wat was ervoor nodig om ook echt bij KLM te mogen beginnen?
‘Ik moest een Engelse toets doen en mijn technische vaardigheden werden ook getest. Dat ging allemaal goed, waardoor ik officieel mocht starten. Het was midden in de zomer en dus was mijn school (ROC Amsterdam, red.) nog dicht. Ik heb toen alvast vier weken praktijktraining gehad in plaatwerk, boren en machinewerk. Ook moest ik de VCA-cursus doen. Die gaat over veiligheid, gezondheid en milieu. Nadat ik het examen haalde, kon ik aan de slag in de werkplaats en starten met school.’
hoe ziet een normale werkdag er voor jou uit?
‘We beginnen altijd om 07.00 uur en bespreken dan als eerst het plan voor de dag. Hoe ziet de overdracht eruit? Welke klussen zijn gisteren niet helemaal afgerond en moeten nu als eerst gedaan worden? Zodra we dat duidelijk hebben, gaan we aan het werk. We staan met zo’n veertig man in de werkplaats en dat is echt gezellig. Ik heb leuke collega’s waar ik veel mee kan lachen. Mijn dag eindigt om 15.30 uur. Dan schrijf ik de overdracht voor mijn collega en ga ik weer naar huis.’
"Het was inderdaad best wel een uitdaging. Ik sprak de taal ook nog niet zo goed als nu. Gelukkig was de samenwerking tussen KLM, het ROC en Randstad heel goed. " - Mohamad
je bent in een vreemd land en kent de taal nog niet goed, maar ondertussen moet je er wel werken en studeren. Hoe is het je gelukt om in twee jaar tijd je diploma te halen?
‘Het was inderdaad best wel een uitdaging. Ik sprak de taal ook nog niet zo goed als nu. Gelukkig was de samenwerking tussen KLM, het ROC en Randstad heel goed. Martine Schutten was mijn contactpersoon vanuit Randstad en bij haar kon ik eigenlijk met alles terecht. Dat was een fijn gevoel. En de combinatie van werken en leren vond ik prachtig. Zo kon ik op de dagen waarop ik werkte ook mijn Nederlands verbeteren. Uiteindelijk heb ik mijn diploma gehaald.’
nog even terug naar je verleden in het witgoed. De stap van wasmachines repareren naar vliegtuigen.. Die is toch enorm?
‘Haha nou, in het begin vond ik het best wel spannend. Het goedkoopste vliegtuigonderdeel is 500 euro; echt goed opletten dus. De eerste boodschap die ik op de werkvloer kreeg, was dat ik bij ieder onderdeel goed de handleiding moest lezen. Alles gaat om de veiligheid. Toch zijn er ook altijd begeleiders aanwezig die kunnen helpen. Werkelijk alles wat die zeggen, schrijf ik op om het thuis allemaal nog eens door te nemen. Zo leer ik steeds meer onderdelen en processen beter kennen.’
je bent pas 24 jaar oud. Wat zijn je ambities binnen KLM?
‘Ik wil straks de hbo-opleiding luchtvaarttechnologie gaan doen. Mijn Engels en Nederlands moeten eerst nog wat beter worden en daarna moet ik nog de 21 Plus Toets doen om toegelaten te worden. Het fijne is dat KLM mij bij deze uitdaging wil helpen.’
wat zou je tegen mensen willen zeggen die er ook aan denken om via dezelfde leerweg monteur bij KLM te worden?
‘Ja, gewoon doen! Het is zo’n groot en mooi bedrijf. Je kunt hier beginnen als monteur en eindigen als piloot. KLM helpt mij in mijn ontwikkeling. Zo investeren ze bijvoorbeeld in mijn taallessen. Echt, ik had hier in Nederland geen betere plek dan KLM kunnen vinden.’