We leven in een uitdagende tijd die ons dagelijks leven behoorlijk ontregelt. We willen iedereen bedanken die helpt alle sectoren in ons land draaiende te houden. Juist in deze tijd hebben we je inzet hard nodig. Samen met opdrachtgevers en met jou zorgen we ervoor dat werken veilig gedaan kan worden, uitgaande van de richtlijnen van het RIVM. Om gezondheidsrisico’s voor jezelf en voor anderen te beperken is het belangrijk om deze richtlijnen te blijven volgen. Wil je graag voor ons werken? Bekijk onze vacatures. Sollicitatiegesprekken doen we nu gewoon digitaal of telefonisch.
Werk je al voor Randstad en maak je je zorgen over het coronavirus? Bekijk dan eerst hieronder de veelgestelde vragen over het coronavirus en je salaris. Of neem contact met ons op.

#stayhealthy

7 veelgestelde vragen over het coronavirus en de maatregelen die we nemen

  • 1. welke maatregelen nemen wij?

    Randstad is een mensenbedrijf. Dagelijks werken we voor en met vele mensen. En de gezondheid van onze flexmedewerkers vinden we heel belangrijk. Voor jou gelden de maatregelen van het bedrijf waar je nu werkt. We hebben al onze opdrachtgevers gevraagd om ook voor jou als flexmedewerker passende maatregelen te treffen, in lijn met de richtlijnen van het RIVM en de overheid. 

    Ook bij Randstad volgen we de richtlijnen van het RIVM. We vragen je om deze richtlijnen ook op te volgen. Wijkt je opdrachtgever af van de richtlijnen van het RIVM? Neem dan altijd contact op met je contactpersoon van Randstad. 

  • 2. ik ben verkouden maar ik voel me niet ziek, moet ik mij ziekmelden?

    Bij milde verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden celsius meld je je niet ziek. Je mag ook niet naar het werk komen. Neem contact op met je contactpersoon van Randstad om te kijken of thuiswerken een mogelijkheid is. Als je je beter voelt en 24 uur lang geen gezondheidsklachten hebt gehad, kun je weer aan het werk. 

    Als thuiswerken geen optie is kun je samen met je contactpersoon van Randstad kijken naar een oplossing. Afhankelijk van je contract heb je wel of geen recht op doorbetaling van je uren.

  • 3. ik ben ziek, wat moet ik doen?

    Als je ziek bent, kun je niet werken. Je meldt je ziek zoals je dit altijd gewend bent. ‌

    • als je een uitzendovereenkomst hebt in fase‌ ‌A‌ ‌ontvang je ‌na‌ ‌2 ‌wachtdagen‌ ‌(waarvan‌ ‌1 dag‌ ‌is‌ gecompenseerd‌ ‌in‌ je ‌uurloon)‌ ‌een‌ ‌ziektewetuitkering‌ ‌van‌ ‌het‌ ‌UWV,‌ ‌met‌ een ‌aanvulling‌ ‌tot‌ ‌90% van je laatstverdiende loon.
    • heb je een arbeidsovereenkomst in fase B of‌ ‌C‌? Dan ‌krijg je ‌na‌ ‌1 wachtdag‌ ‌de‌ ‌ziekte-uren‌ ‌door‌ ons betaald‌.
  • 4. een gezinslid en/of huisgenoot is ziek, mag ik nog wel naar mijn werk?

    We volgen hierin de richtlijnen van het RIVM. Is een gezinslid en/of huisgenoot ziek? Dan vragen we je om thuis te blijven. Neem contact op met je contactpersoon van Randstad om te kijken of thuiswerken een mogelijkheid is. Is dit niet het geval? Dan kun je samen met je contactpersoon kijken naar een andere oplossing.

    Omdat we beroep doen op de NOW, gaan we je loon doorbetalen over de uren die jij niet hebt kunnen werken door de coronacrisis. Check deze vraag voor meer informatie. 

  • 5. ik kan gewoon blijven werken, maar ik maak me toch zorgen: hoe zit het met mijn veiligheid?

