De energietransitie vraagt om innovatieve oplossingen in allerlei sectoren, ook in de industrie. Lodi van Dam is test engineer bij Hyster-Yale en is zo’n talent dat ook daadwerkelijk met dit soort waardevolle oplossingen komt. Op het gebied van elektrische- en waterstoftrucks om precies te zijn. Dit in een veelzijdige opdracht die hem - dankzij Randstad Professional - past als een jas.

hoi Lodi, kun je kort vertellen wat jouw opdracht inhoudt?
‘Hyster-Yale ontwerpt, produceert en verkoopt heftrucks en container handlers. Ik ben test engineer en kijk of de ontwerpen van de trucks goed in elkaar zitten. Dan moet je denken aan de zware trucks die in de havens worden gebruikt om containers te verplaatsen. Ik let op de kwaliteit voor de gebruiker, de maakbaarheid in productie en het gemak van onderhoud voor ons serviceteam. Daar maak ik rapporten van waarmee onze engineers aan de slag kunnen.’
‘Ook houd ik mij bezig met de elektronica van de heftrucks. Systemen aansluiten, controleren op storingen en achterhalen waar en waarom die ontstaan. Op dit moment werk ik aan een duurtest voor het voorste gedeelte van een heftruck, de mast. Het deel waarmee je gewicht optilt. Gaat het zo lang mee als gedacht, of gaan er dingen stuk? Als dat laatste het geval is, ga ik in gesprek met het team dat hiervoor verantwoordelijk is en zoeken we samen naar de oorzaak en verbetering.’
ik heb begrepen dat je tegelijkertijd ook nog een belangrijk aandeel hebt in de energietransitie. Vertel eens.
‘Dat klopt. We veranderen door diesel aangedreven voertuigen in volledig elektrische voertuigen. Mijn rol in dit proces is het oplossen van problemen bij de prototypes. Denk aan laadproblemen, trucks die niet willen rijden of incorrecte bekabeling. Daarnaast werken we ook aan waterstoftrucks. Deze zijn alleen complexer, omdat ze naast de elektrische aandrijving ook veel systemen hebben voor de waterstofcel. Hele waardevolle projecten die ik draaiende moet houden.’
je hebt een veelzijdige opdracht te pakken. Was je tijdens de zoektocht naar zo’n opdracht veeleisend richting Randstad Professional?
‘Ik heb mijn huidige rol bij Hyster-Yale meerdere keren afgewezen toen Natascha Huurman van Randstad het voorstelde. Ik vond heftrucks in de basis niet interessant genoeg. Omdat ik in het verleden ook al eens via Randstad Professional werkte en zij dus bekend waren met mijn wensen én mijn profiel, lukte het haar toch om mij te overtuigen. Ze kon precies aantonen waarom deze rol wel degelijk de diepgang had die ik zocht. Het is inmiddels wel gebleken dat ze daar gelijk in had.’
hoe ziet de toegevoegde waarde van Randstad Professional er verder voor jou uit?
‘Het is prettig om goed contact te hebben met Natascha en Patrick van Otterlo (consultant engineering Randstad Professional, red.). Ik heb best wel wat opdrachten afgewezen en waar andere recruiters dan afhaken, dachten zij juist mee. We hebben goede gesprekken gevoerd om erachter te komen waar ik nou écht blij van word. Dat zie je niet overal. Nu ik al wat langer bij Hyster-Yale zit, checken we af en toe even in om te bespreken of ik nog blij ben, hoe het überhaupt op de opdracht gaat en of ik nog kansen zie.’
‘Niet zo lang geleden was ik dankzij Randstad Professional als enige engineer uitgenodigd om kennis te maken met het Forze Hydrogen Racing team van TU Delft. Ze gingen met hun nieuwe auto op waterstof op TT circuit Assen rijden. Dat kon ik als liefhebber van techniek en motorsport natuurlijk wel waarderen.’
"Ik ben dit werk gaan doen uit liefde voor techniek. En hoewel ik daar in mijn vrije tijd ook vaak genoeg mee bezig ben, wil ik er qua werk niet te ver vandaan komen te staan." - Lodi
wat zijn je ambities? Waar zou je over drie tot vijf jaar willen staan?
'Projectmanagement, of in ieder geval werkverantwoordelijke. Iets minder met mijn handen werken. Ik vind het leuk om mensen aan te sturen. Dat doe ik nu al met de monteurs om samen dingen op te lossen. Werken als R&D-manager (lead research&development team, red.) zie ik ook wel zitten. Hoger dan dat hoef ik niet binnen een organisatie te komen. Ik ben dit werk gaan doen uit liefde voor techniek. En hoewel ik daar in mijn vrije tijd ook vaak genoeg mee bezig ben, wil ik er qua werk niet te ver vanaf komen te staan.’
wat zou je tegen mensen willen zeggen die er ook aan denken om via Randstad Professional bij een bedrijf als Hyster-Yale te gaan werken?
Dat zij in ieder geval het gesprek met Randstad aangaan. Zij zijn echt goed in het laten zien welke carrièremogelijkheden er buiten je eigen kleine bubbel liggen, waar je via je opleiding vaak in terechtkomt. Dat is een eye-opener. Het kan lastig zijn om zelf te ontdekken hoe andere vakgebieden aansluiten op jouw vaardigheden en interesses. Als automotive professional zijn er echter oneindig veel mogelijkheden. Randstad helpt je bij het maken van een keuze en ondersteunt daarna ook je professionele ontwikkeling.