Goedkoper, sneller en veel keuze: dat is wat consumenten vandaag de dag willen. Het succes van bedrijven is niet meer alleen afhankelijk van de kwaliteit van hun producten, maar ook van de ervaringen die klanten met het bedrijf hebben. En dat is vergelijkbaar met de manier waarop mensen hun carrière bekijken. Wil je de talenten van nu aantrekken, dan moet je hen als klant benaderen. Op die manier krijg én behoud je de beste talenten.

Werkgevers investeren meer en meer in technologieën die de zogeheten candidate experience - het beeld dat een sollicitant zich vormt van een (potentiële) werkgever gedurende het werving- en selectieproces - moeten verbeteren. Bovendien hebben de meeste organisaties plannen om het budget hiervoor in de nabije toekomst te verhogen. Dat blijkt uit ons Talent Trends onderzoek onder 800 senior executives in 17 landen.  
Waarom die groeiende belangstelling? Werkgevers begrijpen dat ze - voor een succesvolle recruitmentstrategie én om hun beste werknemers te behouden - een employee value proposition (EVP) moeten ontwikkelen. De concurrentiestrijd om talenten is immers hevig. 

candidate journey 

De stadia waar werkzoekenden op weg naar een nieuwe baan doorheen gaan, worden ook wel de candidate journey genoemd: de verschillende fasen van bewustwording (‘ik wil ander werk’) tot de daadwerkelijke indiensttreding bij de werkgever. Deze ‘reis’ is vergelijkbaar met de fasen in het koopgedrag van consumenten. Omdat ze dit als consument gewend zijn, verwachten kandidaten dat hun ervaring met een potentiële werkgever ook iets zegt over de waarden van die organisatie. Om een voorbeeld te geven: wat denkt een kandidaat als het invullen van een online sollicitatieformulier ingewikkeld is? Of andersom: hoe ervaren ze het als jouw recruitment-medewerkers goed voorbereid zijn en oprechte feedback geven? Je ziet: jouw werving- en selectiemethoden kunnen kandidaten inzichten over jouw organisatiecultuur opleveren, of je dat nu zo bedoeld heeft of niet.

case study communisis

Steeds meer werkgevers vrezen dat ze de talenten van de toekomst mislopen als ze hun recruitmentproces en de werkplek niet afstemmen op de trends in de consumentenmarkt. Transparant zijn en werken op een manier die past bij deze tijd zijn de kritische voorwaarden voor een aantrekkelijk employer brand

Dat realiseerde HR director Andrew Neal van het Engelse marketing- en communicatiebureau Communisis zich ook: ‘We waren talentvolle kandidaten aan het verliezen omdat we niet duidelijk genoeg waren over onze aantrekkelijkheid als werkgever. We wilden daarom duidelijker zijn over wat we precies doen en dit in onze EVP verwoorden.‘ Het bedrijf ontdekte wat de gemeenschappelijke beleving onder zijn werknemers was, en was in staat om dat inzicht te gebruiken om zijn employer brand te versterken.

investeringen in candidate experience

Volgens ons Talent Trends onderzoek wil 75% van de ondervraagde HR-professionals en senior executives de candidate experience verbeteren, met de grootste focus op carrière portals (63%), gevolgd door training van recruitment managers (62%) en het creëren van talent communities (62%). Dat wil overigens niet zeggen dat organisaties niet tevreden zijn over hun inspanningen: 71% beoordeelt hun candidate experience als heel goed tot uitstekend. Slechts 6% zegt dat deze redelijk tot slecht is. Ondanks deze goede beoordelingen zijn de ondervraagde HR-professionals en senior executives van plan om verbeteringen door te voeren. Hieruit blijkt dat zij zich realiseren dat ze een stapje extra moeten zetten om talentvolle professionals in huis te halen.

weet hoe je ervoor staat

Hoe staat jouw organisatie ervoor? Krijgt jouw candidate experience een goede waardering van de mensen die je in dienst zou willen nemen? Hoe doet jouw concurrentie het? Je weet het pas écht als je jouw eigen candidate journey en die bij jouw belangrijkste concurrenten nog eens goed bekijkt. 
Wil je weten hoe andere organisaties talent experience en employer branding zien? Download dan de nieuwste Talent Trends Quarterly ‘navigating the talent experience’.

zelf aan de slag

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu de employer brand paper. In deze paper vind je handige tips om jouw werkgeversmerk verder te ontwikkelen. praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research.