Jeugd op Zoek zet werkloze jongeren in schijnwerpers

DIEMEN, 3 september 2014 - Randstad en Mirjam Sterk, ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid, starten vandaag het programma Jeugd op Zoek. De partners vestigen de komende vijf weken de aandacht op het thema jeugdwerkloosheid. In de schijnwerpers staan 122.000 (CBS, augustus 2014) jongeren die momenteel werk zoeken. De samenwerkingspartners koppelen vijf weken lang werkzoekende jongeren aan bedrijven, voorzien hen van extra bagage op weg naar werk en zetten werkgevers aan te investeren in jong talent.

Jeugd op Zoek zet werkloze jongeren in schijnwerpers

Het gezamenlijk aanpakken van werkloosheid onder jongeren is hard nodig, want jeugdwerkloosheid is met 15,1% (CBS, augustus 2014) nog ongekend hoog in Nederland. Marjolein Ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt Randstad Nederland. “Hoewel negen van de tien werkgevers de arbeidsmarktpositie van jongeren zorgwekkend vindt, heeft slechts 8% van de werkgevers specifiek beleid voor jongeren, zo blijkt uit onderzoek van Randstad onder 700 werkgevers. Kortom, alle reden om de komende periode er alles aan te doen om jongeren op weg te helpen naar werk.”

wel degelijk ruimte voor talent

Vorig jaar vond de eerste editie plaats van Jeugd op Zoek. “78% van de jongeren die vorig jaar via het programma Jeugd op Zoek werk vond, is nog steeds aan de slag. Marjolein ten Hoonte: “Dat is voor ons het bewijs dat het bedrijfsleven uiteindelijk jong talent graag inzet. Dit motiveert ons ook nu weer de schouders eronder te zetten. We doen dat in intensieve samenwerking met het team van Mirjam Sterk, het bedrijfsleven en gemeenten”.
“Dit is de periode waarbij veel jongeren die voor de zomervakantie hun diploma hebben gehaald, op zoek gaan naar werk. Daarom is het goed dat ‘Jeugd op Zoek’ nú van start gaat om jongeren aan werk te helpen en hen beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt van de toekomst. Die arbeidsmarkt is aan flexibilisering onderhevig en dat vereist andere competenties en werkhouding van jongeren”, aldus Mirjam Sterk.

werkzoekende jongeren in de schijnwerpers

Van 3 september tot en met 8 oktober onderneemt Randstad tal van acties om werkzoekende jongeren in de schijnwerpers te zetten:

Regionale Jeugd op Zoek evenementen
Vanaf 9 september organiseert Randstad veelal met gemeenten een dertigtal regionale evenementen. Jongeren worden in heel Nederland geholpen bij het vinden van werk en jongeren en werkgevers worden met elkaar in contact gebracht. Verspreid in Nederland zijn er o.a. speeddates tussen jongeren en werkgevers, banenbeurzen, sollicitatietrainingen en kledingadvies, workshops solliciteren via social media en advies van de LinkedIn dokter.

Pop-up stores NS-stations
Op 18 september is Jeugd op Zoek landelijk aanwezig in tien pop-up stores in NS-stations. In de pop-up stores komen jongeren en werkgevers bij elkaar en krijgen jongeren uitgebreid advies in hun zoektocht naar werk.
De pop-up stores zijn te vinden in: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Leiden, Eindhoven, Groningen, Amersfoort en onder voorbehoud: Utrecht, Leeuwarden en Zwolle.

• Zeventien uur per dag cv-checks op maat
Tijdens de gehele programmaperiode biedt Randstad dagelijks online cv-checks aan, ook in avonduren en weekenden (doordeweeks van 6.00 – 23.00 uur en op zaterdag van 7.00 – 18.00 uur). Jongeren krijgen direct verbetersuggesties voor hun cv en een overzicht van vacatures die passen bij hun profiel.

• Jeugd op Zoek ambassadeurs
Tijdens het programma volgt Randstad zes Jeugd op Zoek ambassadeurs. Deze zes ambassadeurs zijn zelf ook op zoek naar werk en vormen het ‘gezicht’ van jeugdwerkzoekenden in Nederland. Profielen van de ambassadeurs en hun ervaringen tijdens de zoektocht naar werk zijn te vinden op www.randstad.nl/jeugdopzoek
Het actuele programma van Jeugd op Zoek is te vinden op www.randstad.nl/jeugdopzoek.
Jeugd op zoek vindt plaats van 3 september tot en met 8 oktober.

Bijlage:
Programma regionale evenementen Jeugd op Zoek