Johan is trots op ‘zijn’ WUR, en daar heeft hij alle reden toe. De universiteit verzorgt zowel onderzoek als onderwijs en heeft daarvoor zo’n 13.000 studenten rondlopen uit meer dan 100 landen. Tel daar de 2500 PhD-plaatsen en zo’n 4000 medewerkers bij op, en dan is de WUR bijna een kleine stad te noemen. Ze doen er van alles: van landbouw tot geografie. ‘Maar,’ zegt Johan, terwijl hij naar een woord in de woordenwolk op het scherm wijst, ‘dit vat het voor mij het beste samen: we zijn hier gewoon met de toekomst bezig.’

waarom grip?

De WUR is dus een toekomstgerichte plek, en dan moet je ook toekomstbestendig zijn. Zo’n grote, succesvolle universiteit biedt een hoop werkgelegenheid en trekt een hoop potentiële werknemers aan. Daarom gingen in 2015, toen de wet DBA werd aangekondigd, her en der binnen de organisatie de alarmbellen af. Johan: ‘Zo’n ingrijpende wijziging werkt door op verschillende afdelingen, want het zijn allemaal stakeholders met een eigen agenda.’ Onvoldoende controle op inhuur en incorrecte contractering leidden tot actie. ‘En dan moet je de directie ook meekrijgen,’ gaat Johan verder. ‘Gelukkig hadden we al berekend dat een beter inhuurproces wel eens tot kostenbeheersing kon leiden. Dat was natuurlijk een goede stok achter de deur.’

een goed begin

Als je een inhuurproces wil veranderen moet je eerst weten waar je staat. Johan: 'We gaven zo’n 18 miljoen op jaarbasis uit aan inhuur in het hogere segment, maar hadden geen inzicht in waar dat precies heen ging.’ Er waren veel verschillende soorten inhuur, deels via bedrijven als Tempo Team en Randstad Payroll, deels via partners zoals TNO. Dat wilden ze anders, maar bij het veranderen van een proces stuit je altijd op zorgen binnen de organisatie en de WUR was hierop geen uitzondering. Johan: ‘Iedereen wilde het liefst eigen leveranciers behouden. Die kenden ze immers al. En stiekem wilden ze ook autonoom blijven inhuren. Dat gaat natuurlijk niet, dus we moesten daar eenduidig in zijn.’ Uiteindelijk is ervoor gekozen om iedere vorm van inhuur via de inhuurdesk te laten lopen, om zo de rechtmatigheid te borgen. Dat betekende alleen niet dat er geen vragen meer waren: was er wel tijd voor een pilot, bijvoorbeeld? En is het bedachte proces wel toekomstbestendig genoeg? Daar kwam nog eens bij dat één oplossing niet voor alle afdelingen haalbaar bleek.

aan de slag

Je kan nooit alle beren van de weg halen, maar na een gedegen voorbereiding kon de WUR in 2016 aan de slag met de uiteindelijke aanbesteding. Er werden diverse afwegingen gemaakt, waaronder zelfs ook de afwegingen om te kiezen voor een Dynamisch Aankoop Systeem (DAS) of raamcontracten. Een DAS bleek echter problematisch vanwege de inzet en het behoud van bestaande leveranciers en zzp'ers. Het opstellen van raamcontracten zou daarentegen een te hoge investering voor ons als WUR met zich meebrengen, omdat er zo veel partijen nodig zouden zijn om in onze sterk uitlopende inhuur behoefte te voorzien.

de uiteindelijke uitgangspunten waren simpel:

  • oplossingen moeten effectief zijn
  • huidige leveranciers/zzp’ers moeten betrokken blijven
  • lage beheerskosten
  • sterke voorkeur voor een standaardproces
  • voorkeur voor zo min mogelijk nieuwe systemen

Het werd een aanbesteding in twee percelen (IT en de rest) waarvoor allereerst twee brokers en één MSP werden gecontracteerd. De brokers zouden dan, samen met de MSP, voor IT meedingen in een minicompetitie, zodat er altijd keuze was uit geschikte krachten. Dit bleek voor de MSP niet haalbaar, waardoor er uiteindelijk is gekozen voor drie brokers voor IT en de MSP voor de rest.

