personal assistant vacatures

  • Wolfheze
  • € 12,79 - 19,88 per uur
  • 8 - 36 uur
  • MBO, HAVO, VWO
  • Pro Persona
  • Wolfheze
  • € 12,79 - 19,88 per uur
  • 8 - 36 uur
  • MBO, HAVO, VWO
  • Pro Persona
  • Capelle aan den IJssel
  • € 2.500 - 3.000 per maand
  • vast dienstverband
  • 32 - 40 uur
  • MBO, HAVO, VWO

Als personal assistant ben je de rechterhand van een hooggeplaatst persoon binnen een organisatie. Je assisteert, plant en regelt werkzaamheden voor iemand anders, zodat diegene zich kan focussen op zijn of haar werk en de belangrijkste taken. Je beheert de agenda, neemt de telefoon aan, plant vergaderingen en verzamelt de juiste informatie zodat jouw baas, bazin of manager goed voorbereid aan de dag begint. 

Personal assistants kom je tegen in allerlei werkvelden. In het zakenleven, maar ook bij overheden, in de mode- en sportwereld of bij mensen thuis. Bovendien hebben veel beroemdheden ook personal assistants. Genoeg mogelijkheden dus! 

wat doet een personal assistant?

Als personal assistant ben je verantwoordelijk voor:

  • beheren van de agenda en mailbox

  • communicatie met klanten, partners en relaties

  • voorbereiden van vergaderingen en besprekingen 

  • klanten ontvangen

  • regelen van vervoer of reizen

  • meedenken over beslissingen

  • helpen bij facilitaire 

Als fulltime personal assistant ga je gemiddeld tussen de 2.527 en 3.014 euro bruto per maand verdienen. Per jaar is dat 33.240 euro bruto, wanneer je 40 uur per week werkt. Als flexmedewerker verdien je ongeveer 16,00 euro per uur.

Dit is gebaseerd op cijfers van de Randstad-salarischecker. Deze tool berekent het gemiddelde loon van flexmedewerkers die als personal assistant via Randstad aan het werk zijn. Leeftijd, locatie of eventuele bonussen zijn hierin niet meegenomen.

Wil je meer weten over wat je gaat verdienen als personal assistant? Vul dan de salarischecker snel zelf even in en ontdek wat je waard bent!  
Benieuwd wat je netto overhoudt van dat salaris? Of weet je wat je netto wilt verdienen en wil je berekenen welk brutosalaris daarbij past? Check het in onze bruto netto calculator.

secundaire arbeidsvoorwaarden

Er is geen aparte cao voor personal assistants, maar afhankelijk van de sector waarin je werkt kan er wel een cao zijn die op jouw functie van toepassing is. Bijvoorbeeld wanneer je voor een gemeente (cao gemeenten) of andere overheidsinstantie werkt (cao Rijk). 

In het bedrijfsleven zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden opgenomen in je contract. Aangezien je als personal assistant veel moet bellen en mailen krijg je meestal een laptop en telefoon van de zaak. Werk je op kantoor of moet je naar locaties of afspraken? Dan krijg je vaak ook reiskostenvergoeding. Check dit goed voordat je aan de slag gaat als personal assistant. 

Heb je al enige ervaring opgedaan als personal assistant en lijkt het jou gaaf om meer verantwoordelijkheden op je te nemen? Als personal assistant zijn er verschillende doorgroeimogelijkheden. We hebben ze voor je op een rijtje gezet:

  • directiesecretaresse: lijkt het je gaaf om te werken voor een directeur of directrice? Bij een groot bedrijf of in een specifieke branche? Als directiesecretaresse ben je de rechterhand van iemand uit de directie. Je bent zijn of haar visitekaartje, kan zelfstandig beslissingen nemen en werkt heel erg professioneel

  • management assistant: is de rechterhand van een directeur, directrice of meerdere managers. Als management assistant werk je meestal in het bedrijfsleven of voor de overheid. Je hebt de agenda en mailbox onder controle, neemt tussendoor de telefoon aan, maakt afspraken én bereidt vergaderingen voor. Soms ben je ook verantwoordelijk voor het betalen van facturen en het opstellen van offertes. Wat kan je eigenlijk niet?

  • projectmedewerker: heb je een aantal jaar ervaring opgedaan binnen een organisatie als PA? Dan kan je wellicht doorgroeien naar een baan als projectmedewerker

  • eventmanager: heb je als personal assistant ervaring met het organiseren van events en wil je hier in doorgroeien? Dan kun je misschien aan de slag als eventmanager

  • zelfstandig ondernemer: ben je ondernemend en zou je graag voor verschillende opdrachtgevers willen werken? Dan kan je als personal assistant ook heel goed voor jezelf beginnen. Dit klinkt misschien als een grote stap, maar in praktijk valt dit reuze mee. Met een flinke dosis zelfvertrouwen, enige ervaring en de juiste contacten kom je een heel eind!

