Weet je het nog? Die eerste lockdown, voorjaar 2020? Iedereen werkte volledig thuis en ook het aantal thuiswerk vacatures steeg naar ongekende hoogte. Het lijkt alweer eeuwen geleden. Maar toen we na die eerste lockdown weer voorzichtig naar kantoor mochten, hoorde je steeds vaker de term ''het hybride werken'' voorbij komen. Uit onderzoek blijkt dat hybride werken steeds populairder wordt.  

Wat is nu precies de definitie van hybride werken? Hybride werken, ook wel ''het nieuwe werken'' genoemd, betekent dat je ook op andere plekken werkt dan alleen op kantoor. Die andere omgeving hoeft niet per se thuis te zijn. Op de niet kantoordagen kun je ook werken in een café, bibliotheek, conferentiezaal, koffiezaak, of inderdaad, op je thuiswerkplek. Wanneer je hybride werkt, ga je maar een beperkt aantal keer per week naar kantoor. Naar kantoor gaan is dan voornamelijk bedoeld voor het ontmoeten van collega's en/of klanten. Op kantoor werk je dan projectmatig, terwijl je uitvoerende taken ergens anders doet.

Hybride werken heeft zo zijn voordelen. Je wisselt kantoordagen af met werkdagen op een andere locatie. Variatie in de werkweek is voor de één heel fijn, maar vergt voor de ander een strakke planning en veel organisatie. Dit kan ook zorgen voor valkuilen. Om dit te voorkomen zetten wij tips voor het nieuwe werken op een rij:

1. plan je kantoordagen in op vaste dagen in de week

Dit zorgt voor structuur. Daarbij is het voor je collega's ook fijn om te weten dat jij bijvoorbeeld elke dinsdag en donderdag op kantoor bent. Wist je dat veel agenda's een tool hebben waarmee je per dag kunt aangeven of het je thuiswerkdag of kantoordag is? Super handig! Regels over werken op kantoor kunnen per werkgever natuurlijk verschillen, dus check altijd of dit op jouw kantoor mogelijk is.

2. creëer focus blokken in je agenda

Werken op verschillende locaties geeft afwisseling, maar ook afleiding. De ene werkplek brengt je meer concentratie dan de ander. Aan de afleidingen die je op locatie hebt kun je niet veel veranderen. Maar aan afleidingen door telefoontjes van collega's, berichten en e-mails wel. Stel een focus blok van bijvoorbeeld 2 uur in, waarin je je mailbox afsluit en telefoon weglegt. Zo kun je je beter concentreren op je taken. Vragen die zijn binnengekomen in je focus blok beantwoord je daarna weer. Zo minimaliseer je de interne afleidingen op een externe locatie.

3. maak goede afspraken met het thuisfront

Een drukke baan, kinderen en werken op verschillende locaties. Veel ballen om hoog te houden, dat kan uitdagend zijn! Een weekplanner kan dan uitkomst bieden. Noteer de afspraken die je maakt: wie kookt welke dag en wanneer worden de boodschappen gedaan?

Klinkt voor de hand liggend, maar door dat vele thuiswerken van de afgelopen tijd zijn we stiekem ook een beetje verwend. Geen reistijden meer, dus voor of na het werk is er ineens meer tijd over om nog even naar de winkel te gaan, of uitgebreid te koken. Als we weer gedeeltelijk naar kantoor, of een andere locatie gaan, moeten we weer rekening houden met die reistijd. En dat kan even wennen zijn. Dus heb je op zondagmiddag wat tijd over? Maak alvast een grote pan soep of een lasagna en vries deze in. Ideaal voor de drukke dagen!

4. plan wekelijkse digitale ''koffie talks'' in

Het nieuwe werken heeft voordelen, maar een direct negatief effect van hybride werken is dat je je collega's minder vaak face to face ziet. En de momenten dat je met een heel team fysiek bij elkaar bent, zijn misschien nog wel minder. Het is belangrijk om dan in verbinding te blijven. Plan ook structurele momenten in om even met elkaar bij te kletsen. Vraag tijdens een zogeheten ''zoom koffie talk'' eens hoe het nu echt met die collega gaat. 

5. kantoordagen: make the most out of it!

Zorg dat je, op die dagen dat je op kantoor bent, ook denkt aan de binding met je collega's. De momenten dat je je collega's fysiek ziet zijn met hybride werken beperkt. Dus ben je samen op kantoor, ga lekker lunchen of een rondje wandelen en klets over de dagelijkse uitdagingen die het nieuwe werken met zich mee brengt. 

6. plan je meetings effectief in

Ben je in de gelegenheid om je agenda zelf in te plannen? Kies er dan voor om meetings zoveel mogelijk op dezelfde dagen in te plannen. Zitten je vergaderdagen vol met veel vergaderingen, dan heb je op de overige dagen tijd voor uitvoerend werk.

Bijkomend voordeel is dat je op deze overige dagen dan ook meer tijd hebt om verbinding te maken en te kunnen samenwerken met collega's op kantoor. Want hoe zonde zou het zijn, om tijdens een kantoordag alleen maar in vergaderingen te zitten? Hier ontkom je natuurlijk niet altijd aan, maar heb je hier enigszins zelf invloed op, dan zeggen wij: doen!

Het blijft in het nieuwe normaal zoeken naar een goede werk-privébalans. Maar hopelijk helpen bovenstaande tips je op weg. Laten we het samen doen! Hoe hybride werk jij morgen?

veelgestelde vragen over productief thuiswerken

  • 1. hoe kan ik effectiever thuiswerken?

    Als je effectiever thuis wilt werken, helpt het om thuis een afgebakende werkplek te creëren. Op die manier heb je ook elke ochtend een plek om naar ‘werk toe te gaan’. Houd daarnaast zoveel mogelijk hetzelfde ritme aan. Kleed je ‘s ochtends aan en werk op vaste tijden. Het maken van to-do-lijstjes of het gebruiken van de pomodoro techniek kunnen helpen om effectiever thuis te werken. En vergeet niet ook contact met je collega’s op te zoeken. Dat maakt het niet alleen leuker voor jezelf, maar ook voor hen! 

  • 2. hoe werkt de pomodoro techniek?

    De pomodoro techniek helpt om concentratie vast te houden en effectief te werken. Zorg dat je afschermt van elke mogelijke afleiding. Zet een wekker voor 25 minuten. In deze tijd ga je geconcentreerd aan de slag. Neem hierna 5 minuten pauze. Herhaal deze tijdsblokken nog 4 keer en neem dan een 30 minuten.

  • 3. hoe helpen to-do-lijstjes met thuiswerken?

    Een to-do-lijstje helpt om je taken voor die dag inzichtelijk te krijgen. Het afstrepen van taken geeft je niet alleen een voldaan gevoel, maar is ook handig om het einde van je werkdag te behalen. Thuiswerkers hebben soms de neiging om ‘s avonds langer door te werken. Het afronden van je to-do-lijst betekent dan het einde van je werkdag.