We voeren dit onderzoek wereldwijd uit sinds 2003 en doen dat inmiddels op drie continenten: Europa, Azië-Pacific en Noord- en Zuid-Amerika. Het onderzoek laat zien wat medewerkers willen én of werkgevers hieraan voldoen. En omdat we het onderzoek ieder jaar herhalen, zien we een duidelijke ontwikkeling in de verhouding tussen werkgever en medewerker.

inzoomen op nederland

In Nederland hebben we 1.000 werknemers ondervraagd. Deze resultaten vielen op:

  1. 94% vindt werk-privébalans net zo belangrijk als salaris

  2. thuiswerken is voor 1 op de 3 werknemers een must

  3. meer dan een derde gaat niet akkoord met een baan als ze het oneens zijn met de visies van de organisatie

  4. 21% zou ontslag nemen als er geen ontwikkelingsmogelijkheden zijn om vaardigheden toekomstbestendig te maken

Resultaten Workmonitor 2024

motivatie en ambitie

  • ambitie betekent meer dan volledige focus op je loopbaan. En motivatie wordt niet langer gedreven door promoties. 45% van de Nederlandse werknemers beschouwt zichzelf als ambitieus in hun carrière en 28% (tegenover 47% wereldwijd) geeft aan meer leidinggevende verantwoordelijkheden te willen opnemen. Dit weerspiegelt een trend waarbij werknemers flexibiliteit, werk-privébalans en mentale gezondheid prioriteren. 

flexibiliteit op het werk

  • het aanhoudende verlangen naar flexibel werken weerspiegelt ook het belang van werk-privébalans. 61% van de Nederlandse werknemers zou een baan afwijzen als deze hun werk-privébalans negatief beïnvloedt. Dit laat zien dat flexibiliteit is uitgegroeid tot een cruciale eis, in lijn met de wereldwijde trend van 57%.

generatieverschillen op de werkvloer

  • 46% van Generatie Z ziet zichzelf als ambitieuzer dan andere generaties. Tegelijkertijd is dit de groep werknemers waarbij een gevoel van onbegrip heerst ten aanzien van werkgevers. Zo voelt 42% van Gen Z (40% wereldwijd) zich niet begrepen door hun werkgever. Dit gevoel neemt af bij oudere generaties, zoals Millennials (29%, 34% wereldwijd), Gen X (13%, 24% wereldwijd) en Boomers (17%, 21% wereldwijd).

diversiteit en inclusie op de werkvloer

  • werknemers zoeken organisaties die hun persoonlijke waarden weerspiegelen en werken aan het verbeteren van gelijkheid op de werkplek. 31% vermijdt organisaties die geen proactieve inspanningen tonen om diversiteit en gelijkheid te verbeteren. Echter voelt 44% (tegenover 55% wereldwijd) zich genoodzaakt om bepaalde aspecten van hun identiteit te verbergen op de werkplek. 

werken met ai

  • werknemers leggen steeds meer nadruk op de toekomstbestendigheid van hun vaardigheden, vooral nu het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) steeds gewoner wordt. Ondanks dat ideeën over carrière maken en ambitie veranderen, willen ze blijven ontwikkelen in de vorm van trainingen. 21% van de werknemers (29% wereldwijd) zou dan ook ontslag nemen als hun werkgever geen mogelijkheid biedt om hun vaardigheden toekomstbestendig te maken.

download de workmonitor (ENG)

meer informatie over de workmonitor 2024

  • hoe krijg ik tevreden medewerkers?

    Door te zorgen voor een goede werk-privébalans en medewerkers te ondersteunen in stijgende levensonderhoudskosten, zet je jezelf als werkgever goed op de kaart. Geef je medewerkers daarnaast een gevoel van zekerheid in hun baan en zorg dat zij zich verbonden voelen met het bedrijf. Lees het hele onderzoek in de werkmonitor 2024.

  • welke onderwerpen komen aan bod in werkmonitor 2024?