    We vinden het belangrijk dat je je goed en veilig voelt op je werkplek. Neem contact op met je contactpersoon bij Randstad om je zorgen te bespreken. Samen met de opdrachtgever kunnen we kijken naar een oplossing. 

    deze eenvoudige maatregelen kan je zelf nemen:

    • houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar
    • was je handen regelmatig met water en zeep
    • hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
    • gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze meteen weg
    • schud geen handen
  • 6. ik ben niet ziek, maar ik kan niet werken omdat ik geen opvang voor mijn kinderen heb?

    Het is belangrijk dat iedereen die kan werken, ook gaat werken. We vragen je om thuis goede afspraken te maken over de opvang van de kinderen. Mogelijk kan jouw partner wel thuis werken of kan de opvang worden gedeeld. Als dat niet kan, neem dan contact op met je contactpersoon van Randstad. 

  • 7. ik ben niet ziek, maar ik kan niet werken omdat ik moet zorgen voor een ziek kind?

    Je kunt dan aanspraak maken op kortdurend zorgverlof. Ga hierover in gesprek met je contactpersoon van Randstad.

9 veelgestelde vragen over je loon en toeslagen

  • 1. ik heb gehoord dat randstad een aanvraag doet voor de now, wat houdt dat in?

    De overheid heeft een regeling getroffen in verband met de coronacrisis: de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Met de NOW kunnen wij als werkgever een bijdrage krijgen van de overheid om werknemers door te betalen als zij door de coronacrisis niet of minder kunnen werken. Dit geldt ook voor werknemers met een flexibel contract. Deze regeling geldt vooralsnog t/m 31 mei 2020. 

    Randstad doet dus een beroep op deze regeling. Als jouw opdracht is stopgezet, niet wordt verlengd door de coronacrisis of jij door deze crisis minder uren kunt werken, betalen wij je loon in ieder geval t/m uiterlijk 31 mei 2020 door. Zo zorgen we er samen voor dat er zoveel mogelijk mensen aan het werk blijven. 

  • 2. mijn opdracht stopt omdat mijn opdrachtgever als gevolg van de coronacrisis geen werk heeft, heb ik recht op doorbetaling van loon?

    Als jouw opdracht is stopgezet als gevolg van de coronacrisis, betalen wij je loon in ieder geval t/m uiterlijk 31 mei 2020 door. Je ontvangt dan van ons over die niet gewerkte uren het laatstverdiende salaris, plus het gemiddelde van de eventueel door jou verdiende ploegen- en onregelmatigheidstoeslagen en indien van toepassing de adv-toeslag. 

  • 3. ik werk nog wel bij mijn opdrachtgever, maar daar kan ik door de coronacrisis minder uren werken. heb ik recht op doorbetaling van salaris van de overige, resterende uren?

    Als jij door de coronacrisis minder dan de overeengekomen uren kunt werken, betalen wij je loon in ieder geval t/m uiterlijk 31 mei 2020 door. Je ontvangt dan van ons over die niet gewerkte uren het laatstverdiende salaris, plus het gemiddelde van de eventueel door jou verdiende ploegen- en onregelmatigheidstoeslagen en indien van toepassing de adv-toeslag. 

  • 4. ik krijg doorbetaald maar heb geen werk als gevolg van de coronacrisis. mag ik een passend aanbod van randstad weigeren?

    We verwachten van je dat je - voor alle doorbetaalde uren - beschikbaar bent voor passend (vervangend) werk en dat ook accepteert. We vragen daarin enige flexibiliteit van je, zeker in deze bijzondere tijden. 

    Dat kan dus betekenen dat je ander werk moet doen, op andere tijdstippen, op een andere locatie en/of bij een andere opdrachtgever dan je gewend bent. Natuurlijk houden we daarbij zoveel mogelijk rekening met jouw wensen en mogelijkheden. Omdat we afhankelijk zijn van het werkaanbod bij onze opdrachtgevers kunnen we dat niet altijd beloven. Over gewerkte uren krijg je gewoon de beloning die geldt bij de opdrachtgever waarvoor je werkt. 

  • 5. ik krijg alsnog mijn salaris van randstad doorbetaald, maar ik heb al wel mijn ww-aanvraag gedaan: wat moet ik doen?

