DIEMEN, 5 april 2018 – Schiphol Group en Erasmus MC zijn vandaag benoemd tot meest aantrekkelijke werkgevers van 2018. Philips trad toe tot de Hall of Fame en is daarmee een van de twaalf meest aantrekkelijke werkgevers wereldwijd. De organisaties wonnen de award op basis van het Randstad Employer Brand Research onder 12.332 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar naar de aantrekkelijkheid van in totaal 478 bedrijven.

In dit onderzoek scoren werkenden en niet-werkenden werkgevers op onder andere primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden, carrièremogelijkheden, baanzekerheid en werksfeer. Respondenten gaven ook antwoord op de vraag welke aspecten van belang zijn om als werkgever aantrekkelijk gevonden te worden. Directeur arbeidsmarkt en MVO Marjolein ten Hoonte reikte de prijs uit: “De Randstad Award is een prijs om trots op te zijn. Het is als het ware een publieksonderscheiding, op basis van criteria die werkend Nederland belangrijk vindt.”

Schiphol Group scoorde bij werkend Nederland met name hoog op drie aspecten. Het wordt gezien als een bedrijf dat financieel gezond is, de nieuwste technologie gebruikt en interessante baan-inhoud biedt. De nummer twee in de Randstad Award ranking – KLM – scoorde goed op het criterium ‘goede reputatie’. ANWB  eindigde als nummer drie in de private sector.

In de publieke sector is Erasmus MC in Rotterdam de aantrekkelijkste werkgever. Daarbij scoorde de organisatie bovengemiddeld goed op het gebruik van de nieuwste technologie, heeft het een goede reputatie en is de baan-inhoud er interessant.

De nummers twee en drie van de ranking in de publieke sector zijn het Ministerie van Justitie en Veiligheid en TNO.

philips in hall of fame sterkste employer brands

Een speciale onderscheiding gaat dit jaar naar gezondheidstechnologiebedrijf Philips. De organisatie treedt toe tot de internationale Hall of Fame van de best presterende employer brands wereldwijd. Deze eervolle status krijgt Philips dankzij hun meerjarige positieve resultaten in het Randstad Employer Brand Research. Philips voegt zich bij de twaalf sterkste employer brands ter wereld met merken als Google, Microsoft, Audi, Ferrero, IKEA, Singapore Airlines en Mercedes Benz.

Philips was in de afgelopen vijf jaar reeds driemaal de beste werkgever van Nederland. In Nederland scoort Philips consistent uitzonderlijk hoog op aspecten als prettige werksfeer, interessant werk, goede reputatie en inzet nieuwste technologieën. De organisatie dankt haar succes aan een strategie die de ervaring van werknemers centraal stelt.

Suzanne Verzijden, Head of HR Philips Benelux:  ‘Als gezondheidstechnologiebedrijf zijn we iedere dag bezig om de levens van miljoenen mensen wereldwijd te verbeteren. Dit is een belangrijke reden dat men bij Philips wil werken. Daarnaast werken we multidisciplinair en internationaal, dat biedt ons talent de kans op uitdagende, diverse carrières. Ik ben trots op het feit dat de combinatie van onze prettige werksfeer, de groeimogelijkheden en focus op innovatie ervoor zorgt dat Philips geldt als een van de meest aantrekkelijke werkgevers ter wereld.’

over de randstad award

De Randstad Award is de jaarlijkse prijs voor de aantrekkelijkste werkgevers van Nederland; gekozen door het Nederlands publiek. Dit onderzoek voert Randstad al 18 jaar uit. De respondenten (mannen en vrouwen, werkend en niet-werkend in de leeftijd van 18 tot 65 jaar) kiezen uit de 478 grootste Nederlandse organisaties de aantrekkelijkste werkgevers. Onderzoeksbureau Kantar TNS heeft in november en december 2017 een representatief online panel van meer dan 12.332 respondenten een vragenlijst laten invullen. Het onderzoek geeft ook antwoord op de vraag welke aspecten van belang zijn om als werkgever aantrekkelijk gevonden te worden. Wereldwijd is het Randstad Employer Branding onderzoek gehouden onder 175.000 respondenten in 30 landen.

Het volledige Nederlandse Randstad Employer Brand Research 2018 is hier terug te vinden.