wat is randstad market insights?
Randstad Market Insights (RMI) is een datagedreven tool die actuele en betrouwbare arbeidsmarktinzichten op functie- en locatieniveau biedt. De informatie is gebaseerd op een unieke combinatie van ruim 50.000 databronnen, waaronder overheidsbronnen (CBS, UWV), vacaturebanken (Jobdigger, Monsterboard), onderzoeksdata (vanuit Randstad Employer Brand Research, Randstad Workmonitor), specifieke interne data (vanuit onze 65 MSP- en Broker-opdrachtgevers) en leveranciersdata (van onze 1.500 leveranciers). Deze data wordt verwerkt en gestandaardiseerd met behulp van machine learning-technieken (AI) en skills taxonomie (voor het classificeren van vaardigheden).
wat levert rmi op?
Momenteel bevat RMI 4.000 unieke functies, waarvan de applicatie inzicht geeft in onder andere:
-
actuele arbeidsmarktcijfers (onder andere marktvraag, schaarste, salarissen);
-
beschikbaarheid van talenten;
-
marktconforme uurtarieven;
-
verwachte ontwikkeling van functies;
-
automatiseringsrisico's van functies;
-
concurrentie-informatie (van intermediairs én directe werkgevers);
-
behoeften van potentiële kandidaten.
schaarste als voorbeeld
Software engineers zijn gewild: volgens RMI hebben er in de laatste 36 maanden in heel Nederland 11.727 functies online gestaan. Het is met een factor 2,4 een schaarse functie, wat betekent dat elke (potentiële) kandidaat (in theorie) kan kiezen uit 2,4 vacatures. De rapporten die RMI produceert, bevatten zoveel relevante informatie dat we er voor de functie van software engineer een greep uit doen:
-
het gemiddelde uurtarief is €80 voor een junior, €90 voor een medior en €95 voor een senior;
-
in de provincie Zeeland is de schaarste extreem groot (schaarstefactor 4,9);
-
de moeilijkst te vervullen competenties zijn klantgerichtheid en communicatie, in combinatie met kennis van Java, .NET, C# of SQL, DevOps, Kubernetes, CI/CD en cloudoplossingen zoals Azure of AWS;
-
de belangrijkste drijfveren van de doelgroep om een overstap te overwegen zijn werkinhoud, werk-privébalans en werksfeer;
-
bijna 90% van de doelgroep werkt in loondienst.
wat doen we met de data?
Omdat RMI grote hoeveelheden data genereert, hebben de uitkomsten ook een hoge mate van betrouwbaarheid. Onze consultants gebruiken de uitkomsten onder andere om vacatureteksten mee te verrijken, zoekgebieden uit te breiden of in te perken en marktconforme tarieven met leveranciers uit te onderhandelen. Het juiste gebruik van RMI leidt gemiddeld tot een 15% succesvollere match.