Het begrip ‘mobiliteit’ stond lange tijd voor het begeleiden van overtollig personeel naar een nieuwe baan buiten de organisatie. Maar nu schaarste de arbeidsmarkt domineert, dient (interne) mobiliteit een nieuw doel: voorkomen dat je eigen talent vertrekt - door ze alle kansen te geven die je als werkgever te bieden hebt. 

talent ziet eigen werkgever over het hoofd

Uit onderzoek van Randstad blijkt dat veel werknemers denken dat een écht aantrekkelijke verandering vooral te vinden is buiten de organisatie waar ze werken. Ze verwachten bovendien niet veel van de mogelijkheden bij hun huidige werkgever. 
Het lijkt er dus op dat veel organisaties hun medewerkers onvoldoende duidelijk maken welke nieuwe carrièrestappen ze hen te bieden hebben. Dat bleek ook uit een recent onderzoek van LinkedIn: slechts 52% van de medewerkers is op de hoogte van de kansen bij hun eigen werkgever. 

voorkom dat talent vertrekt

Die ‘blik naar buiten’ van medewerkers is een slechte zaak voor werkgevers die hun talenten graag willen behouden. Maar andersom geldt helaas vaak hetzelfde: werkgevers steken relatief meer geld in de werving van nieuwe medewerkers dan in de retentie van bestaande
Als je niet wilt dat je eigen personeel naar de concurrentie vertrekt, loont het zeker de moeite om duidelijk(er) te zijn over de uitdagingen, kansen en groeimogelijkheden die je hen biedt. Onderneem actie, ontwikkel manieren om informatie over interne kansen - snel en gemakkelijk - te delen en houd het spannend op de werkvloer.

de do's en don'ts voor interne mobiliteit

  • ben open en duidelijk over interne carrièremogelijkheden en breng ze regelmatig ter sprake bij assessment-, feedback- en functioneringsgesprekken
  • doorbreek het taboe op het solliciteren op interne vacatures door openlijk toe te juichen dat mensen hun ambities nastreven binnen je organisatie. Zo voorkom je dat medewerkers zich niet vrij voelen om intern te solliciteren
  • managers willen liever niet dat ‘hun mensen’ vertrekken naar een andere afdeling. Een echte omslag in denken zorgt ervoor dat managers niet opereren vanuit angst maar vanuit vertrouwen: elke medewerker die beter op z’n plek zit, draagt bij aan het succes van de gehele organisatie. 

extra voordelen van interne mobiliteit 

Behalve een betere retentie van je eigen talent kan interne mobiliteit je organisatie nog meer voordelen opleveren:

  • je bespaart op kosten voor recruitment. Natuurlijk kost, het opzetten van een intern mobiliteitsplan ook wat, maar dat is een langetermijninvestering en staat niet in verhouding tot de kosten voor externe werving.
  • je employer brand wordt sterker, want je medewerkers raken overtuigd van je betrokkenheid bij hun ontwikkeling en groei. Je laat zien: eigen medewerkers eerst! En dat leidt weer tot meer tevredenheid, een lager ziekteverzuim en minder verloop.
  • structureel investeren in de opleiding en groeikansen van je medewerkers zorgt voor een snelle(re) invulling van vacatures, en dus voor meer flexibiliteit van je organisatie van binnenuit.