Opleiding procesoperator met baangarantie leidt nieuwe kandidaten op

Randstad en VAPRO geven startschot van opleidingsklas procesoperator in Noord-Nederland

DIEMEN, 19 november 2014 - Jongeren weten vaak niet welke kansen de technieksector biedt op werk. Bovendien sluiten opleidingen in de techniek niet altijd goed aan bij de vraag in de markt. Zo is er een groot tekort aan procesoperators. Om hier een oplossing voor te vinden hebben Randstad Techniek en VAPRO een opleidingstraject opgezet dat jongeren versneld opleidt tot procesoperator en hen na afloop direct een baan biedt. Met veel succes. De eerste opleidingsklas vol aanstormende techniektalenten is inmiddels gestart in Assen. De deelnemers zijn afkomstig uit Friesland, Groningen en Drenthe. De jongeren krijgen de kans een MBO-3 diploma te halen, om vervolgens aan een detacheringsjaar te beginnen.

Zo’n 250 belangstellenden toonden hun interesse in de opleiding procesoperator in Assen. Uiteindelijk zijn er 20 kandidaten door Randstad en VAPRO geselecteerd om door te stromen naar de opleidingsklas. De opleiding duurt in totaal 40 weken. Eerst is er 25 weken lang een intensief lesprogramma, waarna een fulltime stage van 15 weken volgt bij een erkend leerbedrijf. Nadat deze stageperiode succesvol is afgerond, voldoen de kandidaten aan alle voorwaarden voor het diploma procesoperator op MBO 3-niveau. Daarna kunnen de kandidaten doorgroeien en volwaardig ‘vakvolwassen operator’ worden.

schaarste procesoperators

De procesoperator heeft een cruciale rol in alle productieprocessen van zowel de (petro)chemische-, de farmaceutische- als de levensmiddelenindustrie. Ook in bijvoorbeeld  energie- en kerncentrales en schakelinstallaties zijn procesoperators nodig.

Christiaan Smilde directeur van Randstad Techniek is zeer trots op de verlenging van de samenwerking met de VAPRO. “Procesoperators zijn schaars en er zijn genoeg jongeren op zoek naar werk. Hoe mooi is het dat we deze jongeren een perspectief kunnen bieden met een opleiding met baangarantie en we tegelijkertijd werkgevers blij maken met goed opgeleide procesoperators.” Ook Theo Seip directeur van VAPRO is blij met de tweede editie van de opleiding. “Door de samenwerking komen we tot een passende oplossing voor de mismatch in vraag en aanbod van technisch opgeleid personeel. Randstad heeft het netwerk aan werkgevers en wij bieden de passende opleiding. Een zeer waardevolle samenwerking voor de schaarste op de arbeidsmarkt.”

Kandidaten kunnen zich nog aanmelden voor opleidingen op diverse plekken in het land. Voor informatie en aanmeldingen kunnen kandidaten terecht op:  http://www.randstad.nl/werknemers/opleidingen/vapro