Het organiseren van een goede introductie van een nieuwe collega klinkt voor de hand liggend. Toch gebeurt het in de praktijk maar al te vaak dat medewerkers in het diepe worden gegooid. Dat is zonde van je investering. Een nieuwe medewerker voelt zich sneller thuis en presteert beter als je een goede introductie organiseert.

hoe zorg je ervoor dat een nieuwe medewerker goed wordt ingewerkt?

Een goede introductie bestaat in ieder geval uit:

  • een persoonlijk welkom en introductie bij collega’s door de direct leidinggevende
  • een ingerichte werkplek
  • een inwerkperiode waarin de starter kennismaakt met taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
  • een introductie over het bedrijf: zo krijgt de nieuwe medewerker een goed beeld van de organisatie 
  • informatie over bedrijfsgewoontes en omgangsvormen
  • een mentor of coach (kan de leidinggevende zijn, maar ook een ervaren collega) die regelmatig met de nieuwe medewerker spreekt en beschikbaar is als vraagbaak
  • regelmatige gesprekken over de voortgang van de introductie. Zo kun je tijdig bijsturen als dat nodig is
  • afsluiting van de introductie met een gesprek. Is alles duidelijk en zijn er zaken die beter hadden kunnen verlopen? Zie dit ook als een leermoment voor jezelf voor de introductie van toekomstige collega’s

Maak voldoende tijd vrij voor de introductie en let erop dat de nieuwe medewerker niet overladen wordt met informatie. Geef hem of haar vooral de tijd om te wennen aan de nieuwe werkomgeving en de nieuwe collega’s.

randstad helpt je graag

Schakelt je Randstad in voor werving en selectie voor vast of tijdelijk personeel, dan helpen wij je uiteraard graag met het maken van een goed plan voor de introductie bij jouw bedrijf.