Of je er nou veel, weinig of helemaal geen energie in steekt: jouw bedrijf heeft een employer brand (een werkgeversmerk). En je huidige werknemers, maar ook die van lang geleden, kunnen dat werkgeversimago maken of breken. Bijvoorbeeld door hun ervaringen met jouw bedrijf - anoniem - te delen met de rest van de wereld. Een negatieve beoordeling kan je aantrekkelijkheid als potentieel werkgever echter behoorlijk beschadigen. En in een arbeidsmarkt waar de strijd om toptalent volop losgebarsten is, is dat een dure misser. 

Recente onderzoeken tonen aan dat 95% van de huidige sollicitanten op de arbeidsmarkt veel belang hecht aan het imago van hun potentiële werkgever bij het maken van hun carrièrekeuzes. De vraag is of je het OK vindt dat anderen jouw employer brand bepalen. Of dat je liever zelf je werkgeversmerk vormgeeft en ontwikkelt, zodat de toptalenten graag bij jouw organisatie willen werken. Wij geven je 5 tips helpen om je employer brand te versterken.

5 tips voor een sterk(er) employer brand

  1. bepaal waar je nu staat
  2. bepaal waar je heen wilt
  3. zorg voor een sterke evp
  4. zorg voor een organisatiebrede employer brand strategie
  5. evalueer en stel bij

1. bepaal waar je nu staat

De eerste stap naar een sterk werkgeversmerk is het inzicht in je huidige positie. Ga online en ontdek wat (ex-)werknemers over je zeggen (bijvoorbeeld op deze website). Je personeel is voor anderen vaak een belangrijke informatiebron. Zij bieden een uniek inkijkje in hoe het is om te werken bij jouw bedrijf. Je kan dat overigens zelf ook achterhalen, bijvoorbeeld door tevredenheidsonderzoeken te houden bij je huidige werknemers. Dat geeft je veel informatie over de perceptie van je bedrijfscultuur. 

tip:

Maak een SWOT-analyse: wat zijn de sterke en zwakke punten van je organisatie? Je sterke kanten geven de richting aan voor het bepalen van de koers van je bedrijf. En de zwakke kanten van je bedrijf zijn kansen: pak ze aan, en je voorkomt dat je toekomstige reviews negatief zijn.

2. bepaal waar je heen wilt

Ben je nog niet waar je wilt zijn, als employer brand? Dat is precies waarom het zo belangrijk is om een sterk werkgeversmerk te bouwen: om zelf het verhaal achter jouw bedrijf te kunnen vertellen.
Het is belangrijk dat je begrijpt waar het gat tussen je gewenste imago en de stand van zaken vandaan komt. Je wilt jouw employer brand ook toekomstbestendig maken en zorgen dat het met je organisatie kan meegroeien. Dit kan alleen met een sterke merkstrategie, die ervoor zorgt dat je een brug kunt slaan naar de toekomst en aantrekkelijk blijft voor nieuw talent.

tip:

Voorkom fouten die anderen al eerder hebben gemaakt: doe jouw voordeel met deze tips

3. zorg voor een sterke evp

Een goede employer value proposition (EVP) zorgt voor een stevige basis onder jouw werkgeversmerk. In het licht van employer branding staat EVP voor de propositie die sollicitanten duidelijk maakt van welke voordelen ze profiteren als ze voor jou als werkgever kiezen. Behalve een mooi salaris en dito arbeidsvoorwaarden gaat dat vooral om manier waarop ze bij jou hun eigen wensen voor bijvoorbeeld groei, ontwikkeling, werk/privé-balans en zingeving kunnen waarmaken. Het voordeel van een sterk EVP is dat het juist die kandidaten aantrekt die zullen passen binnen je bedrijfscultuur.

tip:

Ben authentiek en oprecht in je EVP, en doe nooit beloftes die je niet kunt waarmaken. Terugkomen op gewekte verwachtingen kan je employer brand veel schade toebrengen.  

4. zorg voor een organisatiebrede employer brand strategie

Een werkgeversmerk neerzetten is geen eenmalige marketingactie. Het is een gewortelde langetermijnaanpak, die je organisatie als totaalpakket omarmt. Jouw employer brand moet in lijn zijn met jouw corporate brand, en passen bij de normen, waarden en missie van jouw organisatie.

tip:

Betrek mensen van alle afdelingen en niveaus bij je employer brand strategie, voor een maximale samenhang en verbinding binnen je bedrijf. Ook krijg je hierdoor een zo compleet mogelijk beeld van jouw imago als werkgever.

5. evalueer en stel bij

Je employer brand moet in beweging blijven om effectief te zijn. Zeker als je zich begeeft in de strijd om talent op de arbeidsmarkt. Evalueer regelmatig of je imago als werkgever nog aansluit bij de wensen van de kandidaten die je wilt aantrekken. En aarzel niet om aanpassingen te doen als het nodig is.

tip:

Volg het nieuws, onze tips en de praktijkcases die je helpen jouw employer brand te versterken. 

zelf aan de slag

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu de employer brand paper. In deze paper vind je handige tips om je werkgeversmerk verder te ontwikkelen. Praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research.