Diemen, 4 februari 2020 - Een felgekleurde zeecontainer met tien elektrische bezorgfietsen trekt de aandacht op de parkeerplaats van het hoofdkantoor van Randstad in Amsterdam Zuidoost. De container functioneert als tijdelijke ‘hub’ van Thuisbezorgd.nl en staat symbool voor het innovatieve partnership van de twee bedrijven én voor hun betrokkenheid op het stadsdeel. De CEO's van de twee bedrijven openden de hub vandaag officieel. “Hiermee nemen we een flinke drempel weg voor potentiële fietskoeriers uit Zuidoost.”

Takeaway.com - moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl - en Randstad trekken al twee jaar samen op als het gaat om werving, selectie, administratie en het verlonen van fietskoeriers. In Nederland, maar ook daarbuiten in landen als België, Oostenrijk en Portugal. Amsterdam is een belangrijke stad voor de populaire dienstverlening van Thuisbezorgd.nl en ook in Zuidoost levert het bedrijf veel maaltijden van restaurants af bij klanten - net als in de rest van de stad.

uitdaging werving fietskoeriers

Schaarste op de arbeidsmarkt zorgt voor een flinke uitdaging om aan voldoende fietskoeriers te komen. De fietskoerier komt dit jaar zelfs met stip binnen in de top 3 van ‘hottest jobs’ - Randstads jaarlijkse lijst van meest kansrijke beroepen. “Ook de locaties van de bestaande ‘hubs’ spelen een rol bij de moeite die het kost om aan voldoende fietskoeriers te komen - en daarmee om onze dienstverlening beschikbaar te maken voor meer klanten in Zuidoost,” legt CEO Jitse Groen van Takeaway.com uit. “We kunnen in Zuidoost best succesvol zijn met de werving, maar wanneer kandidaat-fietskoeriers uit Zuidoost horen dat ze eerst naar Amsterdam West moeten om daar de fiets op te halen voor ze aan de slag kunnen, haken ze vaak af. De opening van een hub in het stadsdeel betekent dat we een drempel wegnemen en nieuwe mogelijkheden creëren voor werk én maaltijdbezorging voor de inwoners van Amsterdam Zuidoost.”

tijdelijke hub op parkeerplaats

Het blijkt alleen nog niet eenvoudig om op korte termijn een geschikte locatie te vinden in het stadsdeel. Daarom besloten de partners het over een andere boeg te gooien, vertelt Randstad CEO Jacques van den Broek. “We hebben de parkeerplaats voor ons hoofdkantoor aangeboden, en voorgesteld om daar een tijdelijk hub te plaatsen. Zo kunnen we toch nú al starten in Zuidoost. Dit is de wijk waar Randstad-oprichter Frits Goldschmeding 30 jaar geleden heel bewust ons hoofdkantoor heeft laten bouwen - midden tussen de mensen waar we ons dagelijks voor inzetten. Door slim en pragmatisch samen te werken, groeien we als partners samen verder met deze stap. En de inwoners van ons ‘eigen’ stadsdeel profiteren misschien nog wel het meest, doordat we dit goed geregelde platformwerk nu naar hen toebrengen.”

werk vlakbij huis

Bestuurder stadsdeel Amsterdam Zuidoost Jakob Wedemeijer is blij met de nieuwe hub. Binnen het initiatief ‘Zuidoost Werkt’ werken bedrijven, maatschappelijke organisaties en het stadsdeelbestuur samen om inwoners van Amsterdam Zuidoost aan het werk te helpen. “Fietskoerier is een heel laagdrempelige baan: Iedereen kan dit werk doen. Er zitten startende ondernemers op de fiets, maar ook studenten en arbeidsmigranten: inclusiever kan het niet. Met deze hub komt dit werk nu naar Amsterdam Zuidoost. Zo wordt de drempel naar werk letterlijk nog lager.” Lafayette Peiter woont in Zuidoost en start deze week als fietskoerier vanuit de nieuwe hub. “Ik heb al eens eerder een tijdje maaltijden bezorgd per fiets voor Thuisbezorgd. Ik ben blij dat de fietsen nu vlakbij mijn huis staan, dat scheelt veel reistijd en reiskosten. Bij Thuisbezorgd.nl kies ik zelf welke dienst ik wil werken en krijg ik ook betaald als ik tijdens die dienst even geen rit heb.”

fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden

Thuisbezorgd.nl als grootste maaltijdbezorger van het land en Randstad als HR-marktleider hebben er binnen het partnership bewust voor gekozen om niet te werken met zzp’ers. “Een platform kan je ook runnen door mensen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden te bieden. We geloven niet in zzp voor dit soort functies,” aldus Van den Broek. “Goede arbeidsvoorwaarden staan bij ons voorop,” vult Groen aan. “Dat betekent niet alleen passend loon, maar houdt ook in dat je niet onverzekerd op een fiets zit wanneer je in Amsterdam Centrum een maaltijd moet bezorgen.”