Of u er nou veel, weinig of helemaal geen energie in steekt: uw bedrijf heeft een employer brand (ofwel: een werkgeversmerk). En uw huidige werknemers, maar ook die van lang geleden, kunnen dat imago als werkgever maken of breken. Bijvoorbeeld door hun ervaringen met uw bedrijf - anoniem - te delen met de rest van de wereld. Een negatieve beoordeling kan uw aantrekkelijkheid als potentieel werkgever echter behoorlijk beschadigen. En in een arbeidsmarkt waar de strijd om toptalent volop losgebarsten is, is dat een dure misser. 

Recente onderzoeken tonen aan dat 95% van de huidige sollicitanten op de arbeidsmarkt veel belang hecht aan het imago van hun potentiële werkgever bij het maken van hun carrièrekeuzes.

De vraag is of u het OK vindt dat anderen uw employer brand bepalen. Of dat u liever zelf uw werkgeversmerk vormgeeft en ontwikkelt, zodat de toptalenten graag bij uw organisatie willen werken. Als u kiest voor het laatste: deze 5 tips helpen u op weg naar een sterk(er) employer brand.

1. bepaal waar u nu staat

De eerste stap naar een sterk werkgeversmerk is het inzicht in uw huidige positie. Ga online en ontdek wat (ex-)werknemers over u zeggen (bijvoorbeeld op deze website). Uw personeel is voor anderen vaak een belangrijke informatiebron. Zij bieden een uniek inkijkje in hoe het is om te  werken bij uw bedrijf. 

U kunt dat overigens zelf ook achterhalen, bijvoorbeeld door tevredenheidsonderzoeken te houden bij uw huidige werknemers. Dat geeft u veel informatie over de perceptie van uw bedrijfscultuur. 

tip:

Maak een SWOT-analyse: wat zijn de sterke en zwakke punten van uw organisatie? Uw sterke kanten geven de richting aan voor het bepalen van de koers van uw bedrijf. En de zwakke kanten van uw bedrijf zijn kansen: pak ze aan, en u voorkomt dat uw toekomstige reviews negatief zijn.

2. bepaal waar u heen wilt

Bent u nog niet waar u wilt zijn, als employer brand? Dat is precies waarom het zo belangrijk is om een sterk werkgeversmerk te bouwen: om zelf het verhaal achter uw bedrijf te kunnen vertellen.
Het is belangrijk dat u begrijpt waar het gat tussen uw gewenste imago en de stand van zaken vandaan komt. U wilt uw employer brand ook toekomstbestendig maken en zorgen dat het met uw organisatie kan meegroeien. Dit kan alleen met een sterke merkstrategie, die ervoor zorgt dat u een brug kunt slaan naar de toekomst en aantrekkelijk blijft voor nieuw talent.

tip:

Voorkom fouten die anderen al eerder hebben gemaakt: doe uw voordeel met deze tips

3. zorg voor een sterke evp

Een goede employer value proposition (EVP) zorgt voor een stevige basis onder uw werkgeversmerk. In het licht van employer branding staat EVP voor de propositie die sollicitanten duidelijk maakt van welke voordelen ze profiteren als ze voor u als werkgever kiezen. Behalve een mooi salaris en dito arbeidsvoorwaarden gaat dat vooral om manier waarop ze bij u hun eigen wensen voor bijvoorbeeld groei, ontwikkeling, werk/privé-balans en zingeving kunnen waarmaken. Het voordeel van een sterk EVP is dat het juist die kandidaten aantrekt die zullen passen binnen uw bedrijfscultuur.

tip:

Ben authentiek en oprecht in uw EVP, en doe nooit beloftes die u niet kunt waarmaken. Terugkomen op gewekte verwachtingen kan uw employer brand veel schade toebrengen.  

4. zorg voor een organisatiebrede employer brand strategie

Een werkgeversmerk neerzetten is geen eenmalige marketingactie. Het is een gewortelde langetermijnaanpak, die uw organisatie als totaalpakket omarmt. Uw employer brand moet in lijn zijn met uw corporate brand, en passen bij de normen, waarden en missie van uw organisatie.

tip:

Betrek mensen van alle afdelingen en niveaus bij uw employer brand strategie, voor een maximale samenhang en verbinding binnen uw bedrijf. Ook krijgt u hierdoor een zo compleet mogelijk beeld van uw imago als werkgever.

5. evalueer en stel bij

Uw employer brand moet in beweging blijven om effectief te zijn. Zeker als u zich begeeft in de strijd om talent op de arbeidsmarkt. Evalueer regelmatig of uw imago als werkgever nog aansluit bij de wensen van de kandidaten die u wilt aantrekken. En aarzel niet om aanpassingen te doen als het nodig is.

tip:

Volg het nieuws, onze tips en de praktijkcases die u helpen uw employer brand te versterken. 

zelf aan de slag

Wilt u een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu de employer brand paper. In deze paper vindt u handige tips om uw werkgeversmerk verder te ontwikkelen. praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research