Wil jij je doorgroeimogelijkheden vergroten? Ga dan aan de slag met je persoonlijke ontwikkeling. Ook kijken we graag samen met je naar je loopbaanontwikkeling. Bekijk de tests, tips en trainingen

Er zijn verschillende soorten personal assistants met uiteenlopende taken. Dit is afhankelijk van het werk van de persoon die je ondersteunt. Lees hier meer over de mogelijkheden die je hebt als personal assistant:

  • nanny: met jouw zorgzame karakter help je werkende ouders uit de brand. Je past op de kinderen, voert huishoudelijke taken uit en geeft structuur aan een gezin. Als nanny ben je een reddende engel

  • secretaresse: is vergelijkbaar met een functie als management assistant. Als secretaresse of secretaris verricht je voornamelijk secretarieel werk voor directieleden en managers. Denk aan het bijhouden van de agenda, notuleren van vergaderingen, ontvangen van bezoek en regelen van lunches en zakenreizen. Een organisatorische duizendpoot dus!

  • legal assistant: heb jij juridische kennis en houd je van regelen en organiseren? Dan kan je aan de slag als legal assistant. Bijvoorbeeld op een advocatenkantoor, waar je voorbereidende werkzaamheden doet en advocaten administratief werk uit handen neemt

  • virtual assistant: als virtual assistant ben je een rechterhand op afstand. Als virtual assistant voer je (grotendeels) dezelfde taken uit als een personal assistant op locatie. Zo lang je een laptop, telefoon en een werkplek hebt, kan jij aan de slag

  • receptioniste: als receptioniste ben je niet een personal assistant, maar assistant van de hele organisatie! In deze rol ontvang je gasten en zorg je ervoor dat planningen in orde zijn. En natuurlijk kan iedereen altijd bij je terecht voor vragen! 

  • administratief medewerker: in deze rol ben je eigenlijk assistent van iedereen binnen het bedrijf. Jij zorgt ervoor dat alle administratie altijd goed geregeld is, zodat anderen zich kunnen richten op hun werk

  • hostess: een hostess ontvangt gasten bij een organisatie. Een echte gastvrouw of gastheer dus! Hostesses werken bijvoorbeeld bij een hotel, restaurant, theater, bank, reisorganisatie of evenement

Een ding is zeker: als personal assistant ben je onmisbaar en neem je bergen werk uit handen. Wat dat werk precies is, hangt af van de sector waarin je werkt en wat jouw baas of manager doet. De volgende zaken zijn in ieder geval goed om te weten:

dit is je takenpakket als assistant

  • beheren van de agenda en mailbox

Je maakt afspraken, houdt rekening met reistijd en plant werkzaamheden in. Daarnaast beantwoord je e-mails en onderhoud je telefonisch en per mail contact met klanten, partners en andere relaties. Dankzij jou weet de directeur of manager precies welke afspraken er gepland zijn en wanneer hij op welke locatie moet zijn

  • aannemen van de telefoon en behandelen van poststukken

Wanneer de manager of directeur in bespreking zit, sta jij mensen telefonisch te woord. Je houdt bij wie er belt en om welke reden. Daarnaast check je binnenkomende post en zorg je ervoor dat de juiste documenten op tijd de deur uit gaan:

  • voorbereiden van afspraken en besprekingen

Als personal assistant tref jij alle voorbereidingen voor een afspraak of bespreking. Je zorgt voor een overzicht van de agendapunten en deelt vooraf informatie, zodat iedereen voorbereid aan de vergadertafel zit

  • klanten ontvangen

In veel gevallen werk je als personal assistant op kantoor. Hier ben je het visitekaartje van het bedrijf en je leidinggevende. Aan jou de taak om klanten, gasten of andere relaties een warm welkom te geven

  • plannen en organiseren van evenementen, seminars, reizen

Naast administratieve taken ben je als personal assistant vaak ook verantwoordelijk voor het plannen en organiseren van evenementen, seminars of (zaken)reizen. Jij pakt hierin zonder problemen de leiding, stuurt mensen aan en zorgt ervoor dat alles van A tot Z geregeld is

  • facilitaire zaken

In sommige werkvelden nemen personal assistants ook facilitaire werkzaamheden op zich. Denk aan huishoudelijke taken of het versturen van cadeaus naar relaties. Als personal assistant doe jij er alles aan om iemand te helpen met zijn of haar drukke bestaan, op welke manier dan ook

wie zijn je collega’s?

