Klantcontact is een van de focusbranches van Randstad Nederland. Het bedrijfsonderdeel Randstad Customer Contact (RCC) staat opgesteld voor zowel talent als klant in de branche. 
Dagelijks heeft RCC ruim 5.000 medewerkers aan het werk, bij zo’n 300 opdrachtgevers. 

Ellen werkt 19 jaar voor Randstad in verschillende rollen. De laatste vier jaar was ze regiodirecteur in het zuiden van het land. 

Ellen: ‘Overall ben ik sowieso erg enthousiast over de nieuwe koers van Randstad; die van specialisatie. Focus zorgt voor echte aandacht en betrokkenheid, daar hou ik van. De rol van directeur bij een van onze focusbranches past mij dan ook goed. Onze klantcontact specialisten kennen het domein door en door, bieden talent werkperspectief, voorzien bedrijven van het best passende talent én HR-oplossingen die werken. Dat geeft zoveel energie en versnelling. Alle partijen worden er beter van. En daar word ik dan weer heel blij van.’

Je viel ook met je neus in de boter! 15-19 april was de nationale klantcontact week van het CCMA.

Ellen: ‘Een geweldig begin, direct vol instappen waar het om draait. Waardering geven aan de klantcontactmedewerker. Al het talent telt natuurlijk bij organisaties, maar klantcontact medewerkers zijn zeker ook echt onmisbaar. Ze zijn de ambassadeurs van een organisatie. Getalenteerd klantcontact personeel is onmisbaar bij het centraal stellen van de consument, in combinatie met vergaande technologisering en het gebruik van AI. Heb je als organisatie op deze functie talent zitten, dan merk je dat in je klanttevredenheid, je reputatie en aan de aantrekkelijkheid van de organisatie. Dus het loont enorm als je investeert in deze mensen.’

Ellen: ‘De klantcontactweek is de kers op de taart: positieve aandacht is het hele jaar door belangrijk.’

Ellen: ‘Ik wil wel even benadrukken dat positieve aandacht natuurlijk het hele jaar door belangrijk is. Deze week is bij RCC de spreekwoordelijke kers op de taart. We zijn bij bijna al onze klanten en talenten langs geweest met het team. Mooi detail is de prijsvraag die we hebben gedaan met de vraag: ‘ik geef mijn werkdag een 8 plus als…’ We kregen enorm veel reacties die bijna allemaal op hetzelfde neer kwamen: ‘als ik klanten blij heb gemaakt, heb laten lachen. En als ik mijn collega’s heb kunnen helpen.’ En dat is wat mij betreft waar de branche voor staat: een positieve beleving en tevredenheid. Talent dat dit ademt: dat moet je koesteren.’

Recent publiceerden we een interview met Mark Niessink, jouw voorganger over de trends in het domein klantcontact. Hij refereerde hier ook ook aan, zeker ook omdat de arbeidsmarkt krap is en blijft. 

Ellen: ‘Ook in 2024 is de totale Nederlandse arbeidsmarkt gespannen. Het vinden van nieuwe medewerkers is een stevige uitdaging. Dat is niet anders in het klantcontact domein. Er zijn meer vacatures dan werkzoekenden. Zeker in de Randstad is de markt extreem krap. Heb je dat talent dan binnen? Wees er dan zuinig op; benut je huidige potentieel optimaal. 

Begin deze maand was werkgeluk dan ook het thema van ons event voor klanten. Hoe geef je hier nu invulling aan binnen je team? Klantcontact medewerkers zijn sociale mensen, ze willen het graag leuk hebben naast het harde werken. Een goede sfeer, genoeg ruimte en tijd voor ontspanning. Ze houden van variatie en ook het werkperspectief is belangrijk. Dat moet je hoog op de agenda hebben en houden. Anders loop je het risico van vertrek of verzuim.’

‘Talent werkperspectief bieden, bedrijven voorzien van het best passende talent én HR-oplossingen die werken.’

Ellen Verheijen, directeur Randstad Customer Contact

Heb je tips voor het aantrekken en behouden van klantcontact talent?

Ellen: ‘Dat is maatwerk, daar is geen vast recept voor. Iedere organisatie is anders en je moet vanuit je eigen kernwaarden vertrekken. Waar wil je van zijn? Wat wil je uitstralen? Als je dat vaststelt, kijk je vervolgens welke ruimte je hebt voor de verschillende behoeftes van je mensen. Generaties spelen daar ook een rol in. De nieuwste generaties hebben andere wensen dan de oudere generaties. Hoe ver kun en wil je daarin meebewegen? En dat begint allemaal met het gesprek aangaan samen. Onbekend maakt onbemind, investeer in het écht leren kennen van je talent en vice versa. Als je vervolgens van daaruit je arbeidsmarktcommunicatie inricht, dan werk je aan je authentieke aantrekkelijkheid.'

En dan komen mensen vanzelf naar je toe.

Ellen: ‘Zo eenvoudig is het niet, maar het hélpt wel. De markt is echter dusdanig schaars dat naast een goede cultuur en een aantrekkelijke uitstraling je óók anders moet durven kijken naar talent. Op dit moment een belangrijk onderwerp in onze gesprekken met klanten. Natuurlijk zetten we alles op alles om ‘af’ talent te vinden, maar daar kom je alleen niet mee uit. Wij adviseren om ook te werven op skills en vaardigheden. Heeft iemand minder ervaring en opleiding maar ademt hij of zij wel klantbewustzijn en flexibiliteit? Geef dan die kans. Werven op kracht en talent geeft heel mooie resultaten. Talent voelt zich gezien en doordat ze een kans krijgen zijn ze ook extra gemotiveerd.’

Eens doorpraten? Neem dan contact op met Ellen en haar collega’s.