De laatste jaren is de recruitmentsector aan enorme veranderingen onderhevig geweest. Door de technologische ontwikkelingen kunnen kleine, jonge bedrijven voortaan concurreren met de grote jongens. Ook als het gaat om de werving van de ideale kandidaat. Zo wordt het voor iedere werkgever steeds lastiger om de beste werknemer te vinden én te behouden. 

HR-professionals zoeken daarom voortdurend naar nieuwe technologieën om toptalenten aan te trekken en aan zich te binden. We noemen 5 recruitment-technologieën die je nu echt zou moeten kennen.

deze 5 recruitment-technologieën moet je echt kennen

  1. artificial intelligence (AI)
  2. social media recruiting
  3. video-interviews
  4. verbetering van de candidate experience
  5. talentanalyses

1. artificial intelligence (AI)

Werving met hulp van kunstmatige intelligentie - ofwel: Artificial Intelligence (AI) - kan de effectiviteit van je HR-afdeling als geheel drastisch verhogen. Met deze technologie kunnen namelijk taken geautomatiseerd worden die voorheen veel tijd en aandacht kostten. Artificial Intelligence gaat verder dan alleen het analyseren van cv's op trefwoorden en taalgebruik. Bepaalde softwareprogramma’s kunnen - na de eerste selectie - zelfs een eerste chatsessie met sollicitanten houden. Na het doornemen van de standaardvragen beveelt het programma enkele kandidaten aan en kan het zelfs een jobinterview inplannen.

2. social media recruiting

Er is geen twijfel over mogelijk dat social media het recruitmentproces in de afgelopen jaren enorm hebben beïnvloed. Het aantal werkgevers dat social media en sociale netwerken gebruikt om sollicitanten te vinden, is exponentieel gegroeid. Omdat de wereld van social media voortdurend verandert, is het belangrijk dat recruiters voorop blijven lopen. 
Social media kunnen helpen bij het invullen van banen, maar het hangt echt af van het soort vacature dat men probeert te vullen welke social mediaplatforms het beste worden gebruikt. LinkedIn is verreweg het populairste social medianetwerk voor HR-professionals, en Facebook, Twitter en Instagram volgen op de voet. Hoewel het relatief eenvoudig lijkt om actieve kandidaten via social media te werven, gaat het natuurlijk wel verder dan alleen het aanmaken van een socialmediaprofiel.

3. video-interviews

Video-interviews vormen een van de technologische trends die rap in opkomst zijn. Voor recruiters zijn ze een manier om snel een eerste interview af te nemen, te besparen op reiskosten en het selectieproces een stuk sneller op gang te brengen versus de traditionele gang van zaken rond planning en organisatie van persoonlijke interviews. Nog een stap verder gaan video recruiting e-mails: video’s die via e-mail worden verstuurd om met kandidaten te communiceren.

4. verbetering van de candidate experience

Werkgevers investeren steeds meer in technologieën die de zogeheten candidate experience moeten verbeteren. De candidate experience - ofwel kandidaatervaring - is het beeld dat een sollicitant zich vormt van een (potentiële) werkgever gedurende het werving-en-selectieproces, en een cruciaal element in de employer branding strategie van organisaties.
Software kan HR-analyses voortbrengen die een licht werpen op factoren die de candidate experience beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan de tijd die het kandidaten kost om een sollicitatieformulier in te vullen. Met software worden eventuele knelpunten zichtbaar. Deze kunnen dan verbeterd worden. 

5. talentanalyses

Volgens het principe dat resultaten uit het verleden een voorspeller zijn voor toekomstig succes, gebruiken organisaties werknemersgegevens om hun wervings- en selectieprocessen te verbeteren. Bekijk bijvoorbeeld de data van je salesteam van de afgelopen tien jaar, dan vind je wellicht patronen in opleiding en ervaring die van invloed zijn op het succes of de baan van een salesmedewerker. Die informatie kan vervolgens worden gebruikt om selectiecriteria te verbeteren bij het werven van nieuwe salesprofessionals. Talentanalyses kunnen bovendien worden gebruikt om te achterhalen:

  • hoe lang een medewerker in een bepaalde leeftijdsgroep waarschijnlijk zal blijven
  • wat lacunes in vaardigheden zijn
  • hoe een kandidaat presteert in een gesimuleerde situatie
  • hoe het selectieproces efficiënter kan worden
  • wat leiderschapsvaardigheden en cognitieve vaardigheden zijn.

Het beste van alles is dat talentanalyses het hele wervingsproces veel sneller en efficiënter kunnen maken.

technologie kan helpen in de strijd om talent

We leven in een tijdperk waarin iedereen digitaal verbonden kan zijn. En zoals we al eerder schreven, kan zelfs een startup concurreren met een multinational om de beste talenten te scoren met behulp van de huidige recruitment-technologieën. De strijd om talent wordt dan ook steeds heviger. Daarom moeten bedrijven, zowel kleine als grote, hun pijlen richten op de juiste recruitment-technologieën. Je bespaart niet alleen tijd en moeite, maar zorgt er ook voor dat je de perfecte fit voor jouw bedrijf vindt.

Wil je meer weten over recruitment-technologieën? En de rol die het in jouw organisatie kan spelen? Neem dan contact met ons op