Als personal assistant heb je dagelijks veel contact met verschillende collega’s. Moet er iets op kantoor geregeld worden? Dan stem je dat af met de office manager. Komt er een nieuwe klant bij? Dan geef je dat door aan de administratief medewerker. Zit je met een financieel vraagstuk? Dan schakel je de accountant in. Organiseer je een event? Dan regel je een chauffeur voor het vervoer en een hostess voor de ontvangst op locatie. Kortom, als personal assistant heb je overal lijntjes uitstaan en weet je iedereen op en buiten de werkvloer te vinden.

werkdag van een personal assistant

Als personal assistant ben je de hele dag in de weer om dingen te regelen en te organiseren. Je onderhoudt contact met veel verschillende mensen en bent een kei in multitasken. Dankzij je ondersteuning kan iemand zich focussen op de belangrijkste werkzaamheden in zijn of haar drukke bestaan. Benieuwd hoe je werkdag eruit ziet als personal assistant van een directeur? Lonneke zocht het uit in onze videoreeks 100 dagen, 100 banen!

je werkplek op kantoor

Je werkplek is afhankelijk van je precieze taken, maar de meeste personal assistants werken op kantoor. Je begint op tijd, zodat je jouw manager goed voor kan bereiden op zijn of haar dag. Soms moet je naar een locatie, bijvoorbeeld om een evenement voor te bereiden of om aan te schuiven bij een afspraak. Heb je als personal assistant ook facilitaire taken of help je mee in het huishouden? Dan ben je ook veel bij iemand thuis aan het werk of onderweg om boodschappen te doen, kleding weg te brengen of kinderen op te halen.

leuke bedrijven om te werken als personal assistant

Via Randstad kan je snel aan de slag bij onze topwerkgevers. Wat dacht je bijvoorbeeld van werken bij:

  • belastingdienst: Bij de Belastingdienst werken rond de 30.000 medewerkers aan een financieel gezond Nederland. Door het zorgvuldig verwerken van belastingen en toeslagen kunnen miljoenen burgers en bedrijven worden geholpen. Heb jij klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staan, werk je gestructureerd en vind je een goede sfeer op de werkvloer belangrijk? Dan is werken bij de Belastingdienst misschien wel iets voor jou

  • sanorice: een trots Nederlands familiebedrijf met een rijke geschiedenis en een mooie toekomst. Zij zijn uitgegroeid tot de grootste private label producent van rijst-, mais- en meergranenwafels ter wereld. Vanuit hun vestigingen in Veenendaal (Nederland), Zottegem (België) en Borgo Vercelli (Italië) leveren zij producten aan A-merken, retailers en distributeurs in meer dan 40 landen

  • gemeente Den Haag: een internationaal georiënteerde  werkomgeving, waarin mensen zich inzetten voor het oplossen van wereldwijde problemen en het opbouwen van een duurzame toekomst. Werken bij de gemeente Den Haag betekent werken met getalenteerde collega’s voor een betrokken werkgever

de werktijden van een personal assistant

Als personal assistant in het bedrijfsleven werk je vaak fulltime, van maandag tot en met vrijdag. In deze functie kan het goed voorkomen dat je ook buiten kantoortijden telefoon krijgt, naar een afspraak moet, dingen moet regelen of je mail moet checken. Wanneer jouw werkgever ook ‘s avonds of in de weekenden werkt, kan het zijn dat hij of zij van jou verwacht dat je ook op deze momenten beschikbaar bent. Een baan als personal assistant vereist dus aardig wat flexibiliteit!
Per direct op zoek naar een korte klus? Of geïnteresseerd in een (studenten-)bijbaan? Bekijk dan de openstaande klussen op Randstad Go.

Om personal assistant te worden heb je meestal een mbo-opleiding nodig. Dit zijn opleidingen in de richting van management assistent, management support of secretaresse. Wil je verder doorgroeien? Dan zijn er verschillende mogelijkheden, zoals een hbo-opleiding office management. Ook kan je je specialiseren om als personal assistant aan de slag te gaan in een specifieke branche, zoals met de opleiding tot legal assistant.

En natuurlijk kan iedereen die via Randstad werkt altijd gebruikmaken van alle online trainingen en cursussen via Randstad Boost. Je vindt ze in je Randstad-profiel onder Mijn Ontwikkeling.

Ook als je (nog) niet via Randstad werkt heb je toegang tot het opleidingsaanbod. Log meteen in en ontdek wat bij je past! Heb je nog geen Randstad-profiel? Maak er snel één aan!

