Een stoomcursus ‘employer branding’ begint bij de vaststelling dat een sterk en aantrekkelijk werkgeversmerk is gebouwd op een goede employee value proposition (EVP). Ofwel: wat heb jij jouw (toekomstige) werknemers te bieden, in termen van werknemerswaarde? Work is more than a job. De periode dat medewerkers hun tijd ruilden voor geld is voorbij. Niet alleen salaris maar ook cultuur en zingeving zijn tegenwoordig belangrijk. 

Een employee value proposition behelst meer dan een goed basissalaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, ontwikkelingsmogelijkheden, carrièreperspectieven en een fijne werkomgeving. Bij de EVP gaat het namelijk ook - en steeds vaker vooral - om de persoonlijkheid en waarden van de organisatie. Voor een snel groeiend aantal werkenden is dit doorslaggevend voor welke werkgever zij kiezen als het gaat om het investeren van hun tijd, inzet, betrokkenheid en expertise. Voor waarde, hoort waarde.

hoe bouw je een solide evp?

Het creëren of verbeteren van het EVP is de eerste stap voor een organisatie om meer of beter talent aan te trekken. Dat doe je in deze 4 stappen:

  1. analyse: wat bied jij (nieuwe) medewerkers versus wat hun wensen zijn?
  2. formuleer jouw propositie in termen van werknemerswaarde en houd hierbij rekening met de wensen van jouw doelgroep
  3. communiceer naar jouw (potentiële) werknemers wat je te bieden hebt en wees realistisch
  4. kijk vooruit: maak een 3-jarenplan om voorbereid te zijn op de toekomstige behoeftes van jouw werknemers

tips om meer of beter talent aan te trekken

Voordat je deze stappen ten uitvoer brengt, zijn deze tips en inzichten goed om mee te nemen in jouw plannen.

1. eerlijk duurt het langst

Jouw EVP moet geloofwaardig zijn. Het is prettig als de buitenkant er goed uitziet maar wie je werkelijk bent, is nog belangrijker. Alleen met een eerlijk verhaal kun je talent naar je toe trekken en behouden. Dat vereist wel enig zelfonderzoek. Om het echte verhaal te kunnen vertellen moet je energie steken in het onderzoeken en afstemmen van de positie, kracht en behoeften van jouw organisatie. En dat geldt ook voor jouw doelgroepen. Wie zijn zij? Wat drijft hen? Wat vinden zij écht belangrijk? Bekijk onze checklist voor een sterk employer brand.

2. gebruik wat anderen hebben ontdekt

Ook feiten uit onderzoek helpen je bepalen welke strategie het beste werkt voor jouw organisatie. Uit het Randstad Employer Brand Research blijkt bijvoorbeeld dat grote bedrijven hoog scoren als het gaat om een aantrekkelijk salaris, baanzekerheid en ontwikkeling. Maar slechts één op de tien werknemers denkt daar passie en bezieling te vinden. Voor een innovatieve bedrijfscultuur en de beste balans tussen werk en privé scoort juist het MKB beter. En werkgevers die hun talent de ruimte geven om zich te ontwikkelen, hebben een grote aantrekkingskracht op mensen met ambitie en kennis. Dit soort informatie kan je helpen te besluiten wat je moet doen om talent naar je toe te trekken en aan je te binden. 

3. houd voor ogen wat je nodig hebt en weet wat dat betekent

Wil jij jouw organisatie toekomstbestendiger maken? Dan wil je wellicht creatieve talenten en digital natives met een ondernemende mentaliteit binnenhalen. Deze jonge post-millenials (18-24 jaar) zijn op zoek naar werk dat past bij hun persoonlijke interesses, met goede opleidingsmogelijkheden en (internationale) carrièrekansen. En ze willen een werkgever die uitdagingen en prikkels, respect en erkenning biedt, waar ze veel kunnen leren én zichzelf kunnen ontwikkelen. Zij zijn opgegroeid met technologie en dus vinden zij het logisch dat ze altijd en overal bij informatie kunnen. Anders dan hun ouders deden, willen ze werk dat zich voegt naar hun leven. De juiste balans tussen werk en de rest van het leven is belangrijk. En ja, de talenten van morgen willen zeker ook een solide financiële beloning ontvangen voor het werk dat ze doen. 

4. maak een goede mix

Het is de mix van álle generaties die een organisatie sterk en stabiel maakt. Samen maken zij jouw organisatie (veer)krachtig. Je wilt dus niet alleen het jongste talent binnenhalen, maar ook jouw ervaren oudere medewerkers binnenhouden. Natuurlijk heeft de nieuwe generatie medewerkers skills die je goed kunt gebruiken in jouw organisatie. Maar jouw meer ervaren medewerkers brengen relativeringsvermogen, inzicht, ervaring en rust op de werkvloer met zich mee. Het is goed te beseffen dat jonge medewerkers andere dingen in de EVP willen terugzien dan oudere werknemers, die vooral gaan voor werksfeer, salaris, baanzekerheid en een goede balans tussen werk en privé.

5. jouw eigen ijzersterke employer brand

Ben je nog een aantrekkelijke werkgever voor jong talent? En wil je zelf aan de slag met het verder ontwikkelen van een sterk(er) werkgeversmerk? In onze paper vind je alles wat je moet weten over employer branding. Met onze handige tips en onderzoeksresultaten kun je jouw employer brand versterken. Vraag nu onze employer brand paper aan.

Wil je geen nieuws over employer branding missen? Bekijk dan al onze andere artikelen.