logistiek talent: doorlopend in plaats van verplicht leren

Logistiek talent is schaars. In onze reeks over de logistiek arbeidsmarkt nemen we je mee in hoe je deze schaarste de baas kunt blijven. Zowel bij het aantrekken als bij het begeleiden van logistiek medewerkers, moet je dicht bij hun belevingswereld blijven. Daarbij is het zaak om zo goed mogelijk aan te sluiten op de belangrijkste drijfveren. 

Deze zijn: een prettige en veilige werksfeer, goede werk-privé balans en aantrekkelijke financiële voorwaarden. (Bron: REBR) Maar let op: onderschat ook persoonlijke ontwikkeling niet als werkgever in de logistiek. Deze drijfveer scoort op het eerste gezicht niet zo hoog, maar telt wel dégelijk voor logistiek personeel. 

de drijfveer ontwikkelen

We spraken met Petra Kemper, expert op het gebied van leren en ontwikkelen bij Randstad en nauw betrokken bij Randstad. ‘Hoewel ontwikkelen niet in de drijfveer top drie voor de logistieke doelgroep staat, blijkt in de praktijk dat ze toch blij zijn met vakverklaringen, certificaten en de bevestiging dat ze het goed kunnen. Mijn vermoeden is dat mensen dénken niet zo met ontwikkeling bezig te zijn, maar onder water blijkt toch van wel.

Continu ontwikkelen draagt bij aan werkplezier, erkenning en veranderingsbereidheid. Mensen ervan bewust maken dat ontwikkeling belangrijk én niet zo moeilijk is, daar ligt dus een taak voor werkgevers.’

Hoe kunnen ze dit doen? Petra: ‘Continu ontwikkelen in plaats van op het moment dat het moet, werkt extra goed voor de logistieke doelgroep. Verplicht opleiden op het moment dat het nodig is, geeft soms spanning en stress. Informeel en doorlopend leren is slimmer! Dan ligt er geen druk op en bereik je meer. 

loopbaanbad

Deze tijd vraagt sowieso om een meer flexibel leeraanbod. Zodat we snel kunnen inspelen op toekomstige ontwikkelingen. Beroepen veranderen snel, dat geldt ook voor de logistiek. Zo wordt de logistiek medewerker door de technologie steeds meer een operatorfunctie. We gaan van handjes naar procestechnologie. Dus hoe lang heb je de echte uitvoering nog nodig? Die vraag komt nu naar boven. Het zijn nu nog twee aparte functiegroepen, maar ze groeien steeds meer naar elkaar toe. Dit zou een mooi loopbaanpad kunnen zijn om je mensen aan te bieden.

Op het moment dat mensen in de learning stand staan, gaan ze ook makkelijker mee in veranderingen, zo blijkt uit onderzoek. Voor het bedrijf heeft het ontwikkelen van medewerkers dus ook voordelen: je wordt wendbaarder. Klaar voor toekomst. Daarbij heb je als organisatie meer inzicht als je vaak in gesprek bent met je mensen. Wie is geneigd weg te gaan? Wie wil eigenlijk voorman of -vrouw worden? Hoe meer je bezig bent met ontwikkeling, hoe beter je kunt anticiperen en plannen.’

waardeer je gemiddelde medewerker

Blijf verbonden met de medewerker, dat is het samenvattende advies. Je moet niet alleen duidelijk maken dat opleiden leuk is, maar oprecht betrokken zijn. Veel van onze aandacht gaat vaak naar mensen die het minder goed doen. Doe het eens andersom en besteed je energie en tijd aan de gemiddelde medewerker, die voor continuïteit en borging zorgt! Feedback en complimenten geven is sowieso erg belangrijk. Juist ook op momenten dat het goed gaat, en dat vergeten we wel eens. De logistieke doelgroep is het niet zo gewend om complimenten te ontvangen en te geven, dus training op dit gebied kan geen kwaad. Goede feedback draagt bij aan ontwikkeling. En laat dat nu precies de bedoeling zijn. 

Meer lezen over de kracht van opleiden? Kijk dan eens hier.

Of ga direct in gesprek over opleiden met een van onze specialisten.