authentiek

De laatste jaren zien we het woord diversiteit vaak voorbij komen. Bedrijven die diversiteits- en inclusietrainingen implementeren, hr-managers die op zoek gaan naar werknemers binnen kleine communities en ondernemers die een groot platform krijgen om hun stem te laten horen. Kortom, we zien een positieve verandering maar hoe authentiek is deze beweging binnen organisaties?

Als jonge ondernemer en oprichter van YOUNG / The Agency, een creatief bureau dat merken en jonge talenten verbindt, ben ik me steeds meer bewust van mijn rol in de creatieve industrie. Door werelden en culturen bij elkaar te brengen ontstaat er een magie die onbeschrijfelijk maar zeker wel voelbaar is. Dat hebben we ook met z’n allen gemerkt tijdens de corona-pandemie. Ondanks alle onzekerheden die het met zich meebracht, hebben we ook de tijd gekregen om onszelf weer te programmeren. Na te denken over wie je bent, waar je voor staat, waar je de kracht vandaan haalt en met wie je samen impact wilt maken op de toekomst.

ontdek direct de antwoorden van ashley op de vragen:

"het vergroten van de overeenkomsten en het omarmen van culturen kan nieuwe perspectieven vormgeven."

Ashlee Janelle

waarom is diversiteit belangrijk?

Er zit schoonheid in het leren omgaan met verschil, op een manier waarbij verschil geen barrière hoeft te zijn. Je zult je verbazen dat de mensen waarvan je aanneemt anders te zijn, misschien veel meer gemeen hebben dan je denkt. Het vergroten van de overeenkomsten en het omarmen van culturen, maar ook talent, kan nieuwe perspectieven vormgeven die het makkelijker maken om de misvattingen en vooroordelen, die discriminatie voeden, te verminderen. Om te begrijpen waarom diversiteit belangrijk is voor je bedrijf, is het nodig om terug te gaan naar de kern en kritisch naar je bedrijfscultuur te durven kijken. Wat zijn de normen en waarden? De mindset van de mensen die de organisatie leiden? Daarnaast is het ook cruciaal om je af te vragen waarom jij diversiteit belangrijk vindt.

"diversiteit is geen promotioneel ‘iets’, maar een continu proces."

Ashlee Janelle vertelt over de schoonheid van diversiteit

hoe kan een bedrijf profiteren van diversiteit?

Wil je een team of organisatie bouwen waarmee je kunt innoveren, heb je medewerkers nodig die je duurzaam kunt inzetten. Dat betekent niets meer dan een veilige werkomgeving creëren waar gezondheid, geluk en groei centraal staat. Het stimuleert een gezamenlijke verantwoordelijkheid en nieuwe informatie, wat leidt tot betere besluitvorming en probleemoplossing. Je wilt voorkomen dat je producten of diensten gaat ontwikkelen voor mensen die je niet begrijpt en geen interactie mee hebt. Als je geen inclusief, divers personeelsbestand hebt, word je kortzichtig. Ik deel praktische tips om zowel individueel als bedrijf te luisteren, te leren en te handelen:

1. maak een diversiteitsplan voor de komende 5 jaar

Diversiteit is geen promotioneel ‘iets’, maar een continu proces dat ervoor zorgt dat de organisatie inclusief en divers is. Diversiteit zorgt ervoor dat je constant verandert en samen met het team een ​​nieuwe dynamiek creëert die het bedrijf op lange termijn zal versterken. Mijn advies is om voor jezelf te definiëren wat diversiteit voor jouw organisatie betekent en daar een plan van te maken. Dit zal je helpen om op authentieke wijze kleine veranderingen te maken binnen het bedrijf.

2. neem de juiste mensen aan

Nu je je eigen definitie hebt gevormd en een plan van aanpak hebt gemaakt, wordt het ineens een stuk makkelijker om te bepalen wie bij jouw bedrijf past en welke rol zij kunnen spelen. Het is van belang dat alle managers en leidinggevenden op de hoogte zijn van de merkwaarde en alles eraan doen om een veilige ruimte te creëren.

3. maak het bespreekbaar

Het opbouwen van een community binnen een bedrijf is belangrijk omdat mensen zich veilig voelen. Ze durven sneller hun mening te uiten, ideeën te delen, en het mooiste is dat ze micro-influencers worden die buiten het werkveld positief over het bedrijf praten.

4. stap uit je comfortzone

Er is een verschil tussen het hebben van een diverse werkomgeving en simpelweg een paar nieuwe medewerkers aannemen. Zoek in plaats daarvan naar netwerkmogelijkheden met diverse bedrijven en breid het potentiële personeelsbestand uit. Zoek naar seminars en presentaties die worden gegeven door een meer diverse reeks sprekers om je zakelijke beslissingen te onderbouwen. Als je consequent deelneemt aan de lopende discussie, zul je het gemakkelijk vinden om een ​​werkcultuur en een team te creëren dat authentiek divers is.

Met een zeer onzekere toekomst voor de boeg, is het meer dan belangrijk dat bedrijven en medewerkers de juiste dialoog met elkaar aangaan. Vergeet niet, verandering begint bij jezelf.

Meer lezen over de groeikracht van medewerkers en organisaties? Download de whitepaper 'Focus op Groeikracht’

download het whitepaper Groeikracht