doorgroeien naar leidinggevende

blog: van startend adviseur naar leidinggevende

Beginnen als Adviseur Dagelijkse Bankzaken via Randstad Banking & Insurance en doorgroeien naar Adjunct Kantoordirecteur in een jaar. Het kan, Annelie Linsen (23), bewees het toen ze in oktober 2016 haar promotie kreeg. Ze startte in september 2015 bij ABN AMRO op het drukke Leidseplein in Amsterdam. Nu geeft ze samen met haar collega leiding aan 20 mensen in het kantorennet Leiden. Benieuwd naar haar verhaal? Lees dan nu het interview dat Saskia den Heijer, Principal Recruiter onlangs met Annelie heeft gehouden. 

gefeliciteerd! Dat heb je echt snel gedaan

'Dank je. Ja klopt heel erg snel, ik ben er ontzettend blij mee.'

je hebt de Hotelschool gedaan, wat trok je aan in de bancaire sector?

'Ik had al heel snel door tijdens mijn opleiding dat personeel je belangrijkste asset is voor succes. Ik heb toen een minor HR in Sittard gedaan. Tijdens mijn sollicitatie werkte ik bij Nespresso. Heel erg leuk, maar ik zocht een nog iets grotere uitdaging. Ik kende iemand bij een bank en toen ik de vacature zag bij jullie, besloot ik te reageren.'

bij ABN AMRO begon je als uitzendkracht. Voelde dat onzeker?

'Nee helemaal niet. Ik ben begonnen in een reorganisatie, bij Randstad zat je dan zelfs ‘veiliger’. Maar mijn mindset is dat als jij laat zien wat je kunt, er genoeg mogelijkheden zijn. Ook als uitzendkracht. Ik voelde me ook altijd serieus genomen, telde mee als een volwaardig medewerker en kreeg veel vrijheid om ideeën uit te werken.'

kreeg je ook onboarding?

'Ja, drie dagen. Je ontmoet veel mensen en leert veel over de cultuur, waar we voor staan. Je krijgt echt een gevoel bij je werkgever. Ik had van te voren geen idee wat we precies gingen doen, maar dat vond ik juist heel leuk. Dat alles nieuw was.'

wat vond je het leukste aan het vak van adviseur?

'Dat de gesprekken met mensen echt de diepte ingaan. Bij bijvoorbeeld Nespresso zijn die gesprekken oppervlakkiger. Bij ABN AMRO mag ik mensen helpen om hun allermooiste droom te verwezenlijken. Een klant die zijn eigen bier wilde brouwen bijvoorbeeld. Dat hebben we kunnen realiseren met een persoonlijke lening. Ook als ik iemand die in een vervelende situatie zit kan helpen word ik daar blij van. Een vrouw die ging scheiden en door een resttschuld van zevenduizend euro haar huis niet kon verkopen. Ik heb een exceptieverzoek ingediend en uiteindelijk kon het. Ze moest ervan huilen zo blij was ze.'

welke Wft vond je het moeilijkst om te halen?

'Schade. Je moet heel goed lezen, er zijn zoveel mogelijkheden en nuances. Wie is er aansprakelijk als tien factoren meespelen? Het gaat over aansprakelijkheid, reis, inboedel, woonhuis, rechtsbijstand en auto.' 

maar hoe heb je het nou gedaan die promotie?

'Dat is een lang verhaal, maar het begon ermee dat ik altijd ideeën had. Vanuit mijn stage kende ik de conciërge van het Amstelhotel. Het leek mij heel leuk als hij de collega’s van ons kantoor iets zou vertellen over hospitality. Dat is heel goed ontvangen en ik heb de daaruit voortvloeiende voorstellen gepresenteerd aan het regiomanagement. Verder heb ik mijn ambities om leiding te geven altijd uitgesproken. Veel mensen gebeld, gevraagd of ik eens langs mocht komen. Ik heb veel ideeën over klantcontact, daar valt echt nog winst te behalen. Brutaal zijn. Ik heb ook nog gekeken naar een rol als supervisor in het Advies en Service Centrum, maar het fysieke klantcontact vind ik veel te leuk. Daarom heb ik toch gekozen voor het kantorennet.'

hoe bevalt het in Leiden en waar ligt je uitdaging?

'Goed, het is een hecht team. Ik wil kijken waar bij iedereen de behoefte ligt en hoe ik daar een bijdrage aan kan leveren. Ik kan nog veel leren van de kantoordirecteur.'

kan iedereen met een HBO diploma en horeca ervaring adviseur bij een bank worden?

'Nee, dat ligt heel erg aan je interesse in de financiële dienstverlening en ook aan je communicatieve vaardigheden. Je kan niet zomaar aan het einde van een gesprek zeggen ‘Heeft u toevallig nog een reisverzekering nodig?' Je moet een echt in de breedte een gesprek met mensen kunnen voeren over financiën. Niet alleen ‘u vraagt wij draaien’. Ook moet je leren confronteren. Als je een klant je vertelt dat ze op wintersport gaat en geen dure verzekering wil, moet je het wel durven om de risico’s te benoemen. Ook als iemand een lening wil en tegelijkertijd veel spaargeld heeft. Wat zijn de redenen om niet dat spaargeld aan te willen breken? Daar moet je achter komen en samen tot een oplossing komen. Natuurlijk vraagt deze baan veel van je, je moet constant schakelen en leergierig blijven.'

ben je bang dat de adviseur ooit overbodig zal raken?

'Nee. Digitalisering is belangrijk, een groot deel van de klanten wil dat. Maar hoe meer digitalisering, hoe belangrijker de adviseur juist wordt. Klanten die binnenkomen hebben veel bredere vragen. Des te leuker wordt de functie van adviseur.'

wat zou je willen zeggen tegen een iemand die nu start?

'Ga zoveel mogelijk Wft’s halen en toon lef. De organisatie is plat en je kunt doorgroeien, maar niemand geeft het aan je op een presenteerblaadje. Ga er helemaal voor!'

Ben jij ook geïnteresseerd in een carrière als financieel adviseur? Of heb je de ambitie om snel door te groeien binnen een bank of verzekeraar? Bekijk direct wat  Randstad Banking & Insurance voor jou kan betekenen!