Ondanks toegenomen werkloosheid wel werk in ICT, techniek en commercie

Randstad: weet waar je moet zoeken en werk aan je eigen vaardigheden

Diemen, 15 mei 2013 - Vandaag heeft het CBS cijfers gepubliceerd waaruit blijkt dat de werkloosheid verder oploopt. Momenteel zit 8,2 procent van de beroepsbevolking zonder werk, aldus het CBS. Ook Randstad ervaart dat er momenteel veel werkzoekenden zijn. Dagelijks informeren werkzoekenden naar hun mogelijkheden op de diverse vestigingen van Randstad. “We maken momenteel veel tijd vrij om mensen te adviseren waar ze moeten zoeken en waar ze zelf aan moeten werken om een baan te vinden”, aldus Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt bij Randstad Nederland. “Er zijn beroepsgroepen waarvoor nog wel volop werk is.”

Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt Randstad Nederland: “Aan Randstad wordt vaak gevraagd in welke beroepsgroepen er nog wel werk is. Omdat wij met ruim 50.000 werkenden per dag dagelijks in contact staan met veel organisaties kunnen we daar gelukkig een vrij nauwkeurig beeld van schetsen. De meest gezochte profielen zijn commercieel van aard (accountmanager, salesmanager, medewerker klantenservice). Er zijn ruim 8500 vacatures in deze beroepsgroep (bron: Jobfeed, totaal Nederland afgelopen vier weken). Ook monteurs en ICT’ers worden flink gezocht.” Daarbij merkt zij wel op dat vooral kwalificaties en competenties bepalend zijn voor een match. “Wat opvalt is dat er vaak een kwalitatieve mismatch is tussen wat de arbeidsmarkt vraagt en wat werknemers bieden. Zo zijn er op dit moment ruim 10.000 vacatures voor ICT’ers (bron: Jobfeed, totaal Nederland afgelopen vier weken). Niet iedereen die in aanmerking wil komen voor een dergelijke functie heeft de juiste papieren”, aldus Ten Hoonte. “Als je dus niet meteen een baan kunt vinden, werk dan aan je vaardigheden. Werken aan je waarde op de arbeidsmarkt is altijd belangrijk, niet alleen als het economisch tegenzit. Jezelf ontwikkelen, samenwerken, ondernemen, lef tonen; het is iets van elke dag.”

online zoeken minder effectief

Om die interessante baan te vinden, zoeken de meeste werkzoekenden online. Het lijkt alleen niet de meest effectieve manier te zijn voor het vinden van een baan. Beter is het om het persoonlijk netwerk aan te spreken of een bezoek te brengen aan een uitzendbureau. Gek genoeg wordt de laatste niet als belangrijk zoekkanaal ingezet. Dit terwijl er op jaarbasis ruim 700.000 uitzendkrachten aan de slag zijn (bron ABU), 9% van de totale beroepsbevolking. Van de uitzendkrachten is 70% na 2 jaar nog aan het werk, blijkt uit een eind maart gepubliceerd onderzoek van het UWV.