Hoe staat het ervoor met de aantrekkelijkheid van jouw organisatie? Het beantwoorden van die vraag is belangrijker dan ooit. De zorgsector staat voor grote uitdagingen. De factor personeel is daarbinnen een belangrijk dossier. Het personeelstekort in de zorg is groot.
aantrekkelijkheid op basis van drijfveren
Hoe zorg je ervoor dat je in deze extreem krappe arbeidsmarkt aantrekkelijk bent en blijft voor zorg talent? Het juiste talent bepaalt het succes van jouw instelling waarbij we merken dat de traditionele kijk op personeel niet meer voldoet. Moderne, innovatieve en soms zelfs radicale of zelfs regionale bedrijfsvoering is essentieel om in te spelen op de diverse drijfveren van de huidige en toekomstige generaties zorg talent.
Het begrijpen van individuele behoeften en levensfasen is anno 2025 onmisbaar in je personeelsstrategie. Hoe kun je jouw bedrijfsvoering aanpassen om zo een werkomgeving te creëren waar medewerkers zich gewaardeerd en betrokken voelen? Als je dát vervolgens over de bϋhne brengt in je arbeidsmarktcommunicatie, dan zorg je ervoor dat talent niet alleen vandaag voor je kiest, maar ook in de toekomst wil blijven. Omdat je waarmaakt wat je belooft.
het randstad employer brand research
Het jaarlijkse employer brand research van Randstad (REBR) geeft inzicht in de aantrekkelijkheid van organisaties en sectoren en welke drijfveren bepaalde doelgroepen belangrijk vinden in de keuze voor een organisatie en voor zorgorganisaties specifiek. Het REBR is een wereldwijd onderzoek, inclusief 12.500 respondenten in Nederland. Een enorm waardevolle bron van data en inzichten.
Uit de resultaten van 2024 blijkt dat zorginstellingen in Nederland gepercipieerd worden als aantrekkelijke werkgevers. Wel zijn ze (op de ziekenhuizen na) op de arbeidsmarkt relatief onbekend. ‘De zorg moet zichzelf beter verkopen, maar ook werken aan de inhoud’ Dat zegt Saskia van Wieringen, Directeur Randstad Zorg, naar aanleiding van het onderzoek van vorig jaar.