    Als jouw opdracht is stopgezet, niet wordt verlengd door de coronacrisis of jij door deze crisis minder uren kunt werken, betalen wij je in ieder geval t/m uiterlijk 31 mei 2020 door. Als jij de loondoorbetaling van Randstad accepteert, heb je geen recht op een WW-uitkering. Zolang UWV nog geen beslissing heeft genomen over jouw aanvraag kan je deze nog intrekken. Dat doe je door op het digitale wijzigingsformulier in Mijn UWV aan te geven dat je een nieuwe baan hebt gevonden per de hierboven genoemde datum. Doe dit zo snel mogelijk. 

  • 6. ik heb al een positieve beslissing van uwv over de ww-uitkering gekregen. ik heb nog geen geld ontvangen: wat moet ik doen om salaris via randstad te ontvangen?

    Als jouw opdracht is stopgezet, niet wordt verlengd door de coronacrisis of jij door deze crisis minder uren kunt werken, betalen wij je in ieder geval t/m uiterlijk 31 mei 2020 door. Je contactpersoon van Randstad neemt persoonlijk contact met je op. Zelf hoef je dus niets te doen om straks het salaris via Randstad te ontvangen. 

    Let wel even op je WW-uitkering. Als UWV heeft vastgesteld dat je recht hebt op een WW-uitkering wordt deze uitkering na afloop van de maand betaald, maar wel pas nadat je het digitale inkomstenformulier op Mijn UWV hebt ingevuld. Zolang je het formulier niet hebt ingevuld, wordt de betaling ook niet gedaan. 

    Heb je het inkomstenformulier nog niet ingevuld? En wil je wel loon via Randstad blijven ontvangen? Geef dan met het wijzigingsformulier op Mijn UWV aan dat je een nieuwe baan hebt gevonden met dezelfde ingangsdatum als de WW-uitkering. Met die informatie zal UWV vaststellen dat je niet werkloos bent en dus ook geen recht op de WW hebt.  

  • 7. ik heb al een positieve beslissing van uwv over de ww-uitkering gekregen en de uitkering is ook al betaald: wat moet ik doen om alsnog salaris van randstad te ontvangen?

    Als jouw opdracht is stopgezet, niet wordt verlengd door de coronacrisis of jij door deze crisis minder uren kunt werken, betalen wij je in ieder geval t/m uiterlijk 31 mei 2020 door. Je contactpersoon van Randstad neemt hierover contact met je op. Zelf hoef je dus niets te doen. 

    Je moet dan wel UWV laten weten dat je toch vanaf de ingangsdatum van je WW-uitkering werk hebt. En dus achteraf gezien onterecht een WW-uitkering hebt gekregen. Geef dat aan UWV door via het Wijzigingsformulier op Mijn UWV. UWV zal dan vaststellen dat je niet werkloos bent geworden en dus geen recht hebt op een WW-uitkering. Je zult de uitkering van de maand maart aan UWV moeten terugbetalen, je krijgt daar zelf bericht over.

  • 8. ik kan thuiswerken, maar wat betekent dit voor mijn reiskostenvergoeding?

    Of thuiswerken invloed heeft op je reiskosten hangt af van de afspraken met je huidige opdrachtgever. Mocht dit voor jou aan de orde zijn, hoor je dat via je contactpersoon van Randstad.

  • 9. ik werkte tot voor kort via randstad bij een bedrijf, maar door de coronacrisis is dat bedrijf plotseling gesloten en ben ik die baan kwijtgeraakt: moet ik nu bij randstad toepassing van de now aanvragen?

    Nee, zo is de regeling niet ingericht. Jij hoeft niets aan te vragen: Randstad regelt dit allemaal voor je. De NOW is geen individuele regeling voor werknemers, maar een collectieve subsidie voor werkgevers. Randstad  krijgt van de overheid een bedrag dat we gebruiken om zo veel mogelijk banen te behouden en mensen door te betalen die hun baan zijn kwijtgeraakt. Je contactpersoon van Randstad vertelt je hoe we hiermee omgaan en wat dit precies voor jou betekent.