Je voornaamste taak als personal assistant is om de werkdruk van iemand anders te verminderen. Als rechterhand neem je een groot aantal taken op je. Daarbij is het handig als je de volgende eigenschappen en competenties bezit:

  • verantwoordelijk: als personal assistant ben je het visitekaartje van een persoon, merk of bedrijf. Het is dus belangrijk dat je een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt en andere mensen op je kunnen rekenen

  • communicatief sterk: omdat je als tussenpersoon fungeert moet je vaak informatie doorgeven. Bijvoorbeeld van een klant naar je manager, of andersom. Gelukkig ben jij een ster in communiceren en kan jij jezelf goed uitdrukken

  • stressbestendig: als personal assistant werk je voor mensen die zelf een erg druk bestaan leiden. Hoe fijn is het dan om iemand voor je te hebben werken die de rust weet te bewaren?

  • talent voor organiseren: meetings, evenementen, reizen… als personal assistant moet je van alles organiseren. Je zorgt ervoor dat de juiste mensen worden uitgenodigd, iedereen goed geïnformeerd is en elke bijeenkomst of reis tip top geregeld is

  • vooruit denken: niet alleen vandaag, maar ook morgen en overmorgen breng jij in kaart. Als personal assistant zorg jij ervoor dat iedereen tijdig op de hoogte is en alle voorbereidingen getroffen zijn

  • multitasken: als personal assistant ben je een duizendpoot. Je hebt dagelijks contact met veel verschillende mensen en voert veel verschillende taken uit. Je houdt overzicht en weet precies wat er op de agenda staat

Wanneer je werkt via Randstad heb je een aantal voordelen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • wekelijks uitbetaald worden

  • pensioenregeling als je 26 weken gewerkt hebt

  • altijd een contactpersoon waarop je kan terugvallen en om hulp kan vragen

  • via onze Randstad-app declareer je snel je gewerkte uren en heb je altijd direct overzicht over je werkrooster

  • vakantiegeld en recht op 25 vakantiedagen krijg je van ons

  • via Randstad Boost is het mogelijk om op elk moment verschillende (veiligheids-) certificaten te behalen. Bekijk hier onze opleidingsmogelijkheden

  • vast contract? Een uitzendbaan als personal assistant via Randstad is vaak een opstap naar een mooie vaste baan. Jaarlijks verdienen duizenden mensen een contract voor onbepaalde tijd bij leuke werkgevers dankzij een tijdelijke baan via ons. Bovendien werven veel bedrijven hun vaste medewerkers mede via Randstad

veelgestelde vragen over personal assistants

  • wat doet een personal assistant?

    Als personal assistant assisteer, plan en regel je werkzaamheden voor iemand anders. Je ontlast iemand door werkzaamheden van hem of haar over te nemen. Dit kunnen administratieve taken zijn, maar ook het voorbereiden van vergaderingen, het organiseren van evenementen of het uitvoeren van facilitaire taken. Meer weten over de baan van een personal assistant? Lees er alles over op deze pagina.

  • wat verdien je gemiddeld als personal assistant?

    Als personal assistant verdien je gemiddeld zo’n 33.240 euro bruto, wanneer je 40 uur per week werkt. Ga je aan de slag als flexmedewerker? Dan verdien je ongeveer 16,00 euro per uur.

  • ervaring nodig voor personal assistant?

    Om als personal assistant te werken heb je niet per se werkervaring nodig. Zeker wanneer je voornamelijk facilitaire taken hebt of helpt in de huishouding, kan je vaak zonder ervaring als personal assistant aan de slag. Zolang je representatief, betrouwbaar en verantwoordelijk bent, kan je als personal assistant aan de slag. Wil je werken bij een groot bedrijf of in een specifieke sector, zoals op een advocatenkantoor? Dan wordt er vaak wel van je verwacht dat je een mbo- of hbo-opleiding hebt in de richting van secretaresse, management assistant of legal assistant.

  • is personal assistant hard werken?

    Als personal assistant werk je voor iemand die een druk bestaan leidt. Je neemt taken uit handen van je baas, en lost ze op zonder dat er nog naar omgekeken moet worden. De ene dag is dus drukker dan de andere. Personal assistant zijn is dus veel, maar leuk werk. Lees hier alles over deze functie!

  • hoe moet ik solliciteren op een personal assistant vacature?

    Solliciteren als personal assistant is simpel: maak een Randstad-profiel aan en zoek in onze vacaturebank naar vacatures bij jou in de buurt. Hierna stuur je eenvoudig je cv en motivatie op. Hulp nodig bij het opstellen van een cv of motivatiebrief? Bekijk hier al onze sollicitatietips!

  • hoe lang duurt een opleiding tot personal assistant?

    Een mbo-opleiding in de richting van personal assistant of management assistant duurt gemiddeld 2 tot 3 jaar. Tijdens deze opleiding loop je stages, waarin je veel praktijkervaring opdoet. Zo kan je na je opleiding direct aan de slag!