Een goede employee value proposition (EVP) is onmisbaar voor een succesvol employer brand. Je laat als werkgever zien welke meerwaarde jij je (toekomstige) medewerkers biedt als ze voor jou kiezen - en niet voor een ander. En dat kan in deze tijd van schaarste op de arbeidsmarkt hét verschil maken. 

wat is een EVP?

De employee value proposition (EVP) - ofwel de waardepropositie voor medewerkers -  is dat wat jij, als werkgever, je huidige en toekomstige medewerkers biedt, in ruil voor hun inzet en tijd. Daarbij gaat het niet alleen om een goed salaris, carrièreperspectieven, een fijne werkomgeving en voldoening, maar ook - en steeds vaker - om de persoonlijkheid, cultuur en waarden van je organisatie. Voor een groeiend aantal werkenden bepaalt dit laatste uiteindelijk voor welke werkgever zij kiezen.

hoe formuleer je een goede EVP?

Een krachtige EVP is een aantrekkelijk argument om talent te overtuigen waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn. Door je employee value proposition goed te formuleren, kun je de unieke eigenschappen van jouw organisatie als werkgever goed uitlichten.

Een goed voorbeeld: het ETZ, het grootste ziekenhuis van Tilburg en omstreken, zocht operatieassistenten. Niet gemakkelijk, want vrijwel elk ziekenhuis is op zoek naar deze mensen. In de communicatie over hun EVP focuste het ETZ op een eigenschap die dit ziekenhuis uniek maakt ten opzichte van de concurrentie: het is een regionaal traumacentrum, maar mét state-of-the-art apparatuur. Die combinatie heeft een enorme aantrekkingskracht op operatieassistenten, want zij werken graag met de modernste technologie. Bijkomend effect was dat het huidige personeel, door de communicatie over de EVP, ook steeds trotser werd op ‘hun’ ziekenhuis. Zo vond het ETZ niet alleen nieuwe medewerkers, maar nam de uitstroom ook af en werd het tekort opgelost.

5 criteria voor succes

Om het beoogde effect te bereiken, moet je EVP voldoen aan deze 5 criteria:

1. waar

Het is belangrijk dat wat je in je EVP belooft ook echt waar is. Als het niet waar is wat je zegt, zijn je nieuwe medewerkers teleurgesteld en vertrekken ze weer snel. Daarnaast nemen je huidige medewerkers je minder serieus als je iets claimt over de organisatie wat in de praktijk niet klopt. Wil je checken of je EVP klopt met de werkelijkheid? Vraag het dan aan je huidige medewerkers en betrek ze bij eventuele aanpassingen die nodig zijn. 

2. houdbaar

Een EVP stel je doorgaans op voor de langere termijn, dus je moet het ook wel kunnen ‘volhouden’. Natuurlijk kan het nodig zijn dat er, in de loop van de tijd, een verandering wordt aangebracht, en in dat geval is het verstandig om dat in samenspraak met je medewerkers te doen. Zo houd je een goed EVP dat draagkracht binnen de organisatie heeft - en aantrekkelijk blijft voor nieuw talent. 

3. aantrekkelijk

De EVP moet aantrekkelijk zijn voor alle medewerkers die je organisatie nodig heeft, zowel de toekomstige als de huidige. Je wilt er immers nieuw talent mee binnenhalen en tegelijk je huidige toppers behouden. Als je meerdere doelgroepen wilt aanspreken, heb je voor iedere doelgroep een andere EVP nodig. De ene groep medewerkers kan namelijk heel andere prioriteiten hebben dan de andere. Wat spreekt je doelgroep(en) aan en wat zoeken ze in een organisatie? Onderzoek dit goed vooraf en maak gebruik van informatie die wij al voor je hebben verzameld.  

4. onderscheidend

Een EVP moet onderscheidend zijn. Neem bijvoorbeeld een gezonde werk-privébalans: er zijn veel organisaties die dit belangrijk vinden en in hun EVP opnemen. Als jij dit ook wilt aanbieden in je EVP, bedenk dan goed waarom medewerkers voor jou moeten kiezen, en niet voor de anderen. Het is een uitdaging, maar het helpt als je duidelijk maakt hóe je de dingen die je belangrijk vindt mogelijk maakt en faciliteert. Dit maakt je EVP ook meteen een stuk concreter.

5. geloofwaardig

Nog een voordeel van een concreet geformuleerd EVP is dat de belofte hierdoor geloofwaardiger wordt. Potentiële medewerkers vinden een propositie die de organisatie kan onderbouwen met bewijs en voorbeelden uit de praktijk veel overtuigender. Zorg er ook voor dat je EVP past bij het beeld dat mensen al hebben van je organisatie. Komt dit totaal niet overeen? Dan zullen mensen niet geloven wat je hen voorlegt. En mis je dus het beoogde effect.

zelf aan de slag met jouw employer brand

De resultaten van Randstad Employer Brand Research 2022 kunnen je helpen bij je  employer branding strategie. Download onze paper met de onderzoeksresultaten en veel tips. Heb je na het lezen van dit onderzoek nog advies of hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Onze professionals staan voor je klaar!  

download nu het onderzoeksrapport >