Deze zogenaamde onboarding is doorslaggevend voor de retentie van personeel. Uit onderzoek van HR-onderzoeksbureau de Brandon Hall Group blijkt dat bedrijven met een goede onboarding 82% meer kans hebben dat nieuwe medewerkers na drie jaar nog steeds in dienst zijn. Daar komt bij dat wij uit eigen ervaring bij onze 65 MSP-opdrachtgevers weten dat een goede onboarding bijdraagt aan een hoge werknemerstevredenheid, betere prestaties, lagere kosten en een positieve bedrijfscultuur. Onze data bevestigen dat investeren in onboarding loont, zowel voor de korte (productiviteit en integratie) als voor de lange termijn (retentie en kostenbesparing). Daarom hebben we de onboarding van onze mensen zo sterk geprofessionaliseerd, dat we hiervoor in 2024 de Onboard Award van onboardingspecialist Appical (op basis van jury- en publieksstemmen) hebben gewonnen. Voorgaande winnaars waren onder andere PepsiCo en KPMG.
beloftes waarmaken
Gemeente Assen heeft kortom een uitstekende reden om haar onboarding naar een hoger niveau te tillen. Om ook intern waar te maken wat de organisatie extern belooft. En om daarmee de meest aantrekkelijke noordelijke overheidswerkgever te worden, waar mensen zich duurzaam thuis voelen. Het traject om te komen tot een (vernieuwd) onboardingprogramma bestaat uit vijf basisstappen. Over de invulling op detailniveau hebben in twee brainstormsessies diverse functionarissen meegedacht, waardoor het programma ook echt past bij gemeente Assen en uitvoerbaar is op alle niveaus. Een goed doordacht en inspirerend onboarding-programma draagt niet alleen bij aan het sneller thuis voelen binnen de organisatie, maar vergroot ook de betrokkenheid, het werkgeluk en het behoud van talent op de lange termijn.
de reis
Momenteel start de implementatie van het nieuwe programma, dat bestaat uit een gestructureerde reis van zes maanden waarin vier hoofddoelen centraal staan. Een reis die begint met een warm welkom (inclusief welkomstgeschenk) en alle benodigde informatie voor een vliegende start. Nieuwe medewerkers krijgen een persoonlijk inwerkplan, waarmee zij de gemeente Assen, hun baan en hun collega’s snel leren kennen. Aan het einde van het traject vindt er een evaluatiegesprek plaats met de nieuwe medewerker, die tevens via een evaluatieformulier aangeeft of en hoe de gestelde doelen zijn bereikt.
ambitie
Het is nog te vroeg om de getalsmatige resultaten af te zetten tegen de gedefinieerde doelen, maar Pieter Nieman, projectleider gemeente Assen, ziet een gestegen retentie met vertrouwen tegemoet: "Met het vernieuwde onboarding-programma sluiten we niet alleen aan bij onze ambitie om de beste noordelijke overheidswerkgever te worden, maar we zetten ook echt onze beloften om in actie. Het draagt bij aan een sterke start voor nieuwe medewerkers en versterkt ons 'samen' en 'in verbinding' gevoel als organisatie."
Herkent u de retentie-uitdaging van gemeente Assen? Om die reden interesse in een vrijblijvend oriëntatiegesprek met een van onze adviseurs? Neem dan contact met ons op.
grip op inhuur