het resultaat

Toen de dienstverlening in 2017 van start ging, werd Yacht Inhouse Services (YIS) in de rol van MSP verantwoordelijk voor het standaardproces, en daarmee het verzorgen én stroomlijnen van alle overige inhuur. Johan: ‘We begonnen heel bewust met het uitwerken van een standaardproces. Waar dat standaardproces niet in te zetten bleek, werden maatwerkoplossingen bedacht.’ Denk bijvoorbeeld aan opdrachten die zo’n kleine totaalwaarde hadden dat het omrekenen naar een uurtarief een lastige zaak werd – daar werd soms bijvoorbeeld gekozen voor een Statement of Work-aanpak.

wat heb je nodig?

Johan is er altijd van overtuigd geweest dat het project ging lukken, juist omdat ze er ruimschoots de tijd voor hebben genomen én hun eigen organisatie goed kennen. Daarmee zorgden ze dat het allerbelangrijkste vooraf al in huis was: de betrokkenheid van iedereen die met het proces te maken had, bijvoorbeeld – juist ook de inhuurders. Ook letten ze erop  dat het proces geen inhuur- of hr-feestje werd. Johan: ‘Uiteindelijk heeft het ook erg geholpen dat de mensen bij het project betrokken waren, er ook daadwerkelijk plezier in hadden. Die intrinsieke motivatie om iets moois neer te zetten, droeg echt enorm bij aan hoe succesvol het project uiteindelijk was.’

Ook bij de start van de samenwerking zijn er een aantal zaken waar op voorgesorteerd moet worden: zo koos de WUR ervoor om kleinschalig (bij onze stafdiensten) te beginnen en de dienstverlening daarna op te schalen naar andere afdelingen. Maar, geeft Johan aan, de grootste succesfactor voor een goede samenwerking is persoonlijk contact, zowel met de inhuurders als de MSP. Zo hou je de lijnen kort en voorkom je miscommunicatie. Als je regelmatig met elkaar (WUR en YIS) om de tafel zit weet je wat er speelt en kun je aandacht schenken aan de problematiek voordat deze escaleert.

Johan is tevreden met het huidige proces, hoewel het dus tijd en moeite heeft gekost om een soort blauwdruk vorm te geven die voor de organisatie werkt. Inmiddels werkt YIS er als MSP dagelijks mee en hij is toe te passen op bijna iedere situatie. Monique (één van inhouse consultants van YIS bij de WUR): ‘Iedereen wil die procesplaat hebben, maar die sturen we niet rond. We bevragen inhuurders eerst grondig om de situatie uit te leggen en desgewenst via de mail te bevestigen, en dan leggen wij de procesplaat er wel overheen. Die zit inmiddels in ons hoofd. Zo zorg je ervoor dat ze ons bij vragen weten te vinden en niet zelf van alles gaan proberen. Dat heet ontzorgen!’

niet stil blijven staan

Dat het proces werkt, betekent natuurlijk niet dat ze bij de WUR nu met hun armen over elkaar gaan zitten. Integendeel: het geeft iedereen de mogelijkheid om vooruit te blijven kijken. Er zijn ieder jaar wetswijzigingen of veranderingen op de arbeidsmarkt waar op moet worden ingesprongen, en juist het stevige basisproces helpt om die snel en zonder te veel ruis op de lijn door te voeren. Dat maakt het huidige inhuurproces toekomstbestendig: niet het feit dat alles moet blijven zoals het is, maar het gemak waarmee er mee kan worden bewogen met wat nog komen gaat.

johan kanis

Johan Kanis is manager recruitment bij de WUR, maar is ooit begonnen als commercieel manager bij Yacht. Hij kent de uitzend- en detacheringswereld dus goed. De afgelopen 16 jaar heeft hij zich bij de WUR ingezet voor het verbeteren van verschillende processen, waaronder het inkopen van flexibele arbeid. 

wageningen university & research

Wageningen University & Research (WUR) is een toonaangevende Nederlandse universiteit die zich richt op het verbeteren van de levenskwaliteit via de natuur. Ze is wereldwijd erkend voor haar expertise in gezonde voeding en leefomgeving en staat al jaren hoog aangeschreven op het gebied van landbouw en milieu.