In drie weken ruim 600 aanmeldingen voor 100 banen in 100 dagen

DIEMEN, 23 januari 2017 – In slechts drie weken staan meer dan 600 enthousiaste kandidaten in de startblokken voor ‘100 dagen, 100 banen’. Dit initiatief maakt de diversiteit van werk op de huidige arbeidsmarkt zichtbaar. Eén uitverkorene ervaart 100 dagen achter elkaar een andere baan en doet daarvan online verslag. Een selectiecommissie beslist vandaag welke vier finalisten het aanstaande woensdag tegen elkaar opnemen. Op zes maart maakt Randstad de winnaar bekend.

Het doel van ‘100 dagen, 100 banen’ is inspireren, de verscheidenheid van werk etaleren en mensen bewuster maken van hun kansen op de arbeidsmarkt. Een filmcrew maakt dat zichtbaar door de ogen van een presentator. Praktisch elke denkbare baan gaat hij/zij ervaren, van maritiem onderzoeker tot glazenwasser en van cyber security expert tot pizzakoerier. De vier finalisten die vandaag doorgaan krijgen aanstaande woensdag allemaal een proefbaan als opdracht. Daar wordt een ‘100 dagen, 100 banen’ filmpje van gemaakt waar uiteindelijk iedereen binnen Randstad een stem op mag uitbrengen.

uiteenlopende motivaties voor deelname

Uit de inzendingen blijkt dat veel kandidaten willen leren welk werk bij hen past. Ze weten niet goed genoeg waarin zij uitblinken en zoeken naar mogelijkheden op de arbeidsmarkt. De jury is aangenaam verrast door de relatief grote groep aanmeldingen in slechts drie weken tijd. Ook de hoge kwaliteit van de filmpjes is opvallend. De inschrijving is inmiddels gesloten. Enkele reacties van deelnemers:

“Ik ben nu achttien. Dat betekent dat ik nog weinig ervaring heb op de arbeidsmarkt. Ik weet niet wat er allemaal te doen is en wat ik leuk vind. Ik merk dat veel mensen van mijn leeftijd hetzelfde reageren, als iemand hen vraagt: “wat wil je later worden? ”. Het antwoord is vaak “geen idee”. Het lijkt me leuk om door dit experiment al deze mensen hun perspectief te vergroten en duidelijk te maken: deze banen zijn er allemaal, ieder met voor- en nadelen.”

Na mijn bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen, premaster Journalistiek, verschillende bijbanen en een stage weet ik nog steeds niet helemaal wat voor een functie precies bij mij past en waar mijn talenten liggen. Deze uitdaging lijkt mij perfect om daarachter te komen.”

“Ik begrijp als geen ander de positie waarin veel mensen zich bevinden met betrekking tot het switchen of het vinden van een baan. Er zijn zoveel mogelijkheden en wat past nou het beste bij je? Deze vraag heb ik mijzelf ook het afgelopen jaar veel gesteld en vandaar mijn aanmelding.”

inspiratie van half maart tot eind juli

100 dagen, 100 banen inspireert werkzoekenden, werkenden, baan-oriënteerders, starters en studenten. Vanaf 14 maart tot eind juli is dagelijks een online verslag te zien van verschillende werkervaringen van de presentator op het YouTube kanaal van Randstad.

bedrijven welkom

De presentator doet verschillende branches aan, in verschillende regio’s, bij kleine ondernemingen en multinationals. Het zijn banen voor jong en oud en voor verschillende opleidingsniveaus. Randstad komt graag in contact met bedrijven die de presentator een dag willen ontvangen en kijkers een blik gunnen in het dagelijks reilen en zeilen van hun bedrijf. Bijvoorbeeld voor de baan van 3-D print programmeur, game designer en drone vlieger. Interesse? Meld u dan nu aan.