Welke trends gaan jouw HR-agenda voor het komende jaar bepalen? In 2019 wordt het verbeteren van het recruitmentproces met nieuwe technologie nog belangrijker. Daarnaast zijn er ook andere ontwikkelingen die het komende jaar je aandacht nodig hebben. Wij noemen de 5 grootste uitdagingen voor HR in 2019.

de 5 grootste HR-trends voor 2019

  1. verbeteren recruitmentproces met nieuwe technologie
  2. meer focus op employer branding en candidate experience
  3. upskilling: meegroeien met de toekomst
  4. diversiteit en inclusiviteit als nieuwe norm
  5. platformeconomie: swipen naar een baan

1. verbeteren recruitmentproces met nieuwe technologie

Recruitment kan niet meer zonder nieuwe technologie, dat is in 2018 wel duidelijk geworden. Schaarste domineert de arbeidsmarkt en blijft voorlopig een rol spelen, dus in de strijd om talent zetten alle partijen een tandje bij. Dat betekent dat in 2019 het recruitmentproces nóg beter, sneller, efficiënter, objectiever en persoonlijker moet zijn om succesvol te zijn. De juiste combinatie van nieuwe technologie (tech) en de kwaliteiten van jouw recruiters (touch) zijn je beste garantie op succes. 

lees meer over HR en technologie

2. meer focus op employer branding en candidate experience

Iedere werkgever weet inmiddels dat een sterk employer brand de kans op het aantrekken van nieuw talent aanzienlijk groter maakt. Hoe fijn is het als jouw gedroomde kandidaat jou uitkiest als werkgever? En ook: dat je medewerkers zich niet laten weglokken door de concurrentie? 
Daarom zal je - meer en beter dan ooit - moeten inzetten op een strategie die je huidige en toekomstige werknemers bevestigt in hun keuze voor jou. En zorgen dat je organisatie sollicitanten een super goede candidate experience biedt, die de deur wagenwijd openzet en alle verwachtingen waarmaakt. En heb je de juiste mensen binnen? Zorg er dan ook voor dat ze bij je blijven door te investeren in employee experience. Betrokken medewerkers zijn onmisbaar voor het succes van een organisatie.

flexibiliteit als arbeidsvoorwaarde

Over verwachtingen gesproken: met name de nieuwe generatie werknemers vindt flexibel kunnen werken heel aantrekkelijk. 
Dus: tijd om afscheid te nemen van de traditionele werktijden en werkplekken en in te zetten op alle mogelijkheden die flexibel werken biedt. 

meer over employer branding

3. upskilling: meegroeien met de toekomst

Wie mee wil blijven doen in de toekomst, moet innoveren. Maar innovatie werkt pas echt als werkgevers en werknemers samenwerken en beiden investeren in het ontwikkelen van hun skills. De toenemende impact van technologie op het werk van mensen leidt tot de noodzaak van meer training en opleiding om de digitalisering bij te kunnen benen. Maar ook vaardigheden als flexibiliteit, betrokkenheid, nieuwe invalshoeken zien en creatieve oplossingen bedenken zijn onmisbaar. Upskilling dus - en dat doe je samen.

interessante artikelen over groei en ontwikkeling

4. diversiteit en inclusiviteit als nieuwe norm 

Een werkomgeving die een afspiegeling is van de maatschappij, waar ruimte is om van elkaar te leren en gezonde competitie tussen verschillende generaties de samenwerking mooier maakt. Maar dat zijn niet de enige redenen waarom steeds meer organisaties kiezen voor diversiteit in hun personeelsbestand. Onderzoeken laten zien dat een divers personeelsbestand ook gewoon een stuk beter presteert.

duurzame inzet voor meer veerkracht

Diversiteitsbeleid zorgt voor een betere, duurzame inzet van werknemers. Jongere medewerkers willen andere dingen dan oudere medewerkers bijvoorbeeld. Als je rekening houdt met de verschillen tussen je werknemers - en dus met hun uiteenlopende wensen en behoeften - krijg je daar tevreden medewerkers voor terug, die met meer plezier aan het werk zijn. En dat leidt tot een betere sfeer op de werkvloer, minder werkstress en (dus) meer veerkracht van je organisatie. 

lees meer over duurzame inzetbaarheid

5. platformeconomie: swipen naar een baan

Zonder twijfel is de nieuwste trend de platformeconomie, ook wel gig-economie genoemd. Kort (door de bocht) gezegd: het bij elkaar brengen van vraag naar en aanbod van hyper-flexibel werk via een online platform. Vooral mensen die niet willen vastzitten aan vaste werktijden, contractvormen of andere reguleringen (of zekerheden - het is maar net hoe je het bekijkt) swipen graag naar hun volgende baan op een dergelijke digitaal prikbord. En nee, dat zijn inmiddels allang niet meer alleen de millennials. Want ‘swipen naar een baan’ begint iets van alle leeftijden, sectoren en regio’s te worden. Dus waarom niet voor 65-plussers die tijd en vaak ook nog energie genoeg hebben? 

Uber en Deliveroo zijn de bekendste, maar ook Randstad heeft een platform: Go. Speciaal ontwikkeld voor mensen die heel flexibel willen werken en een goede balans tussen werk en privé belangrijk vinden. Met ruim 13.000 regelmatige gebruikers is Go inmiddels het grootste platform in Nederland voor korte klussen.