "Heel gewaagd, maar dat viel wel op.”. Het is wel belangrijk dat zo een originele sollicitatie relevant is. Dat was het voor deze functie zeker: "Ik kon meteen zien dat hij de praktische vaardigheden had die nodig waren."
Je kan natuurlijk ook op een andere manier opvallen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van je netwerk. Boer: “Viavia werkt altijd goed. Al is het maar omdat iemand een goed woordje voor je doet. Je hebt dan vaak niet meteen een nieuwe baan, maar je komt wel bovenop die stapel.”
Als je niemand binnen het bedrijf kent, raadt Krisifoe aan om van tevoren te bellen: “Zo onthouden we je en als je dan samen aan tafel zit, heb je een heel ander gesprek. Soms is het moeilijk om de juiste aan de telefoon te krijgen, maar probeer het eens via LinkedIn of via Twitter. Ik heb laatst bijvoorbeeld uit 75 cv’s zes kandidaten gekozen om gesprekken mee te voeren. Hiervan kwamen er twee via Twitter. Die hadden een relevante vraag aan mij gesteld en dat wekte mijn interesse.”
key take-away
Het is verleidelijk om jezelf te presenteren als de perfecte kandidaat voor een bedrijf, maar op de lange termijn is het beter om jezelf te zijn. Doe wel je best om op te vallen. Bereid je goed voor en laat een unieke indruk achter.
Laat ze de beste versie van jezelf zien.