hoe ben je in aanraking gekomen met de belastingdienst?

Lange tijd geleden haalde ik mijn havo diploma en rondde vervolgens mijn propedeuse van een hbo-opleiding af. In deze periode kwam ik in aanraking met de klantenservicewereld en ging ik aan de slag als callcenter-medewerker. Erg leuk! Vervolgens ben ik gestart bij een groot commercieel bedrijf op de klantenservice-afdeling. Bij dit bedrijf voelde ik al snel dat het helpen van klanten centraal stond en dat dit perfect aansloot op mijn interesses. Uiteindelijk ben ik bij de Belastingtelefoon gestart via Randstad. De Belastingdienst heeft geen winstoogmerk en je bent er echt om mensen te informeren. Dat vind ik heel fijn en het geeft voldoening!

hoe vind je het werk als klantenservice medewerker?

Het leuke aan het werk is dat je mensen echt helpt met het beantwoorden van hun vragen. Belastingzaken kunnen ingewikkeld zijn. Om juist die mensen te informeren die het lastiger vinden, maakt het werk leuk! Je zorgt ervoor dat ze met een positief gevoel de telefoon ophangen.


hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

Een dag werken als klantenservice-medewerker bij de Belastingdienst ziet er als volgt uit: ik begin de dag met het opstarten van alle systemen. Als ik rond 9 uur start, stromen de telefoontjes binnen. Rond deze tijd is het best druk en neem ik vooral telefoontjes aan en handel ik gesprekken af. Tussen de telefoontjes door heb je ook de team-meetings. Zo heb je bijvoorbeeld de weekstart. Tijdens deze meeting lichten we de punten die de supervisor belangrijk vindt kort toe. Ook kunnen we tips/tricks met elkaar bespreken.

Daarnaast hebben we één keer per twee weken teambuilding. De teambuilding wordt vaak op een interactieve manier ingevuld. Wij doen dat dan meestal in een spelvorm. Erg leuk om je collega’s op deze manier in dat uurtje te leren kennen! Eén keer per maand vinden er bovendien voortgangsgesprekken plaats. Deze gesprekken zijn altijd erg fijn, omdat er goed naar je geluisterd wordt. Ook wordt er naar je wensen gekeken. Zo kan ik me optimaal ontwikkelen en blijft ik plezier houden in mijn werk.

 

wat vind je het leukst aan je werk bij de belastingdienst?

De meeste mensen denken aan mensen in pak als ze over de Belastingdienst praten. Dit is echt niet het geval. We werken in een laagdrempelige omgeving waarin iedereen op een goede manier met elkaar omgaat. De collegialiteit is echt fantastisch! De collega’s zijn bereid om elkaar te helpen. Bovendien vind ik het klantcontact gewoon heel leuk. Iemand op weg kunnen helpen die soms door de bomen het bos niet meer ziet, geeft veel voldoening. Deze combinatie van leuk werk en collega's maakt het werken bij de Belastingdienst zo leuk.

heb je ook de mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen bij de belastingdienst?

Er zijn zeker mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Persoonlijke ontwikkeling staat voorop, je werkt aan je eigen leerdoelen. Heb je een ontwikkelpunt waar je aan wilt gaat werken? Dan krijg je de mogelijkheid om daar verdiepend op in te gaan. Zo ben ik nu bezig met het ontwikkelen van mijn gespreks- en luistervaardigheden. Het is voor mij zeer belangrijk om hier de verdieping in te zoeken. Hierdoor kan ik op een betere manier voldoen aan de klantverwachtingen, en mijn werk bij de Belastingdienst zo goed mogelijk uitvoeren!

hoe is de werksfeer tussen de collega’s?

Ik vind de werksfeer bij de Belastingdienst leuk en motiverend! De teams zijn leuk en collegiaal naar elkaar toe en binnen ons eigen team is er een aangename sfeer. Ook collega's onderling zijn vriendelijk en iedereen gaat op een goede manier met elkaar om.

wat zijn de voordelen voor jou om via Randstad werken?

Ik heb voor Randstad gekozen omdat het een naam was die ik kende. Hierdoor besloot ik om voor de vacature van de Belastingdienst bij Randstad te kiezen. Daarnaast kwamen de voorwaarden goed overeen met waar ik achter sta. Bijvoorbeeld de thuiswerkvergoeding en open communicatie. Dat heb ik ondertussen ook echt gemerkt. Een goede communicatie tussen het aanspreekpunt van Randstad en mijzelf vind ik belangrijk. Soms kun je bij een uitzendbureau het gevoel krijgen dat je tussen twee bedrijven in zit. Dit is totaal niet het geval! Ik weet dat ik altijd bij Randstad mijn vraag kan neerleggen. Vanuit hier wordt er altijd gekeken naar wat er wel en niet mogelijk is.

waarom zou je anderen aanraden om te komen werken bij de belastingdienst?

Ik zou het aanraden om bij de Belastingdienst te komen werken omdat je écht mensen verder kunt helpen. Hiermee bedoel ik dat je niet vanuit eigen belang moet denken maar juist de mensen die met een probleem zitten te informeren. Je zit er niet voor jezelf maar voor de burger. Voor mensen met deze mindset is het de perfecte baan. Het is heel dankbaar werk. In dezelfde tijd informeer je de mens om het probleem te verhelpen en creëer je voor jezelf de perfecte werksfeer bij de Belastingdienst.

 

 

Femke over haar baan als klantenservice medewerker bij de belastingdienst