Diemen, 6 maart 2019 – Randstad organiseert van 11 tot en met maart 15 de ‘Week van de Metaal’ in Noord-West Friesland. Het initiatief is bedoeld voor mensen die interesse hebben om te werken in de metaalindustrie. Drie Friese bedrijven openen hun deuren om mensen kennis te laten maken met het vak. In de regio is grote vraag naar gediplomeerde vakmensen. Toekomstige ‘mannen en vrouwen van staal’ krijgen via Randstad een opleiding en een tweejarig detacheringscontract.

week van de metaal

Wie wil weten hoe het is om te werken in de metaal is welkom bij Meijer Metal, Oostwoud International en Oreel Hallum. Op drie verschillende dagen worden daar rondleidingen gegeven en presentaties over werken in de metaal en het aangeboden opleidingstraject. Dat de bedrijven extra vakmensen goed kunnen gebruiken, blijkt uit het grote aantal openstaande vacatures in de metaalindustrie. Alleen al in Friesland staan momenteel zo’n 2.700 vacatures open in het vakgebied, voor functies als lasser, plaatwerker en metaalbewerker machinaal.

tekort aan vakmensen

Stephanie de Linde, HR-manager bij Oreel: “De technische sector kampt met een groeiend tekort aan vakmannen en vakvrouwen. Samen met de andere bedrijven geven we graag een inkijkje in ons vak. Alleen al bij Oreel werken we met honderd medewerkers en de modernste apparatuur, die voor 20% draait op duurzame energie. We realiseren elk onderdeel waar de klant om vraagt: van een propeller-roerwerk voor de zuivelindustrie tot een roestvrijstalen kast voor de NS.”

zicht op baan en bedrijven ontzorgen

Randstad speelt in op de behoefte aan meer technisch opgeleide vakmensen door maatwerkopleidingen aan te bieden in kansrijke beroepen. Het mes snijdt aan twee kanten: kandidaten krijgen een opleiding en doen twee jaar relevante werkervaring op en bedrijven worden ontzorgd. In samenwerking met andere opleiders faciliteert Randstad het opleidingstraject en helpt kandidaten bovendien met adviesgesprekken na te denken over hun toekomst en het uitstippelen van hun loopbaanpad.

van opleiding naar contract

In samenwerking met Friese Poort Bedrijfsopleidingen lopen kandidaten vier weken stage bij elk bedrijf, dus twaalf weken in totaal, in combinatie met een week theorie op school. Na afronding van deze periode ontvangen kandidaten een tweejarig detacheringscontract bij Randstad. Op dat moment starten kandidaten ook zelf een opleiding naar keuze, bijvoorbeeld plaatwerker, constructiebankwerker, lasser of verspaner. De opleiding bestaat uit een tweejarig leerwerktraject. Deelnemers gaan hierbij vier dagen in de week aan het werk en een dag in de week naar school. Het opleidingstraject start in april.

aanmelden bezoek bedrijven

Wie graag een bezoek brengt aan de bedrijven Meijer Metal, Oostwoud International en Oreel Hallum, kan zich aanmelden bij Patrick Scheepstra per e-mail of via 06 83 14 07 12.