Als ambitieuze professional wil je blijven groeien én een sterke teamplayer zijn. Intervisie helpt je daarbij, je staat hiermee namelijk regelmatig stil bij jouw manier van werken. In een groepssessie bespreek je samen met collega’s een concrete casus, waarbij je leert van elkaars aanpak en perspectief. Met een intervisie kun je dus leren van collega’s. 
De feedback en verbeterpunten die hieruit voortkomen geven je meer inzicht in je eigen werkwijze en versterken de samenwerking binnen het team. Zo vergroot je niet alleen je professionele vaardigheden, maar zet je ook belangrijke stappen in de ontwikkeling van je carrière.

5 voordelen van intervisie

De kracht van intervisie zit in het samen leren en ontwikkelen. Dit zijn de belangrijkste voordelen:

sterkere verbinding met collega’s

Bouw vertrouwen op, leer elkaar beter begrijpen en versterk de samenwerking.

nieuwe inspiratie en creatieve invalshoeken

Ontvang nieuwe perspectieven die je helpen om werkproblemen of lastige situaties op een andere manier te bekijken.

direct toepasbare oplossingen

Profiteer van praktisch advies van collega’s die jouw vak en organisatie door en door kennen.

toetsen van ideeën en plannen

Ontdek hoe jouw ideeën worden ontvangen en krijg waardevolle feedback om ze te verbeteren.

focus op persoonlijke ontwikkeling

Creëer ruimte om eigen casussen te bespreken en concrete stappen te zetten in je professionele groei.

zo pak je intervisie aan: 5 methoden

Voor een intervisie kun je verschillende methodes gebruiken. Welke je kiest, hangt af van de ervaring van de groepsleden en het onderlinge vertrouwen. In iedere intervisiegroep heb je een inbrenger met een werkgerelateerde casus, groepsleden die feedback en advies geven en een intervisiebegeleider die zorgt voor structuur en een veilige sfeer. Hieronder vind je vijf veelgebruikte en succesvolle methoden:

incidentmethode 

De incidentmethode is ideaal voor beginnende intervisiegroepen. Een uur lang staat één incident of probleem centraal, ingebracht door een deelnemer. De groep werkt volgens een helder stappenplan:

  1. de inbrenger introduceert de situatie en de vraag (in maximaal drie minuten);

  2. de groepsleden stellen open vragen om het incident scherp in beeld te krijgen, zonder direct advies te geven;

  3. iedereen deelt de eigen kijk op het probleem, waarna het kernprobleem wordt bepaald;

  4. ieder groepslid geeft individueel advies, gebaseerd op eigen ervaringen;

  5. de sessie sluit af met de inbrenger die aangeeft welke adviezen gebruikt gaan worden en waarom.

roddelmethode 

De roddelmethode werkt alleen goed als er veel vertrouwen in de groep is. De inbrenger brengt zijn casus in en beantwoordt enkele vragen, waarna hij zich niet meer in het gesprek mengt. De groep bespreekt vervolgens openhartig, alsof de inbrenger er niet bij is, de situatie en diens rol. Na het ‘roddelen’ geeft de inbrenger van de casus aan door welke punten hij het meest verrast werd en waar hij het meeste aan heeft. Deze methode bevordert openheid, zelfreflectie en het vermogen om feedback te ontvangen.

5 stappenmethode 

Deze methode is kort en effectief, waardoor je in één sessie meerdere vragen kunt behandelen. De inbrenger legt zijn vraag voor, de groep verkent deze met onderzoekende vragen en samen wordt het probleem opnieuw in kaart gebracht. Daarna geeft ieder groepslid advies, waarop de inbrenger reageert met een actieplan. De sessie eindigt met een evaluatie van het proces. Deze aanpak stimuleert analytisch denken en samenwerken.

socratische intervisiemethode

De socratische intervisiemethode is gebaseerd op de klassieke vraagtechniek van Socrates. De inbrenger licht zijn casus toe, waarna groepsleden maximaal drie open vragen stellen. De inbrenger beoordeelt deze als ‘warm’, ‘koud’ of ‘neutraal’ en beantwoordt ze. Het proces wordt enkele keren herhaald, gevolgd door een herformulering van het probleem vanuit verschillende perspectieven. Daarna analyseert de groep samen oorzaken en diagnoses, en presenteert de inbrenger zijn plan van aanpak. Deze methode prikkelt het kritisch denken.

