De uitdagingen binnen de kinderopvang zijn groot. Terwijl het kabinet bij haar aantreden plannen heeft gepresenteerd om de toegankelijkheid van de kinderopvang te vergroten, wordt de sector hard geraakt door de krapte op de arbeidsmarkt. Het tekort aan gekwalificeerde pedagogisch professionals bedraagt op dit moment zo’n 7.000 medewerkers. Het bijna gratis maken van de kinderopvang leidt tot een tekort van bijna 50.000 medewerkers.

expertises bundelen

Om deze uitdaging aan te gaan, hebben drie organisaties de handen ineengeslagen en besloten om hiervoor elk hun eigen expertise in te zetten. Afgelopen vrijdag is het voorschakeltraject gestart. 6 personen starten met een oriënterend opleidingsprogramma om op een laagdrempelige manier kennis te maken met het werken/leren in de kinderopvang.

Na dit voorschakeltraject stroomt de zij-instromer eind januari 2023 door naar de bbl-opleiding Pedagogisch Medewerker (MBO, niveau 3). Vanaf het voorschakeltraject ontvangt de nieuwe medewerker salaris voor de gewerkte uren (16-28 uur per week). Daarnaast worden de volledige opleidingskosten door de nieuwe werkgever betaald.

werken en leren combineren

Nova College had al een intensieve samenwerking met Les Petits Kinderopvang, één van de 14 organisaties binnen de koepelorganisatie Samenwerkende Kinderopvang. “Via de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) kun je werken en leren combineren. Je bent dan in dienst bij de kinderopvangorganisatie en leert daar 2 tot 4 dagen per week on the job. Eén dag per week krijg je theorielessen bij ons op school”, aldus Marja Hellemons, Opleidingsmanager bij Nova College.

maatwerktraject

Samenwerkende Kinderopvang heeft contact gezocht met HR-dienstverlener Randstad om de instroom van nieuwe collega’s via dit bbl-traject kwantitatief en kwalitatief te vergroten. “Een groot compliment naar Samenwerkende Kinderopvang en het Nova College”, stelt Saskia van Wieringen, directeur Randstad Zorg. “In korte tijd hebben we samen gekeken naar wat er wél kan: een maatwerktraject om zij-instromers kennis te laten maken met de mogelijkheden in de kinderopvang. Na dit eerste traject kunnen geïnteresseerden nog beter bepalen of zij werken in de kinderopvang écht als hun volgende stap in de carrière zien.”

ook regionale aanpak

“Wij zijn erg enthousiast over deze eerste pilot”, zegt Marjolijn Minnema, HR Directeur van Samenwerkende Kinderopvang. “Mooi om op deze manier de expertise vanuit zowel het onderwijs als het bedrijfsleven te kunnen gebruiken. Wij willen zo snel mogelijk doorschakelen naar andere regio’s. Wij zijn hiervoor al in contact met een aantal andere regionale opleidingscentra.”

“Met onder andere deze samenwerking streven wij ernaar om de kinderopvangsector in 2023 te verrijken met minimaal 200 nieuwe gekwalificeerde pedagogische professionals. Als één van grootste kinderopvangorganisaties van Nederland leveren wij daarmee een substantiële bijdrage aan de grootste arbeidsmarktuitdaging die de sector ooit heeft gekend.”