Het is dinsdagmiddag, net na de lunch. We zitten in een koffietentje in Amsterdam Zuidoost te wachten op, Karsya en Melangelo, de community manager en builder die we gaan interviewen. We hebben zojuist al tegen elkaar gezegd dat we heel veel zin hebben in deze middag omdat we al wat hebben gehoord over de functie. Wat is deze functie gaaf en brengt dit veel voldoening! Al snel komen Karsya en Melangelo binnen, bestellen we een koffie, en beginnen we met kletsen...

wie zijn deze community managers/builders? 

We zijn in gesprek met Karsya, 49 jaar oud, moeder en grootmoeder, en heeft eerder gewerkt als barhoofd bij de Ziggo Dome. Haar rol als community manager voor de Ziggo Dome was in eerste instantie een pilot, maar deze pilot bleek uiteindelijk uit te pakken in haar roeping. Haar persoonlijke benadering en talent om te verbinden met kandidaten hebben haar in de buurt en in de Ziggo Dome zelfs de bijnaam 'Moeder Theresa' opgeleverd. 

Wat doet een community manager? Een community manager is iemand die nieuwe werknemers werft in de buurt, maar ook het luisterend oor of het maatje van de werknemer is. Community managers komen vaak zelf uit de buurt waarin ze werken. Dit zorgt voor een goede en sterke connectie met de bewoners!

Ook spreken we met Melangelo, een 32-jarige Amsterdammer, die zijn leven lang in Zuidoost heeft gewoond en recent naar Duivendrecht is verhuisd. Zijn carrière begon parttime als steward bij de Johan Cruijff ArenA en Schiphol. Toen de baan als community builder voorbij kwam, bedacht hij zich geen moment en verliet Schiphol. Hij helpt nu anderen om bij de ArenA als steward te werken. Ook staat hij er zelf ook nog geregeld. Maar zijn werk als community builder is nu het belangrijkste. En niet van achter zijn bureau, maar bij evenementen en op straat.

Wat doet een community builder? Doet een community builder hetzelfde als een community manager? Nee, een community builder heeft iets minder taken en verantwoordelijkheden dan een community manager. Zo maakt een community manager ook de planning voor evenementen in de buurt. Daarnaast beheren ze de socials en onderhouden ze het contact met de verschillende stakeholders. 

Karsya en Melangelo zijn dus aangenomen om mensen in Zuidoost te helpen in de zoektocht naar een baan. Dit werk is te vergelijken met het werk van een intercedent of recruiter. Echter doen Karsya en Melangelo veel meer. In dit initiatief tussen Randstad, Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam en de Gemeente Amsterdam, richten ze zich niet alleen op werkgelegenheid, maar ook op het versterken van de lokale gemeenschap. Dit project is gefocust op de Ziggo Dome en de Johan Cruijff ArenA en heeft een vernieuwende aanpak om Amsterdammers aan het werk te helpen. Melangelo en Karsya delen hun ervaringen en de impact van hun werk.

een dag op pad met community builders

Op een typische dag voor community managers/builders plannen ze activiteiten, scannen en bezoeken ze evenementen in Zuidoost en houden ze de sociale media scherp in de gaten. Daarna gaan ze de straat op. Op zoek naar mogelijke kandidaten voor de rollen die er open staan. Hun aanpak is direct en persoonlijk, waarbij ze mensen op straat aanspreken en de flexibele banen bij Ziggo Dome en ArenA promoten. Deze rollen zijn niet alleen aantrekkelijk voor jongeren die het kunnen combineren met hun studie, maar ook voor mensen die door omstandigheden een langere tijd niet hebben kunnen werken. Melangelo en Karsya hebben vaak aan één blik genoeg om de potentie bij iemand te ontdekken. 

Karsya en Melangelo hebben niet alleen mensen zonder werkervaring of CV aan een baan geholpen, maar ook bijgedragen aan hun persoonlijke ontwikkeling en zelfvertrouwen. Zo kun je verschillende certificaten halen en opleidingen doen, zoals die van steward voor in de arena en andere stadions. "maar het liefst niet in dat stadion in Rotterdam'' zegt Melangelo met een Amsterdamse knipoog. De positieve impact in de buurt is merkbaar. Er is zelfs interesse vanuit andere steden om dit concept over te nemen. “Dit kan in andere steden net zo’n succes worden", aldus Karsya. Gesprekken hierover worden al gevoerd.

ons doel: een grote familie

Allebei benoemen ze het belang van vriendelijkheid, geduld en het grijpen van kansen. Hun werk variëert van het maken van planningen en het promoten via flyers en sociale media tot het persoonlijk werven van potentiële werknemers op straat of bij lokale evenementen. Deze persoonlijke aanpak, gecombineerd met de kracht van mond-tot-mondreclame, heeft geleid tot positieve reacties en succesvolle wervingen.

“Het is heel bijzonder om mensen die al jaren niet gewerkt hebben en de hoop hebben opgegeven te zien stralen na hun eerste werkdag”

Karsya en Melangelo doen meer dan alleen jou helpen aan een baan. Ze zijn er voor jou als luisterend oor, maatje of steun en toeverlaat. Doordat ze beiden uit de buurt komen en ervaring hebben bij de ArenA en de Ziggo Dome, kunnen ze zich inleven in bepaalde situaties en connecties leggen met werknemers. “Ons doel is om er een leuke familie van te maken’ zegt Karsya.

niet alles gaat ze voor de wind

Helaas lopen Karsya en Melangelo ook tegen uitdagingen aan. De grootste uitdaging is de lange termijn betrokkenheid van werknemers, maar ook het gebrek aan middelen. In de tussentijd moeten ze roeien met de riemen die ze hebben en dat gaat goed. De succesverhalen, zoals de groei van mensen binnen hun rollen, zijn hun motivatie om door te zetten. De samenwerking met Randstad, Gemeente Amsterdam, Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam, Ziggo Dome, de Johan Cruijff ArenA en met name de ondersteuning van mensen zoals Wouter (projectmanager), is cruciaal geweest voor hun succes. 

In tegenstelling tot onze koffiekopjes, zijn onze vragen aan deze gepassioneerde collega’s nog lang niet op. Toch roept hun plicht en moeten onze community manager/builder weer aan het werk. We nemen afscheid en blijven geïnspireerd nog even zitten voor de nabespreking. Gedachten zoals ‘wat een leuke mensen’ en ‘dit werk zou ik ook wel willen doen’ komen voorbij. In de korte wandeling richting de bus komen we tot dezelfde conclusie. “Dit verhaal moeten we iedereen bij Randstad en daarbuiten gaan vertellen!”

- geschreven door Willem van Verschuer & Sophie Brüggen, UX-specialisten.