Meer dan 10.000 jongeren op weg geholpen naar werk

2.873 deelnemende jongeren
9.829 vacatures ingevuld door jongeren
2.132 jongeren nog in procedure

Diemen, 9 oktober 2014 – Meer dan 10.000 jongeren zijn de afgelopen vijf weken op weg geholpen naar werk. Dat gebeurde tijdens de 33 Jeugd op Zoek evenementen en middels de vele hulpmiddelen die Randstad online en via intercedenten aanbood in het programma Jeugd op Zoek. Het programma heeft de afgelopen weken jongeren volop bagage meegegeven om hen een betere kans op de arbeidsmarkt te bieden. Grootste struikelblok voor jongeren, zo blijkt, is dat het CV niet goed is opgebouwd en jongeren zichzelf niet goed weten te presenteren. De afgelopen vijf weken hebben 2.873 jongeren tijdens de evenementen 203 werkgevers ontmoet, zijn er 2.892 cv’s gecheckt en 976 LinkedIn profielen verbeterd, hebben 1.545 jongeren een professionele foto laten maken en namen 1.306 jongeren deel aan een van de workshops. Op deze manier zijn jongeren een stap dichterbij hun eerste baan gebracht.

Mirjam Sterk en Randstad sluiten vandaag de tweede editie van Jeugd op Zoek af. Tijdens het programma zijn 9.829 vacatures ingevuld door jongeren. 2.132 jongeren zijn nog in procedure. Een verbetering van het resultaat van vorig jaar toen de teller na vijf weken op 8.281 stond. Van deze jongeren is 78% nog steeds aan het werk.

talent genoeg

Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt Randstad Nederland: “Er is heel veel jong talent dat werkgevers goed kunnen gebruiken, maar niet vinden. Ze vallen niet op bij werkgevers omdat ze zichzelf niet goed genoeg aanprijzen of omdat ze eenvoudigweg hun cv niet goed genoeg op orde hebben. Bovendien moeten jongeren veel meer op pad gaan en netwerken. Een groot deel van de banen wordt namelijk niet gepubliceerd, maar wordt via-via ingevuld. Ik zie het als onze verantwoordelijkheid deze talenten verder te helpen, voor de jongeren en voor de BV Nederland.” Een deel van de jeugdwerkloosheid wordt veroorzaakt door een mismatch op de arbeidsmarkt en jongeren kiezen voor studies waar te weinig werk voor is of die niet goed bij hen passen, vindt Mirjam Sterk. “Ook beheersen jongeren niet altijd de vaardigheden waar werkgevers om vragen of waar een steeds flexibeler wordende arbeidsmarkt om vraagt. Dat was een van de redenen om Jeugd op Zoek uit te breiden met sollicitatietrainingen, CV-checks en het verbeteren van je LinkedIn-profiel.”

van productiemedewerker tot salesmedewerker

Het aantal jongeren dat in de leeftijdscategorie 18 t/m 26 jaar aan het werk is geholpen, is het grootst in de provincie Zuid-Holland. Daar zijn 1.950 jongeren aan de slag. Daarna volgen provincie Noord-Holland en provincie Gelderland. Vacatures worden aangeboden op verschillende niveaus, zowel VMBO, MBO, HBO als WO en in diverse branches zoals industrie, zakelijke dienstverlening, logistiek en horeca. De vacatures lopen uiteen in functiecategorie. Zo is er veel werk voor jongeren als productiemedewerker, logistiek medewerker en bediening in de horeca, maar ook administratief medewerkers en salesmedewerkers zijn geworven onder jongeren. 45 procent van de geplaatste jongeren is 31 - 40 uur per week aan het werk.