Philips en TNO winnaars Randstad Award meest aantrekkelijke werkgever 2014

Diemen, 23 april 2014 – Geld en zekerheid zijn, ondanks economisch herstel, voor de Nederlandse werknemers steeds belangrijker. Werksfeer en balans werk-privé worden ten opzichte van vorig jaar minder belangrijk gevonden. Dat blijkt uit het jaarlijkse werkgever imago-onderzoek van Randstad onder 13.501 mannen en vrouwen (tussen 18 en 65 jaar). Dit onderzoek is de basis voor het toekennen van de Randstad Award voor meest aantrekkelijke werkgever van Nederland. Philips en TNO zijn dit jaar de winnaars van de Award voor profit en non-profit. De Awards zijn vandaag uitgereikt op het hoofdkantoor van Randstad.

Het onderzoek schetst een beeld van de werknemer die het belangrijk vindt zijn baan te behouden bij een betrouwbare werkgever. De inhoud van die baan moet interessant zijn om langer bij dezelfde werkgever te blijven. Zaken als reisafstand, opleidingsmogelijkheden en MVO-beleid worden minder belangrijk geacht.

De top 5 belangrijkste aspecten voor werknemers:

1. Aangename werksfeer 67%
2. Salaris/arbeidsvoorwaarden 67%
3. Baanzekerheid 55%
4. Balans werk/privé 44%
5. Interessante banen 41%

winnaars Randstad Award 2015
Irene van den Broek van TNO en Henk Valk van Philips Healthcare nemen de Randstad Award in ontvangst. v.l.n.r Mw. Irene van den Broek, directeur HR TNO, Ton Hopmans, directeur HR Randstad Nederland, Henk Valk, general manager Philips Healthcare

baanzekerheid in verhouding tot flexibele arbeidsmarkt

Baanzekerheid is voor werknemers dus belangrijk. Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt van Randstad Nederland geeft aan dat er juist een verschuiving moet komen van baanzekerheid naar werkzekerheid. “De arbeidsmarkt wordt steeds flexibeler en mensen moeten zich daar op voorbereiden. Het gaat daarbij niet zo zeer om baanzekerheid bij één bedrijf, maar te blijven ontwikkelen zodat je aan het werk blijft. Bedrijven moeten ruimte geven voor die ontwikkeling en werknemers de kans bieden zich te ontwikkelen zodat ze ook een volgende werkgever kunnen vinden.“

over het Randstad Award onderzoek

De Randstad Award is de jaarlijkse prijs voor de meest aantrekkelijke werkgever van Nederland; gekozen door het Nederlands publiek. Dit onderzoek laat Randstad al 14 jaar uitvoeren. De respondenten (mannen en vrouwen, werkend en niet-werkend in de leeftijd van 18 tot 65 jaar) kiezen uit 285 grote Nederlandse organisaties de meest aantrekkelijke werkgever. Deze groep van bedrijven is samengesteld op basis van een willekeurige selectie uit het totaal bestand van organisaties in Nederland met meer dan 1000 medewerkers.

Onderzoeksbureau ICMA heeft in oktober en november 2013 een representatief online panel van meer dan 13.500 respondenten een vragenlijst laten invullen. Het onderzoek geeft ook antwoord op de vraag welke aspecten van belang zijn om als werkgever/baan aantrekkelijk gevonden te worden. Het volledige onderzoek is terug te vinden op www.randstad.nl

winnaars Randstad Award 2014

noot voor de redactie

Ricardo Semler neemt vandaag tijdens de Randstad Award deel aan het BNR-debat Work in progress. Het debat vindt plaats op het hoofdkantoor van Randstad Nederland in Diemen. Dit debat kan niet worden bijgewoond, maar op donderdag 24 april wordt een compilatie van het debat uitgezonden van 19.30 tot 20.30 uur op BNR Nieuwsradio. Tijdens de bijeenkomst zal de Braziliaan zijn bedrijfsvoering uit de doeken doen en is er ruimte voor discussie.