Knaapen Groep, met 130 medewerkers actief in heel Noord-Brabant, is het op één na oudste familiebedrijf van Nederland (opgericht in 1652) en wordt geleid door Bart Knaapen, behorend tot de elfde generatie van de familie. “Een familiebedrijf, da’s belangrijk”, vertelt Knaapen, “dat is uitgegroeid van een eenvoudig schildersbedrijf tot een multidisciplinair renovatiebedrijf, met circa vijftien middelgrote en grote woningcorporaties als opdrachtgever.”

familiebedrijf

Dat het hier gaat om een familiebedrijf, is volgens Knaapen cruciaal. “Daardoor hebben wij een heel ander karakter dan – zeg – een beursgenoteerde multinational. “Wij proberen uit te stralen dat we een familie zijn, maar zonder dat het weeïg of flauw wordt. Zo zijn, zo doen we, in alles. We zijn goed voor ons personeel, in de wetenschap dat dat vanzelf weer terugkomt. Als je dat maar lang en consistent doet, dan worden medewerkers trotse vertegenwoordigers van Knaapen.”

Dat doen ze volgens Knaapen overal, thuis, in het café, op de sportvereniging. “Zij zijn echt trots op het feit dat ze bij Knaapen werken. Die trots, die etaleren ze. Superbelangrijk, bijvoorbeeld als ze bij de klant zijn. Dat zijn altijd huurders van woningbouwverenigingen. Daar zijn ze ons visitekaartje, door goed werk te leveren en met trots ons bedrijfslogo dragen.”

mooi en goed werk

Die employee engagement levert het bedrijf veel op. “In het algemeen: een gemotiveerde medewerker die zich gewaardeerd voelt, is naar onze inschatting veel productiever dan iemand die het niet naar z’n zin heeft. Ik kan het niet kwantificeren, maar ik denk dat de eerste eerder mooi en goed werk levert.”

De winst ligt ook bij retentie (bij Knaapen is het verloop laag) en bij de werving van nieuwe medewerkers. Door de crisis tussen 2008 en 2012 is veel bouwpersoneel naar andere sectoren vertrokken is een krapte ontstaan. “Elk bouwbedrijf merkt dat de krapte intussen alleen maar erger is geworden. Doordat onze medewerkers ambassadeurs zijn, kunnen wij met succes putten uit ons gezamenlijke netwerk. Veel nieuwe medewerkers komen uit dat netwerk en misschien dat de royale aanbrengpremie van €2.000 ook helpt.”

youtube-kanaal: ‘de bouwmevrouwen’

Knaapen nut de loyaliteit en het familiegevoel ook uit op social media. Op het eigen YouTube-kanaal ‘De Bouwmevrouwen’ spreken kinderen in de serie ‘Kletsen met de knaapjes’ op aandoenlijke en vaak ook hilarische wijze over het werk van hun vader of moeder bij Knaapen. Ook komen thema’s in de bouw, zoals duurzaamheid ter spraken. “Die filmpjes worden door heel het netwerk gedeeld, en klanten doen daar aan mee. We maken die filmpjes met een reden. Wij zien hoe trots onze mensen zijn op het bedrijf als ze meedoen. Op Valentijnsdag hebben we een speciale video gemaakt. We zijn de bouwlocaties afgegaan om medewerkers in staat te stellen een boodschap voor hun partner in te spreken.”

sterke binding met het bedrijf

Het zijn acties en resultaten die Bart Knaapen de overtuiging geven dat werknemers een sterke binding voelen met het bedrijf, niet snel een andere werkgever zoeken. “Daar ben ik honderd procent van overtuigd, al kan ik het niet aantonen”, aldus de directeur. “Mijn zus werkte eerst bij ons als sociaal projectbegeleidster, waarbij zij huurders begeleidde. Omdat wij nog meer aandacht wilden besteden aan het welzijn van medewerkers, houdt zij sinds enige tijd toolbox-bijeenkomsten op de bouwplaatsen, waar zij onderwerpen bespreekt zoals veiligheid, gezondheid en duurzame inzetbaarheid. Ze gaat naar de locatie toe met een lekkere lunch voor iedereen, gaat het gesprek aan met de mensen en daarna gaan ze weer aan het werk. Persoonlijk denk ik dat het extra goed werkt voor de – overwegend mannelijke – medewerkers op de bouwplaats dat een vrouw het gesprek aanzwengelt. Het werkt goed!”

“Vitamine A, aandacht voor onze mensen, dat wérkt”

menselijke items met humor

Bart Knaapen merkt ook dat klanten de Knaapen-aanpak waarderen. “Zij zien hoe wij dat doen, horen hoe medewerkers over ‘hun’ bedrijf praten, de filmpjes die ze delen. We kunnen adverteren en ons laten zien op abri’s en bushokjes, maar ik denk dat de reclame die onze eigen medewerkers maken voor Knaapen, een stuk effectiever is. Die reclame gaat nadrukkelijk ook over andere dingen dan wat veel andere bedrijven doen. Veel bouwbedrijven pakken uit op social media als het hoogste punt van een bouwproject wordt bereikt – wij kiezen bewust voor een mix van inhoudelijke onderwerpen en menselijke items, het liefst met humor gebracht.”  

Het is het resultaat van een planmatige en structurele manier om employee engagement – als wij de term hier toch even mogen gebruiken – voor het bedrijf te laten wérken. Bart Knaapen: “Wij noemen het vitamine A, van aandacht. Aandacht voor onze mensen, dat werkt. En het betaalt zich terug. De mensen voelen zich goed én dragen dat uit, als ambassadeur van Knaapen Groep.”