Factoren goed werkgeverschap verschillen per leeftijd

TNO en Schiphol aantrekkelijkste werkgevers 2016

Diemen, 20 april 2015 – Nederlanders vinden een aangename werksfeer nog steeds het belangrijkste voor de keuze en aantrekkelijkheid van een werkgever. De financiële gezondheid en flexibele werktijden winnen aan populariteit. Dit blijkt uit het jaarlijkse werkgever imago-onderzoek van Randstad onder 15.300 respondenten (mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar). Het belang van carrièremogelijkheden nam af onder respondenten, terwijl meer werknemers de ‘kwaliteit van het product’ belangrijk vinden als ze een nieuwe werkgever zoeken. Opleidingsmogelijkheden blijven belangrijk voor 16% van alle ondervraagde personen. Dit onderzoek is de basis voor het toekennen van de Randstad Award. Dit jaar zijn TNO en Schiphol de winnaars van deze award voor aantrekkelijkste werkgever van Nederland in de categorie profit en non-profit.

Er is een discrepantie tussen wat talent belangrijk vindt en hoe zij werkgevers hierop beoordelen. Talent in Nederland zoekt vooral een fijne werkomgeving en goede arbeidsvoorwaarden. Juist deze twee factoren komen niet voor in de top 10 van bedrijfseigenschappen, blijkt als de respondenten gevraagd wordt om bedrijven die ze kennen hierop te scoren. Er is veel meer aandacht voor zaken als salaris en baanzekerheid. Dat betekent dat Nederlandse werkenden wensen en wat organisaties in hun perceptie aanbieden geen goede match zien tussen hun wensen en wat organisaties in hun perceptie aanbieden.

De top 10 belangrijkste aspecten van goed werkgeverschap voor werknemers:

1. Aangename werksfeer                     65%
2. Salaris/arbeidsvoorwaarden            62%
3. Baanzekerheid                                 52%
4. Balans werk/privé                            43%
5. Financieel gezond                            42%
6. Flexibele werktijden                         40%
7. Interessant werk/inhoud                  40%
8. Goed bereikbare werklocatie          36%
9. Carrière mogelijkheden                   29%
10. Goede opleidingsmogelijkheden   16%

verschil ouderen en jongeren

Voor oudere Nederlandse werknemers, met veel ervaring en over het algemeen een stabiel opgebouwd (gezins)leven, zijn factoren als werksfeer, salaris, baanzekerheid en een financieel gezonde organisatie de belangrijkste drijfveren in de zoektocht naar een werkgever. Zij ervaren dat het, naarmate men ouder wordt, moeilijker is om een nieuwe baan te vinden. Zij geven prioriteit aan factoren als baanzekerheid en stabiliteit. Ook de werklocatie is belangrijk; de afstand tussen werk en wonen moet niet te groot zijn. De groep tussen 25 en 44 jaar zit in een levensfase waarin het ouderschap vaak een hoge prioriteit heeft. Flexibel kunnen werken wordt dan als zeer aantrekkelijk ervaren.

Jongere werkzoekenden (18-24 jaar) zijn relatief minder gefocust op sfeer, salaris, werkzekerheid en de balans tussen werk en privé dan oudere werknemers. Jongeren zoeken vooral werkgevers die een inhoudelijk interessante baan bieden, met goede opleidingsmogelijkheden en (internationale) carrièrekansen. Daarnaast vinden jongeren sterk management en imago belangrijker dan de oudere werkenden.

over het onderzoek t.b.v. Randstad Award

De Randstad Award is de jaarlijkse prijs voor de aantrekkelijkste werkgevers van Nederland; gekozen door het Nederlands publiek. Dit onderzoek laat Randstad al 15 jaar uitvoeren. De respondenten (mannen en vrouwen, werkend en niet-werkend in de leeftijd van 18 tot 65 jaar) kiezen uit de 353 grootste Nederlandse organisaties de aantrekkelijkste werkgevers.

Onderzoeksbureau ICMA  heeft  in oktober en november 2015 een representatief online panel van meer dan 15.300 respondenten een vragenlijst laten invullen. Het onderzoek geeft ook antwoord op de vraag welke aspecten van belang zijn om als werkgever aantrekkelijk gevonden te worden.

Factoren goed werkgeverschap verschillen per leeftijd