Binnen vijf weken 10.000 jongeren aan het werk

Diemen, 28 augustus 2013 – Vandaag starten Randstad en Mirjam Sterk, Ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid, het programma ‘Jeugd op Zoek’. Binnen vijf weken worden 10.000 jongeren aan werk geholpen.

Nederland kent momenteel een hoge werkloosheid. Ook jongeren worden hard getroffen. De jeugdwerkloosheid bedraagt nu 17%. Dat zijn in totaal 148.000 werkzoekende jongeren. Met het programma ’Jeugd op Zoek’ zet Randstad zich samen met Mirjam Sterk extra in voor deze groep. Vandaag hebben zij een convenant ondertekend om in vijf weken tijd 10.000 jongeren aan werk te helpen. Die afspraak hebben zij direct in praktijk gebracht. Randstad, Mirjam Sterk en de ‘Jeugd op Zoek ambassadeurs’, zijn langs geweest bij Eneco in Rotterdam. Eneco helpt jaarlijks tientallen jongeren aan het werk, in bijvoorbeeld technische functies, of bij de klantenservice.

Mirjam Sterk: “Juist nu na de vakantie komen jongeren die net hun diploma hebben gehaald de arbeidsmarkt op. Dit is het moment om de handen ineen te slaan. Ik ga graag samen met Randstad aan de slag om jongeren en werkgevers te matchen. Er is maar één werkgever nodig voor een goede start! En goed voorbeeld doet volgen!”

helpen aan eerste baan

In tijden van krimp maken veel organisaties de overweging kosten te besparen, ook personeelskosten. Dat treft vaak jongeren die net de arbeidsmarkt op komen. Startersbanen liggen niet voor het oprapen. Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt Randstad Nederland: “Met het programma ‘Jeugd op Zoek’ vragen we aandacht voor dit maatschappelijke probleem. Werk is essentieel in het leven van een mens. Wij geloven in de groei van mensen en organisaties en de prachtige ambities van een generatie die staat te popelen om de arbeidsmarkt te betreden. We zien dat de jongeren vooral geholpen moeten worden aan een eerste baan. Vervolgens vinden ze hun weg vaak wel. Met dit programma willen we hier voor gaan zorgen, samen met de overheid en onze opdrachtgevers.”

Van 28 augustus tot en met 30 september 2013 onderneemt Randstad een reeks van acties om jongeren in heel Nederland te helpen bij het vinden van werk:

Jeugd op Zoek ambassadeurs

Tijdens het programma volgt Randstad vijf Jeugd op Zoek ambassadeurs. Deze vijf jonge talenten geven alle jongeren in Nederland die op zoek zijn naar een baan een gezicht. Gedurende het hele programma zijn Guy de Wilde, Eleni Achilleos, Marije Teppema, Nicky de Vogel en Shirien Molaï via www.Randstad.nl/jeugdopzoek te volgen in hun zoektocht naar werk.

tools, tips en tricks

Jongeren krijgen bij Randstad extra bagage mee in de vorm van sollicitatietrainingen, online tools om te ontdekken wat voor werk bij hen past en tips om positief op te vallen in het sollicitatieproces.

tour langs bedrijven

Vanaf 9 september rijdt de Jeugd op Zoek Bus door heel Nederland. Met deze bus reizen Randstad en werkzoekende jongeren langs werkgevers in Nederland, op zoek naar een baan. Ook krijgen de jongeren in de bus trainingen en tips.

‘Adoptiejongeren’

Alle medewerkers van Randstad, van intercedent tot HR directeur, zullen ieder op hun eigen manier een bijdrage leveren om een aantal werkzoekende jongeren aan het werk te helpen.

supporter van de Jeugd

Op de website randstad.nl/jeugdopzoek vertellen verschillende bedrijven hoe zij de jeugd en het programma ‘Jeugd op Zoek’ omarmen. Ze leggen uit wat zij concreet doen voor jongeren en waarom jonge talenten essentieel zijn binnen hun bedrijf.

Jeugd op zoek

Randstad en Mirjam Sterk (Ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid) aan de slag om jongeren aan werk te helpen. Vlnr: Marjolein ten Hoonte (directeur Arbeidsmarkt Randstad Nederland), Chris Heutink (algemeen directeur Randstad Nederland), Shirien Molai-Nabie (Jeugd op Zoek Ambassadeur), Eleni Achilleos (Jeugd op Zoek Ambassadeur), Guy de Wilde (Jeugd op Zoek Ambassadeur), Mirjam Sterk (Ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid).