5 augustus 2024

Interview NRC met Thimo Keizer en Gerard Visser (Belastingdienst) over de kracht van wisselwerking tussen generaties op de werkvloer.

‘we nodigen mensen uit onze organisatie te helpen veranderen’

De Belastingdienst staat voor een enorme uitdaging: de komende vier jaar gaan 12.000 medewerkers met pensioen. De vervangingsvraag is dus groot. Gelukkig zien nieuwkomers juist in de Belastingdienst een werkgever waarbij ze een verschil kunnen maken. Hoe creëren ze verbinding tussen jongere generaties en de meer ervaren medewerkers?

Tekst gaat verder onder de foto van Thimo en Gerard.

Samen werken om uitstroom van kennis en talent tegen te gaan

Thimo Keizer en Gerard Visser (de Belastingdienst) over de kracht van wisselwerking tussen generaties op de werkvloer.

Fotograaf: Jantina Sassen

De Belastingdienst is bij uitstek een werkgever die ook aan zichzelf werkt. Móet werken zelfs, want de organisatie heeft veel nieuwe mensen nodig. Gerard Visser (45) is sinds oktober 2022 hoofd van de afdeling instroom. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de recruitmentmarketing en met name voor het vervullen van alle vacatures van de Belastingdienst. „En dat zijn er nogal wat tegenwoordig”, zegt hij. „Doordat we een organisatie zijn met veel vijftigers en zestigers, zien we heel veel uitstroom de komende jaren; wel zo’n 2500 per jaar. En dat in een krappe arbeidsmarkt.”

doorstroommogelijkheden

Om nieuwe werknemers te vinden én binden, zijn doorstroommogelijkheden essentieel, dat bevestigt het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research (REBR). Dit onderzoek brengt in kaart hoe werknemers hun werkgever zien, ervaren en waarderen. Eén conclusie is dat mensen die vinden dat hun huidige werkgever op doorstroomaspecten tekort schiet, veel waarde hechten aan het krijgen van kwalitatieve training en mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Bij de Belastingdienst wordt kennisoverdracht onder meer gestimuleerd met een nieuwe interne vakopleiding. Nieuwkomers kunnen bovenop hun eigen hbo- of wo-opleiding verder opgeleid worden in het vak. Voor fiscalist Thimo Keizer (26) was dat een van de redenen om net na zijn studie bij de organisatie te starten. „De mogelijkheid om je vaktechnisch te ontwikkelen vind ik hier heel goed. Daarom heb ik het enorm naar mijn zin. In september start ik zelf ook met die interne beroepsopleiding.”

Net zo belangrijk als nieuwe aanwas, is het behoud van oudere werknemers, want met de uitstroom verdwijnt er veel kennis uit de organisatie. „Omdat wij willen dat die kennis overgedragen wordt, proberen wij mensen waar mogelijk te laten doorwerken tot na hun pensioen”, zegt Visser. „Dat is cruciaal omdat er de komende vijf jaar zo’n 30 procent minder fiscalisten afstuderen dan daarvoor.”

maatschappelijk belang

Er zijn meer redenen waarom mensen graag bij de Belastingdienst werken, vertelt Visser. „Ons werkgeversmerk is sterk en de meeste collega’s herkennen het maatschappelijk belang en leveren daar graag een bijdrage aan. Dat werkt heel motiverend. Iedereen die hier werkt, vindt het gaaf om mee te werken aan het herstel van vertrouwen in de Belastingdienst.”

Een sterk employer brand is volgens het REBR-onderzoek onmisbaar. Het maakt hét verschil in de strijd om talent in de huidige krappe arbeidsmarkt. Bovendien versterkt het intern de verbondenheid en saamhorigheid. Ook voor Keizer woog het sterke werkgeversmerk zwaar mee. „Toen ik twee jaar geleden begon met zoeken, merkte ik dat ik het heel belangrijk vond om voor de maatschappij relevant werk te doen. Dat is ook echt iets wat leeft bij vrienden. De Belastingdienst is natuurlijk een heel belangrijke organisatie binnen de maatschappij.”

talent boven ervaring

Als vertegenwoordiger van Gen Z (geboren tussen 1995 en 2010) heeft Keizer bij de Belastingdienst moeiteloos zijn draai gevonden. Hij is niet de enige, zegt Visser: „Ik weet dat we onder die jongere groep echt een populaire werkgever zijn. Dat is mede door de honderden plekken voor stages en traineeships; zo hebben we vele functies waarvoor starters in aanmerking komen.” De transformatie is groot, want er stromen jaarlijks 2500 mensen uit en 2500 er weer in. De gemiddelde instroomleeftijd is 37, de gemiddelde uitstroomleeftijd zit tussen de 60 en 65 jaar. Bij het binnenhalen van nieuwe mensen, wordt er meer gekeken naar talenten dan alleen naar ervaring, cv’s of leeftijd, aldus Visser. „We verven mensen nog steeds blauw, alleen is dat een ander blauw dan het blauw van vroeger. Je wilt als organisatie een herkenbare aanpak hebben, maar daarin verwerk je wel de lessen van de afgelopen jaren. Feitelijk nodigen wij mensen uit om onze organisatie te helpen veranderen.”

Met een personeelsbestand van ruim 28.000 medewerkers zijn er uiteraard veel verschillende generaties en opvattingen binnen de organisatie. Volgens het REBR-onderzoek is een goed onderling begrip een voorwaarde voor organisaties om hun doelen te behalen. Vissers ziet dat zijn recruiters echt de opdracht voelen om de juiste mensen binnen te halen. „Mijn eigen afdeling is best jong, en ik merk dat veel jonge recruiters het gaaf vinden om mee te werken aan die opdracht.”

persoonlijk contact

Kijkend naar de verschillende generaties bij de Belastingdienst, ziet Visser dat de echte hardcore fiscale kennis zit bij de groep met veel ervaring. „Die mensen stromen uit, dus moet je ze behandelen als schaarse kennisdragers. Ze zijn cruciaal in de overdracht van kennis naar jongeren. Dat is best ingewikkeld omdat jongeren het nodig hebben om bij de ouderen kennis op te halen en sommige ouderen werken wat vaker thuis. Dat geldt overigens ook voor andere leeftijdsgroepen. Je moet het echt regelen en organiseren om mensen goed in de organisatie te laten landen.”

Keizer ervaart het inderdaad als prettig om even bij zijn ervaren begeleiders binnen te stappen. „De telefoon pakken of een bericht sturen is dan net weer een drempel. Zeker in mijn beginperiode vond ik het heel prettig om op kantoor te werken. En eigenlijk nog steeds.” Omgekeerd kunnen zijn oudere collega’s ook iets van hem leren. „ICT-technisch is het altijd wel handig voor ze. Maar vooral in die wisselwerking, zijn die verschillende generaties heel gezond. Ik hoor van mijn oudere collega’s graag hoe een wet tot stand is gekomen. Zij hebben vaak de maatschappelijke tendensen meegekregen en hoe er in de Kamer over is besloten. Anderzijds breng ik een frisse blik mee. Die vernieuwing wordt als zeer welkom ervaren.”

randstad employer brand research 2024

In januari 2024 onderzochten wij de aantrekkelijkheid van bedrijven in 32 landen. In dit onderzoek staat het employer brand (het werkgeversmerk) centraal en geeft inzicht in wat bedrijven, sectoren aantrekkelijk maakt als werkgever en waarom. Centraal dit jaar staat: verbindend werkgeverschap als belangrijkste perspectief om de uitdagingen van de complexe wereld van werk aan te gaan. Wil jij hier alles over lezen? Download dan de whitepaper van het Randstad Employer Brand Research 2024. Wil je naast de whitepaper nog meer informatie? Lees dan snel meer over hoe je vier generaties verbindt op de werkvloer.