Tussenstand Jeugd op Zoek na drie weken: 5396 jongeren aan het werk

Diemen, 19 september 2013 – Het programma Jeugd op Zoek heeft alweer de derde week achter de rug. De teller van jongeren die aan het werk zijn is opgelopen tot 5396 jongeren. Vanaf de start van het programma op 28 augustus stellen werkgevers en Randstad alles in het werk om zoveel mogelijk jongeren aan de slag te helpen. Bedrijven kunnen jongeren perspectief bieden door hen die eerste werkervaring te bieden. Vacatures worden aangeboden op verschillende niveaus, zowel LBO, MBO als HBO, en in diverse branches zoals industrie, logistiek, horeca en de overheid.

In Zuid-Holland, Noord-Holland en Gelderland zijn de meeste jongeren aan het werk geholpen. De vacatures lopen uiteen in functiecategorie en opleidingsniveau, zo is er veel werk voor jongeren als administratief assistent, magazijnmedewerker, postsorteerders, maar ook sjouwers, hosts of bijrijders worden gevraagd. Het grootste percentage van de jongeren is 31-40 uur per week aan het werk.

jeugdwerkloosheid topprioriteit in Nederland

Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt Randstad: “5396 jongeren aan het werk is natuurlijk een mooi resultaat, maar we zijn er zeker nog niet. In deze markt is het lastig om vacatures los te krijgen, maar we krijgen nog steeds enthousiaste reacties van bedrijven die het initiatief toejuichen en vacatures beschikbaar stellen. Met onze ambitie van 10.000 jongeren aan het werk hebben we natuurlijk hoog ingezet, maar heel onze organisatie werkt er heel hard aan om dit te gaan halen. We doen dan ook wederom een oproep aan werkgevers in Nederland, want we hebben hen nodig om jongeren een kans te geven in hun bedrijf. We hopen samen met hen onze ambitie te halen en echt die jongeren op weg te helpen in hun werkend leven. Dat is met bijna 150.000 werkzoekende jongeren hard nodig. ”

Jeugd op Zoek bus

Vanwege het grote aantal aanmeldingen van bedrijven rijdt de Jeugd op Zoek bus nog tot 11 oktober door Nederland om jongeren kennis te laten maken met het bedrijfsleven. Want ook na de programmaperiode blijft Randstad iedere dag bezig met het aan werk helpen van jongeren. Zo rijdt de bus vandaag in de Europoort en vrijdag in de regio Veenendaal. Ook volgende week doet de bus verschillende regio’s in Nederland aan. Jongeren krijgen trainingen en kunnen direct solliciteren op beschikbare vacatures. Op 3 oktober wordt het programma Jeugd op Zoek afgesloten in Den Haag.