In Deventer heeft ze ‘haar eigen fabriek’, zoals Marjo het noemt. Of beter gezegd: op deze productielocatie van Cargill speelt ze een belangrijke rol in het totale wervingsproces rond nieuwe medewerkers. Ze houdt zich bezig met employer branding en zorgt ervoor dat deze multinational ook in de regio aan naamsbekendheid wint. Wie tussen de regels doorleest, ziet dat Cargill een grote vraag bij Randstad neerlegt. We zoomen er met Marjo wat dieper op in.
hoi Marjo, kun je eens vertellen wat de specifieke behoeften van Cargill zijn en hoe onze werving en selectie helpt bij het vinden van vast personeel? Want dat is waar dit bedrijf continu naar op zoek is, toch?
‘Ja, dat klopt. Randstad is er voor de talent acquisition, dus de werving en selectie van kandidaten. Cargill zoekt voornamelijk vaste medewerkers die ze direct een jaarcontract aanbieden. Dus geen detachering. En het gaat hier echt om technische mensen. We helpen ze ook met het vinden en begeleiden van kandidaten voor het tweejarig opleidingstraject. Dit zijn zij-instromers die na een kritische toelatingstest een bbl-opleiding volgen voor Vapro B of C (het diploma om procesoperator te worden, red.).’
‘Om überhaupt met talents in aanraking te komen, is het belangrijk dat je als Cargill zijnde bekend bent in de regio. Dat maakt werving tenslotte een stuk makkelijker. Ik ben ook verantwoordelijk voor het stukje reclame en de employer-branding, zoals we dat noemen. We zijn actief op LinkedIn, maar gaan bijvoorbeeld ook langs scholen en beurzen om ons verhaal te vertellen en de verbinding te zoeken. Dit geeft ons toch een voordeel ten opzichte van de concurrentie.'
medewerkers moeten bij de cultuur van het bedrijf passen. Waar let jij vooral op als het gaat om de werving van nieuwe mensen voor Cargill?
‘In mijn fabriek staat samenwerking echt centraal. Het draait om teamwork. Met een platte hiërarchie waarbinnen iedereen zichzelf kan zijn en z’n mening mag geven. We zijn dus op zoek naar teamplayers die hard willen werken en overal inzetbaar zijn. Als recruiter kan ik dat ondertussen best goed inschatten bij een kandidaat. Twijfel ik toch, dan overleg ik met de hiring-manager van Cargill. Tijdens een tweede gesprek laten we degene alvast van onze cultuur proeven tijdens een rondleiding. Dit alles zorgt ervoor dat we kunnen zien of iemand daadwerkelijk bij ons past.’
‘Gaan we een stapje terug, dan is het voor een recruiter cruciaal om up-to-date te zijn van wat er speelt binnen Cargill. Om die reden zijn we wekelijks live aanwezig op locatie. Ik werk in Deventer, maar ondersteun ook collega’s in het westen van het land. Op die locaties heeft Cargill grote ‘sites’ waar ook de business wordt besproken. Daarbij aanwezig zijn, zorgt ervoor dat je de exacte behoeften goed kunt peilen om er direct op in te spelen. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat er paniek ontstaat omdat men bang is voor een personeelstekort.’
De tekst gaat verder onder de banner.