Diemen, 30 november - RiseSmart wordt Randstads nieuwe merk voor outplacement in Nederland. De dienstverlening biedt oplossingen voor door- en uitstroom van medewerkers, bijvoorbeeld door reorganisatie, boventalligheid of zoektocht naar werk vanuit een uitkeringssituatie. Het doel is mensen individueel begeleiden naar ander werk of een andere stap in hun loopbaan. De werkwijze is 60% sneller dan andere aanbieders, mede dankzij digitale en virtuele begeleiding door drie experts gedurende het hele traject. Technologie biedt meer ruimte voor persoonlijke aandacht en levert tijdwinst op voor deelnemers.

De service is overgenomen uit Silicon Valley in Amerika. 80% van de deelnemers vindt daar een nieuwe uitdaging tijdens het traject, waarvan 71% tegen hetzelfde of zelfs een hoger salaris. Met RiseSmart wil Randstad klanten en kandidaten meer gemak, snelheid en transparantie bieden. Bovendien resulteert de nieuwe aanpak in een efficiëntere werkwijze die meer tijd creëert voor het onderhouden van persoonlijk contact. Het digitale karakter van de service vereenvoudigt de zoektocht naar de coach die het best past bij de kandidaat. Dit is niet per se de coach die het dichtst in de buurt woont. Ook hoeven deelnemers de deur niet meer uit, waardoor zij kostbare tijd besparen.   

werkwijze

Kandidaten worden persoonlijk en digitaal gecoacht en ontvangen toegang tot een eigen portal. Bij aanvang van het traject krijgt iedere deelnemer drie experts die zich bezighouden met de loopbaantransitie. Allereerst een persoonlijke coach die medewerkers helpt bij het vinden van een nieuwe baan en alles wat daarbij komt kijken zoals netwerken, solliciteren en salarisonderhandelingen. Ten tweede een personal branding specialist die een cv, motivatiebrief en sterke online identiteit ontwikkelt. Tenslotte een jobhunter die wekelijks relevante vacatures, evenementen en contactpersonen aanlevert. Bovendien ontvangen deelnemers via de portal regelmatig vacatures die op een intelligente wijze worden gesorteerd, passend bij specifieke vaardigheden en behoeften.

abonnement voor het leven

Inge Dijkstra, Operationeel Directeur Randstad HR Solutions: “Tot het einde van het jaar werken we met ruim honderd kandidaten die een coachingstraject doorlopen. De eerste resultaten zijn goed, meer dan de helft van de kandidaten heeft al een nieuwe baan gevonden, de rest zit nog in een traject. De feedback die we tot nu toe ontvangen is positief, kandidaten waarderen de dienstverlening gemiddeld met een 8,7. Naast tijd- en plaatsonafhankelijk werken biedt RiseSmart overigens nog een ander voordeel. Een kandidaat krijgt een abonnement voor het leven. Dat betekent bijvoorbeeld dat de toegang tot de persoonlijke portal behouden blijft en iemand eens per jaar aanspraak kan maken op een coachingsgesprek en een check op het cv.”

meerwaarde voor werknemers

RiseSmart maakt gebruik van gepatenteerde technologie voor het vlot kunnen herplaatsen van medewerkers. Er is meer tijd voor persoonlijke begeleiding waardoor het eindresultaat verbetert. De service helpt mensen effectief naar een nieuwe baan via persoonlijke coaching en begeleiding met behulp van communicatiemiddelen zoals video, e-mail en chat. Daarnaast is voldoende ruimte voor persoonlijke ontwikkeling via webinars, e-learning en coachingsinstrumenten en digitale groepsactiviteiten. Virtuele coaching blijkt 32% effectiever om deelnemers een baan helpen te vinden (RiseSmart Job Seeker Report, 2015).