balint-methode

Deze methode is vernoemd naar de Hongaarse psychiater Michael Balint. Hierbij wordt naast het probleem ook onderzoek gedaan naar emoties en blinde vlekken. De inbrenger legt de casus uit en benoemt de gevoelens die het oproept. Groepsleden schrijven hun eerste associaties op, stellen verdiepende vragen en delen hun interpretaties. Vervolgens bespreekt de inbrenger welke adviezen hij al heeft toegepast en welke nog niet. Daarbij wordt ook gekeken naar het gedrag van zowel de inbrenger als de groepsleden tijdens de sessie. 

Welke methode je ook kiest, intervisie draait altijd om het versterken van je professionele vaardigheden, het vergroten van zelfkennis en het leren van en met elkaar.

voorbeelden van intervisievragen en casussen 

Op je werk loop je soms tegen dingen aan die je bezighouden of je werkplezier beïnvloeden. Dat kan gaan over samenwerken met collega’s uit andere teams, je persoonlijke ontwikkeling of je communicatieve vaardigheden.

In een intervisiecasus omschrijf je kort, in één of twee zinnen, je situatie en de vraag die je daarbij hebt. Bijvoorbeeld:

  • Ik vind het lastig om nee te zeggen. Daardoor neem ik te veel werk aan en voel ik me constant overbelast. Hoe kan ik dat veranderen?

  • De samenwerking met een collega in mijn team loopt stroef. Hoe kan ik hier effectiever mee omgaan?

  • Ik merk dat ik het spannend vind om constructieve feedback te geven. Wat houdt me tegen?

veelgestelde vragen

  • wat is intervisie?

    Intervisie is een gestructureerd groepsgesprek waarin vijf tot acht professionals samen een werkgerelateerde casus bespreken. Eén persoon brengt de casus in, de anderen stellen vragen, delen ervaringen en geven advies. Het doel is om nieuwe inzichten te krijgen en tot concrete oplossingen te komen.

  • welke onderwerpen worden besproken tijdens een intervisie?

    De casus gaat meestal over een werkgerelateerd probleem of vraagstuk. Dat kan iets praktisch zijn, zoals samenwerken met een lastige collega, maar ook iets persoonlijkers, zoals omgaan met werkdruk of het nemen van loopbaanstappen. Zelfs een mogelijke carrièreswitch kan een geschikt onderwerp zijn.

  • wat doet een intervisiebegeleider?

    De begeleider zorgt dat het proces soepel verloopt. Hij of zij bewaakt de tijd, legt elke stap van de gekozen methode uit en zorgt dat iedereen aan bod komt. Zo blijft de sessie veilig, gestructureerd en effectief.

  • wat is de 5-stappenmethode bij intervisie?

    De 5-stappenmethode is een populaire en duidelijke aanpak voor intervisie. Hierbij doorloop je samen deze stappen:

    • de inbrenger legt het probleem of de vraag kort uit;

    • de groep stelt verkennende vragen, zonder meteen oplossingen te geven;

    • samen wordt het kernprobleem vastgesteld;

    • ieder groepslid geeft advies of mogelijke oplossingen;

    • de inbrenger kiest wat hij of zij ermee gaat doen en maakt een actieplan.

    >> lees meer over de andere intervisiemethoden

     

  • wat is de incidentenmethode bij intervisie?

    Bij de incidentenmethode staat één concreet incident centraal. De inbrenger vertelt kort wat er is gebeurd en wat de vraag is. De groep stelt open vragen om het probleem scherp te krijgen, deelt vervolgens hun perspectief en geeft advies. Het is een methode die vooral geschikt is voor beginnende intervisiegroepen, omdat het proces helder en eenvoudig te volgen is.

    >> lees meer over de andere intervisiemethoden

     

  • wat is het verschil tussen intervisie en supervisie?

    Bij supervisie werk je één-op-één met een supervisor, die je begeleidt bij je persoonlijke of professionele ontwikkeling. Intervisie doe je in een groep, waarbij je leert van elkaars ervaringen, inzichten en adviezen.