Voor het eerst staan vijf generaties met elkaar op één en dezelfde werkvloer. De pensioenleeftijd is steeds verder opgeschoven en ondertussen betreden jonge digital natives de arbeidsmarkt. Daardoor moeten collega’s van 20 tot grofweg 67 jaar, maar ook van verschillende achtergronden en afdelingen, elkaar goed begrijpen. Het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research (REBR) brengt in kaart hoe werknemers hun werkgever zien, ervaren en waarderen. Openheid, transparantie, feedback en een regelmatige dialoog over de gedeelde doelen, normen en waarden komen daarin telkens terug als onmisbare elementen. Dat herkennen ze bij het oer-Hollandse familiebedrijf Auping.
alleen maar toppers
Bij Auping werken alleen maar ‘toppers’. Althans, dat lieten de analyses met leidinggevenden van het personeelsbestand zien. Maar dat is natuurlijk niet realistisch, weet Aupings HR-directeur Martijn Aalders. „In geen enkele organisatie functioneert iedereen perfect. Het is een typische valkuil van familiebedrijven. Een kenmerk daarvan is het sociale karakter: dingen samendoen. Als de sociale connectie sterk is, dan krijg je een bepaalde verbondenheid. Daardoor laat je jezelf gijzelen in de gedachte dat je de relatie beschadigt als je een probleem bespreekbaar maakt. Een gevolg van niet met elkaar praten, is dat je óver elkaar praat. Dat soort signalen zagen we terug in ons bedrijf.”
Dat geldt niet alleen voor Auping. Volgens het REBR-onderzoek ziet ruim een derde (37%) van de ondervraagde werknemers ruimte voor verbetering op het gebied van communicatie. Om dit probleem aan te pakken, bood Auping het Secure Base Leadership-programma aan alle leidinggevenden aan. Een onderdeel daarvan is de ‘vis op tafel’-training. Doel is het creëren van een veilige werkplek met daarin een transparante feedbackcultuur. Kort gezegd: zaken worden uitgesproken en niet onder de tafel gemoffeld, aldus Aalders: „Want dan komt de vis een keer stinkend naar boven op een moment dat je het niet wil. Leg ‘m liever op tafel wanneer deze nog vers is.”
speeddate-sessies
Het Secure Base Leadership-programma speelt een sleutelrol in het creëren van een veilige werkomgeving. „Care to dare”, vat Aalders het samen. „Geef mensen de ruimte om zichzelf te kunnen uitdagen en zich te ontwikkelen. Maar ook te kunnen zijn wie ze zijn.” Bij veel organisaties kan daar volgens het REBR-onderzoek nog een slag worden gemaakt. Eén op de zes werknemers zegt namelijk bij de eigen werkgever onvoldoende mogelijkheden te krijgen om zich te ontwikkelen. En deze medewerkers zijn vier keer vaker geneigd om de werkgever te verlaten (37% vs. 9%).
Luisteren, oprecht geïnteresseerd zijn en je bewust zijn van je eigen impact in een situatie; dat zijn volgens Aalders de kernelementen van de training. „Geef mensen de tools en middelen om het gesprek op gang te brengen en dingen bespreekbaar te maken.” Toch merkt team lead paid media Charlotte Mulder (28) dat het geven van feedback binnen Auping een lastig onderwerp is, met name als het gaat over feedback op houding en gedrag. „In ons medewerkerstevredenheidsonderzoek van vorig jaar kwam dit ook duidelijk naar voren. Zelfreflectie is erg belangrijk. Ik vraag regelmatig aan collega’s hoe zij mij ervaren, omdat je zo waardevolle input ophaalt waarmee je jezelf kunt ontwikkelen. Met het online marketingteam hebben wij het initiatief genomen om speeddate-sessies te houden, waarin medewerkers elkaar in korte één op één-gesprekken drie positieve en drie verbeterpunten geven. Zo zie je heel mooi hoe anderen jou zien, hoe je overkomt en waar je aan kunt werken. Dit hebben we als team heel positief ervaren.”