Je hebt flink geïnvesteerd in je talent acquisition team, employer branding-projecten en recruiting-tactieken, maar toch: het vinden van talent wordt steeds moeilijker. Functies worden voor langere tijd niet ingevuld. En daardoor mis je zakelijke kansen. Gelukkig is er een manier om ervoor te zorgen dat je de juiste werknemers hebt om te blijven groeien: zorg dat de mensen die je al in huis hebt, bij je blijven.

Bijna overal ter wereld daalt de werkloosheid: in Europa, de VS, het Midden-Oosten, Afrika en Azië. Als werkgever zou jij je nu zorgen moeten maken. Jouw concurrenten zijn namelijk ook aan het azen op ervaren werknemers, inclusief die van jou. Retention - het behoud van jouw huidige medewerkers - is daarom meer dan ook een besparing van kosten en tijd. Volgens talentmanagementbureau TLNT kunnen de werkelijke kosten voor het vervangen van een hooggeplaatste werknemer tot wel vier keer zijn jaarsalaris bedragen. 

betrokkenheid is de sleutel

Dezelfde energie die je steekt in het bouwen van een employer brand, kun je ook besteden aan het behoud van jouw werknemers. Wil je betrokken medewerkers? Zet dan stappen op het gebied van employee value proposition (EVP), de organisatiecultuur binnen jouw bedrijf en de erkenning van de bijdrage die individuele werknemers aan jouw organisatiesucces leveren. Daarnaast zou je de volgende maatregelen kunnen nemen.

1. bepaal de risico's

Weet je welke belangrijke medewerkers zouden kunnen vertrekken? Zorg dat je weet bij wie de kans daarop het grootst is en kom tegemoet aan hun loopbaanbehoeften voordat het zover komt. Gelukkig zijn er steeds betere en geavanceerde performance management tools die je kunnen helpen om de best presterende werknemers aan te scherpen. Maak ook gebruik van trainings- en developmentplatforms om hun carrièreontwikkeling te ondersteunen. En zorg ervoor dat je laat zien hoe zij kunnen groeien in jouw organisatie.

2. ken de markt

Is jouw salarisbudget gebaseerd op actuele en relevante marktgegevens? Zorg ervoor dat jouw organisatie tijdens deze dynamische tijden competitief blijft, door regelmatig het salarisniveau voor de kritieke functies onder de loep te nemen. Maak het jouw concurrenten niet te makkelijk om jouw werknemers in te pikken, simpelweg omdat jouw gegevens verouderd zijn.

3. kijk niet alleen naar het salaris

Sometimes it’s not just about the money. Zachtere arbeidsvoorwaarden, zoals die nu bij de technologische bedrijven al helemaal in zijn, kunnen een belangrijke reden zijn voor jouw werknemers om te blijven. Gratis maaltijden, persoonlijke assistenten, onbeperkte vakanties (in alle redelijkheid) en on-site kinderopvang zie je steeds vaker op de werkplek. Het prijskaartje van deze arbeidsvoorwaarden kan aanzienlijk lager zijn dan het werven van nieuwe medewerkers.

In deze schaarse tijden duurt het steeds langer voordat je vacatures ingevuld krijgt. Verlies jouw huidige personeel daarom niet uit het oog. Als je hen moet vervangen door nieuwkomers zal dat een langdurige impact hebben op jouw concurrentiepositie.