Philips en LUMC aantrekkelijkste werkgevers 2015

Aangename werksfeer en baanzekerheid belangrijkste arbeidsvoorwaarden

publicatiedatum: 

Diemen, 21 april 2015 – Nederlanders vinden werksfeer het meest bepalend of ze een werkgever aantrekkelijk vinden. Daarna komen het salaris en baanzekerheid. Dit blijkt uit het jaarlijkse werkgever imago-onderzoek van Randstad onder 16.703 respondenten (mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar). De grootste stijger in het onderzoek is de balans werk-privé. Dit onderzoek is de basis voor het toekennen van de Randstad Award aan Philips en LUMC voor aantrekkelijkste werkgever van Nederland in de categorie profit en non-profit. (De prijzen zijn vandaag uitgereikt in Ziggodome.)

Werknemers houden nog sterk vast aan de zekerheden van een vast contract. Werkgevers scoren goed als de werkgever goede arbeidsvoorwaarden biedt en inzet op het interessant houden van werk. 

De top vijf belangrijkste aspecten voor werknemers:

1.
2.
3.
4.
5.

Aangename werksfeer 
Salaris/arbeidsvoorwaarden    
Baanzekerheid        
Balans werk/privé        
Interessante banen    
68% 
67%
56%
46%
40%

Philips en LUMC komen dit jaar uit de bus als aantrekkelijkste werkgevers van 2015. Philips is aantrekkelijkste werkgever gezien in de profit sector. LUMC is dit in de non profit sector.

zekerheden niet toekomstbestendig

Het onderzoek voor de Randstad Awards ging dit jaar gepaard met onderzoek van TNS/NIPO over de toekomst van de arbeidsmarkt. De zekerheden van een vast contract zijn voor werknemers nog erg belangrijk, terwijl de arbeidsmarkt flexibeler wordt en ontwikkelingen als robotisering, globalisering en automatisering sterk toenemen. Het onderzoek van TNS/NIPO laat zien dat Nederland niet voorbereid is op deze ontwikkelingen. Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt van Randstad Groep Nederland: “Mensen zullen in de toekomst vaker wisselen van baan en meerdere functies bekleden. Ik roep werkgevers op hen de mogelijkheid te bieden zich te ontwikkelen. Werkgevers die niet investeren in de ontwikkeling van medewerkers zullen steeds meer als onaantrekkelijk werkgever worden gezien, hetgeen negatieve consequenties heeft voor het aantrekken van talentvolle medewerkers.” 

over het onderzoek t.b.v. Randstad Award

De Randstad Award is de jaarlijkse prijs voor de aantrekkelijkste werkgevers van Nederland; gekozen door het Nederlands publiek. Dit onderzoek laat Randstad al 15 jaar uitvoeren. De respondenten (mannen en vrouwen, werkend en niet-werkend in de leeftijd van 18 tot 65 jaar) kiezen uit de 359 grootste Nederlandse organisaties de aantrekkelijkste werkgevers. 
Onderzoeksbureau ICMA  heeft  in oktober en november 2014 een representatief online panel van meer dan 16.703 respondenten een vragenlijst laten invullen. Het onderzoek geeft ook antwoord op de vraag welke aspecten van belang zijn om als werkgever aantrekkelijk gevonden te worden.  Het volledige onderzoek is terug te vinden op www.randstad.nl/award

vragen van media? 

Journalisten met vragen over Randstad Nederland, persberichten of onderzoek kunnen contact opnemen met:

 

Joost Heeroma

Joost Heeroma
Sr. Communicatiemanager / Woordvoerder

T 020 569 13 02