Thuiswerken zorgt in iedere organisatie voor verandering. Daarom is het belangrijk dat je de betrokkenheid van al je medewerkers behoudt, niet alleen bij de medewerkers die naar kantoor komen. Goede om- en bijscholing aanbieden is één van de manieren om betrokkenheid van je medewerkers te stimuleren en hen inzetbaar te houden. Benieuwd hoe we je daarbij ondersteunen? Lees dan snel verder. Of bekijk meteen wat we voor je kunnen betekenen op het gebied van duurzame inzetbaarheid.

Spring naar: 

 

de voor- en nadelen van thuiswerkende medewerkers

Ook vóór de pandemie werkten sommige mensen al thuis, maar na de pandemie blijft dit gebruikelijker dan eerst. Thuiswerken heeft meerdere voordelen voor je organisatie: je verlaagt je bedrijfskosten en bereikt een grotere groep potentiële medewerkers. Ook voor medewerkers heeft thuiswerken veel voordelen, zoals toegang tot vacatures buiten de regio, meer flexibiliteit en minder reiskosten. Maar thuiswerken heeft ook risico’s: medewerkers lopen meer risico op een burn-out en zijn soms minder betrokken. Het is dan ook een uitdaging om je thuiswerkende medewerkers te blijven ondersteunen en interactie in een online omgeving te stimuleren. 

je medewerkers betrokken houden met om- en bijscholing

Een van de manieren om je medewerkers betrokken te houden bij je organisatie is door te investeren in hun ontwikkeling. Medewerkers blijven namelijk langer bij hun werkgever als ze de kans krijgen om hun competenties in te zetten of te ontwikkelen. Het aanbieden van om- en bijscholing biedt dus kansen om ook je thuiswerkende medewerkers gemotiveerd en betrokken te houden. Door te investeren in de opleiding van je team zet je in op het succes van je organisatie en op de inzetbaarheid van je medewerkers op de lange termijn. 

  • Zo verhoog je de effectiviteit van je scholingsaanbod

het belang van scholing binnen je organisatie

Opleidingsmogelijkheden zijn belangrijk voor iedereen in je organisatie, van managers tot medewerkers en van thuiswerkers tot kantoorwerkers. Het is belangrijk om te zorgen dat thuiswerkers niet achterblijven als het gaat om scholing, loopbaanontwikkeling en doorgroeimogelijkheden. Verdeel daarom de groeikansen in je organisatie eerlijk door niet alleen cursussen en meer formele scholing aan te bieden, maar ook scholing via projectteams en tijdelijke opdrachten te faciliteren. Zo moedig je alle medewerkers aan zichzelf uit te dagen, ondersteun je je organisatie tijdens veranderende omstandigheden en ontdek je onbenutte competenties. En ook belangrijk: je geeft je medewerkers de kans hun competenties te verbreden en een groter intern netwerk op te bouwen. 

  • Lees meer over duurzame inzetbaarheid en intern netwerken

leren in je eigen tijd: zo stimuleer je het

Een effectieve scholingstrategie biedt je medewerkers de mogelijkheid om in hun eigen tijd te leren. Bied bijvoorbeeld langere projecten en stretch-opdrachten aan, in plaats van projecten met strakke deadlines. Moedig je medewerkers daarnaast ook aan om nieuwe competenties aan te leren. Zo help je je medewerkers om loopbaanontwikkeling in te passen in hun agenda, wat hun betrokkenheid bij je organisatie bevordert. Ook thuiswerkers doorbreken hiermee hun dagelijkse routine en krijgen weer meer motivatie om zich in te zetten bij je organisatie. 

zo bied je strategische begeleiding

Voor succesvolle om- en bijscholing van je medewerkers is goede begeleiding nodig. Daarmee zorg je dat scholing niet alleen bijdraagt aan de ontwikkeling van je medewerkers, maar ook aan die van je organisatie. Zorg dat je medewerkers hun interesses en capaciteiten kunnen afstemmen op de behoeften van je organisatie door samen een leerplan of strategische routekaart op te stellen. Zo halen jullie allebei zo veel mogelijk uit de scholingsmogelijkheden voor je medewerkers. 

zet in op duurzame inzetbaarheid met onze begeleiding

Een effectieve strategie voor competentieontwikkeling is een combinatie van technologie en persoonlijke begeleiding. De begeleiding van Randstad RiseSmart bestaat uit toegang tot arbeidsmarktdata, online cursussen en persoonlijke begeleiding van een loopbaancoach, een jobhunter en een opleidingsadviseur. De coach helpt medewerkers inzicht te krijgen in competenties en de jobhunter biedt leerervaringen aan die precies bij je medewerker passen, terwijl de opleidingsadviseur helpt het leertraject op de rit te houden. Door deze begeleiding is de kans groter dat medewerkers hun doelen bereiken en de juiste competenties aanleren. Zo bevorder je het succes van je organisatie en de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers.