7 tips voor een sterk employer brand

7 tips voor een sterk employer brand

26 mei 2016 - Employer branding heeft als doel de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden. Een authentiek en onderscheidend werkgeversmerk zorgt ervoor dat uw bedrijf een voorkeurspositie krijgt bij (potentiële) medewerkers. Deze 7 tips helpen u op weg om een sterk employer brand te ontwikkelen.

 


1. wat maakt een werkgever aantrekkelijk?

Een prettige werksfeer is het belangrijkst, gevolgd door salaris en werknemers benefits. Dit blijkt uit het Randstad Award onderzoek, als gevraagd wordt naar wat mensen belangrijk vinden als zij een nieuwe werkgever zoeken. Opvallende ‘runners-up’ in de top 10 zijn ‘financieel gezond’ en ‘flexibele werktijden’. 

2. werken hoeft geen ‘thrilling experience’ te zijnPotentieel talent zoekt vooral baanzekerheid op lange termijn en een goede balans tussen werk en privé.

Tijd voor een nieuwe employer-brandingcampagne? Bedenk dan dat uw doelgroep meer zekerheid zoekt dan u misschien zou verwachten, ook jong talent. ‘Thrilling experiences’ zijn voor het weekend; door de week liever een (fijne) werkomgeving bij een betrouwbare organisatie.

3. in de werving van nieuwe medewerkers is loon veel belangrijker dan een goede balans tussen werk en privé

Voor het behoud van medewerkers is het precies andersom. Leg dus de juiste accenten in uw employer branding en hr-beleid. Dan werft u succesvol nieuw talent én behoudt u goede medewerkers.

4. geef uw medewerkers de kans om elk jaar twee weken ander werk te doen binnen of buiten het bedrijf

Na terugkomst geeft de medewerker een presentatie waarin hij zijn inzichten deelt: wat doen wij goed en wat kan beter? En natuurlijk krijgt hij de ruimte om verbeteringen in de eigen organisatie door te voeren. Succes gegarandeerd!

5. diversiteit is belangrijk, ook in de directie. Dus vaarwel, old boys network!

In de meeste directiekamers voeren donkerblauwe pakken en grijze haren nog steeds de boventoon. Zonde, want diversiteit in directies - met meer vrouwen, verschillende culturen en jonge mensen met digitale kennis - leidt tot betere prestaties en groei. 

6. geef je bedrijf de uitstraling van een start-up: open een coffeebar

Zeker digitale experts en businesstalenten voelen zich aangetrokken tot een ‘start-up cultuur’. Slimme grote ondernemingen spelen daarop in met een coffeebar, een fitnessruimte en een ‘casual’ dresscode. Hond mee naar kantoor? Gezellig!

7. de meeste bedrijven zijn gestart vanuit de droom van de oprichter. Deel zijn of haar verhaal, want het is de ziel van het bedrijf

Verhalen laten een bedrijf leven. Geef ze dus veel ruimte in uw employer branding. Begin bij de oprichter en medewerkers die al lang in dienst zijn. Maar ook ervaringen van jonge medewerkers zijn waardevol. Denk ook eens aan filmpjes en ander beeldmateriaal. Zo krijgt uw bedrijf een eigen gezicht.